Křest a angažovanost

Od: Datum: 10.11.14 22:14 odpovědí: 11 změna: 11.11.14 17:52

Známí se rozhodli pokřtít své dítě. Rád bych se však dozvěděl, zda je toto možné u dítěte, jehož rodiče jsou (údajně) nevěřící a v církvi nijak angažovaní. Myslím si, že by museli být s církví nějak spojeni. Nechce se mi věřit, že i křest lze jednoduše koupit za nějaký obolos.

Jak je to s kmotrem (kmotrou)? Je možné, aby i tento člověk nemusel být věřící či v církvi nějak angažovaný?


Seznam odpovědí:
 
moment čekejte prosím, probíhá přenos dat...
Zobrazení struktury odpovědí v otázce
Skrytí struktury odpovědí v otázce
Zobrazení struktury odpovědí v otázce

 

Odpovědi na otázku:
Datum: 10.11.14 22:36
avatar

V praxi postačí, pokud jsou rodiče věřící a jsou ochotni ve víře vychovávat i děti. Posouzení, zda je tato podmínka splněná, nepřísluší známým, ale výhradně příslušnému knězi (nebo jáhnovi), který provádí křest.

Co se obolu týká, poplatek za křest není v katolické církvi stanovený, nicméně předpokládá se nějaký dobrovolný příspěvek třeba na provoz kostela nebo tak něco.

Ohodnoceno: 2x
 
Datum: 11.11.14 00:20
avatar

Křest si snad v žádné církvi nelze jen tak koupit. U katoloické církve se stačí důvěryhodně tvářit jako věřící - skutečná víra a chození do kostela se moc nekontroluje. Jako "důkaz" víry může sloužit křestní list rodičů. U menších církví se musíš alespoň trochu zapojit do komunity.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 11.11.14 07:02

Děkuji za odpovědi.

Jde vlastně o to, že rodiče dítete tvrdí, že nejsou věřící a v budoucnu ani do církve vstupovat nehodlají. Proto se mi zdá jejich tvrzení ve spojení s chystaným křestem dítete dost nepravděpodobné. S největší pravděpodobností by se mělo jednat o křest u římsko katolické církve.

Datum: 11.11.14 09:34
avatar

Obvykle by mel byt alespon jeden rodic pokrteny. Tak je to u nas. Ja jsem krteny a deti jsme nechali pokrtit take. Jestli budou chtit jit cestou vericich tak maji moznost, volba bude na nich. Vim, ze se situace dost zmenila, driv musel byt kmotr birmovany, dkes staci pokrteny. Myslim, ze je to na zaklade prohlaseni papeze, ze by se nemelo pranit vstupu do cirkve, coz me podle meho nazoru dobre.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 11.11.14 09:45
avatar

Ono taky trochu záleží na knězi, jsouy i tací, kteří odmítají pokřtít dítě svobodné matky. Jsou také církvekteré nekřtí děrti dříve, než jsou schopny chápat, co se děje.

Přečtěte si, co o křtu říká katolická cirkev:

Křest je zvláštním způsobem spjat s vírou. Dospělý je pokřtěn, až když sám víru vyzná a o křest po zralé úvaze požádá. Ale ani křest dětí se neuděluje nezávisle na víře. Zárukou toho, že dítě bude vychováváno ve víře, je zde víra rodičů a kmotrů. Samotná víra nestačí, ani samotný křest nevede člověka k Bohu. Člověk musí za svým křtem stát a křestní akt potvrzovat slovem a skutkem. Kde nejsou předpoklady pro výchovu k víře, nesmí být ze strany církve křest udělen. Proto možná první otázkou kněze bude – zvlášť, pokud vás nezná z aktivního zapojení do života farnosti – jak žijete vy svůj křest, co pro vás víra v Boha znamená a co si od křtu svých dětí slibujete

Na stránkách o víře a liturgii toho najdete mnohem víc. Jinak ne každý ví, že v případě nutnosti může křtít kdokoli:

Řádným služebníkem křtu je biskup a kněz, v latinské církvi i jáhen.49 V případě nutnosti může křtít každý, i nepokřtěný, jen když má požadovaný úmysl. Požadovaný úmysl je: chtít konat to, co koná církev, když křtí, a užít trinitární křestní formuli. Církev spatřuje důvod pro tuto možnost ve všeobecné spásné Boží vůli50 a v nezbytností křtu pro spásu.

A ještě jedna poznámka, dnes si většinou církve navzájem křest uznávají, ale nebylo to vždy.

