Nejste přihlášen/a.
Dobrý den,
moje firma mi dnes oznámila,že svátky 24,25 a 26. prosince 2015 - které jsou státní svátky,nám všem zaměstanncům zruší a musíme je přes rok nadělat.Takže nám zaměstnavatel určil určité soboty v roce,které máme chodit do práce místo výše napsaných dnů.
Tak jsem se chtěla zeptat,jestli je to legální,že zaměstnavatel nám může "zrušit státní svátky",aby je nemusel platit a nařídit nám místo nich jiné dny v roce jako náhradní?Také nám oznámil,že kdyby jsme si chtěli vzít ty určené soboty volno,musíme si vzít dovolenou.Takže já příjdu jak o vánoční svátky tak ještě o dovolenou?Mám malé děti a soboty nemám hlídání,takže o víkendech do práce nemohu.
Moc děkuji za pomoc...
Léňa.
V žádném případě, státní svátky jsou stanoveny zákonem, a zaměstnavatel Vám nemůže říct, že dny 24. až 26. prosince nebude považovat za státní svátek, tudíž, pokud v nich budete vykonávat práci, neobdržíte příplatky, apod. To je zcela jednoznačně poručení zákona. Ano, za splnění zákonných podmínek Vám může nařídit i práci ve státní svátek, ale to je něco jiného.
Přesně tak, já být tazatelem, tak si každý měsíc odkládám peníze na soud a až vám skončí zkušební doba, tak po určité době, kterou zákon vyžaduje, bych je "prásknul" a max. bych přistoupil na smír, kdy by byli nuceni vám "cálovat". Schovávejte si důkazní listiny.. Co se tady vlastně kapitalista zase roztahuje?
Dobrý den, nepíšete jaký máte provoz. Pokud pracujete ve směnném provozu - v provozu s nerovnoměrně rozloženou pracovní dobou. Tak by měl zaměstnavatel vydat rok, případně nejméně půl roku předem rozpis směn (pokud máte odbory, tak by to měly schválit) a podle tohoto "jízdního řádu" by se mělo dělat. Je mi jasné, že to vždy tak přesně nefunguje, ale když to tak nefunguje, tak by to právě mohlo zajímat výše zmíněnou kontrolu.
Problematika státních svátků není jednoduchá a poměrně často se v ní chybuje. Opravdu zaměstnavatel řekl, že "zpětně zruší státní svátky 24. až 26. XII." ?
Nemohla jste si situaci jenom mylně vysvětlit (s tím se setkávám dost často)? Měla jste na uvedené dny naplánovány pracovní směny, které Vám kvůli svátkům odpadly?
Nebo Vám zaměstnavatel na tyto dny žádné směny nenaplánoval? V takovém případě by státní svátky připadly na dobu Vašeho odpočinku a zaměstnavatel by pracovní směny naplánoval na jindy.
Jste-li si " zpětným"(!) zrušením jista, obraťte se na inspektorát práce, to můžete učinit i anonymně (pozor, úřad práce se tímto nezabývá).
doplněno 17.01.15 23:41:–––––––––––––– K pracovní době:
Pracovní dobu, její začátek i konec, přestávku na oddech a jídlo i rozvrh pracovních směn určuje zaměstnavatel, který má právo v odůvodněných případech nařídit i práci v době víkendu nebo svátku.
Zaměstnavatel ale musí při plánování pracovních směn dodržet přestávky mezi pracovními směnami (minimálně 12 hodin) a dobu souvislého odpočinku v týdnu v délce minimálně 35 hodin.
Zaměstnanci jsou povinni odpracovat všechny naplánované pracovní směny. Pokud Vám zaměstnavatel nařídí práci v sobotu, budete si muset hlídání zařídit (to není starost/problém zaměstnavatele).
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.