Ohodnoceno: 1x
 
Datum: 11.11.14 10:27
avatar

Pokud rodiče nejsou věřící nebo víru nepraktikují tak by bylo nejdříve dobré zvážit proč vlastně chtějí svoje dítě nechat pokřtít nebo co od toho očekávají. Nechat pokřtít dítě jen tak aby to udělalo nějaký dojem na rodinu a známé nebo aby byl důvod k oslavě a pak to dítě nevychovávat ve víře a aby to byla jeho první a zároveň poslední návštěva kostela to podle mého názoru nemá vůbec význam. U katolíků se rodiče nebo alespoň jeden z ních musí zavázat, že to dítě budou nebo bude vychovávat ve víře a nedovedu si představit jak by to dokázali ti co nejsou věřící a o víře možná nemají příliš ponětí. Je to možná něco podobného tak jako by se někdo chtěl zaměstnat jako řídič auta a byl bez řidičáku a znalosti dopravních předpisů.

Ohodnoceno: 1x
 
Datum: 11.11.14 11:11

Proto také pochybuji o jejich tvrzení, že nejsou nijak s církví spjati. Co si od křtu slibují? To vědí snad jen oni dva. Možná jde o jakousi "módní" záležitost. Osobně tento akt považuji jako nešťastný pro dítě, které se o svém osudu, své víře a přesvědčení nemůže rozhodnout samostatně (nynější věk dítěte je cca 4 měsíce).

Také vyvstává otázka, zda se může pokřtěný člověk v pozdějším věku (minimálně po dosažení plnoletosti) nějakým způsobem (nevím jak to nazvat) tohoto (pro něj) případného břemene zbavit, nějak svůj křest anulovat?

Datum: 11.11.14 12:24
avatar

Tak či onak, jestli jsou vaši známí věřící nebo ne a co si od toho slibují, to není vaše věc a já nechápu, proč se o to vůbec staráte.

Křtu se zbavit nelze, pro církev to je záležitost trvalá a nezrušitelná. Na druhou stranu - pokud bude dotyčný člověk nevěřící, nebude mu na tom záležet.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 11.11.14 17:52

1. Opravdu mi do křtu cizího díte nic není, ale nemám rád, když mě někdo vodí za nos a proto se snažím zjistit, zda je pravdivé tvrzení rodičů o jejich ateismu, byť vzápětí vyrukují s chystaným křtem batolete.

2. Znám dokonce několik lidí, kteří by velmi těžce nesli, pokud by byli s jakoukoliv církví ztotožňováni, ač by šlo jen o jejich křest z přání (možná i rozmaru) rodičů.

3. Tento akt nepovažuji za nijak důležitý mimo komunitu nábožensky založených lidí. Nijak výrazně budoucí život dítěte neovlivní a proto se domnívám, že by dítě mělo být vedeno k víře církve blízké rodičům a rozhodnutí o křtu či dalším sepjetí s církví by mělo být ponecháno na jeho volbě v období plnoletosti nebo dostatečné mentální zralosti.

4. Také jsem se chtěl v této otázce nějak orientovat. Prostě mě to zajímá bez postranních úmyslů.

Všem děkuji za odpovědi.

Datum: 11.11.14 13:41
avatar

"Osobně tento akt považuji jako nešťastný pro dítě, které se o svém osudu, své víře a přesvědčení nemůže rozhodnout samostatně (nynější věk dítěte je cca 4 měsíce)." S tím bych si dovolil nesouhlasit. Čtyřměsíční dítě je ve stavu kdy o sobě není schopné asi nic samo rozhodovat a proto jsou tu jeho rodiče aby rozhodovali za něho tak jak uznají za vhodné a dobré. Jestli ale toto konkrétní rozhodnutí jeho rodičů je dobré kvůli důvodům které jich k tomu vedou tak o tom by se dalo hodně diskutovat. Stejně tak jako se děti nikdo neptá jestli se chtějí narodit, jestli chtějí být očkování proti nějakým nemocem, jestli a do které školky chtějí chodit atp. tak i křest je záležitost rodičů jestli svoje dítě nechají pokřtít pokud to považují za vhodné a dobré pro něho.

"Také vyvstává otázka, zda se může pokřtěný člověk v pozdějším věku (minimálně po dosažení plnoletosti) nějakým způsobem (nevím jak to nazvat) tohoto (pro něj) případného břemene zbavit, nějak svůj křest anulovat?" Nevím to určitě ale myslím, že u katolíků je možné požádat tam kde byl kdo pokřtěn o vymazání ze seznamu pokřtěných, ale já osobně nevidím k tomu žádný rozumný důvod. Nějaké břemedo bych v tom, že je někdo pokřtěný rozhodně nespatřoval.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 11.11.14 12:23
avatar

Záleží na faráři, jeden co ho znám vám dítě nekřtěných, nesezdaných rodičů nepokřtí ani omylem, druhý je normální a v pohodě se domluvíte. Jsem pokřtěná, nejsem věřící, nikdy se mě na to nikdo neptal a nijak mě to neomezuje.

Ohodnoceno: 1x
 

 

 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz

 
Copyright © 2004-2016 Poradna Poradte.cz. Všechna práva na poradně Poradte.cz vyhrazena.