Nejste přihlášen/a.
Dobrý den, potřebovala bych radu ohledně pracovního práva. Pracuji jako zaměstnanec a tento týden mi byl předložen nový platební výměr k podepsání. Nejde ani o to, že bude mzda nižší ale spíše o to, že mi nikdo nepodal vysvětlení proč mi snížili tarifní stupeň. Chtěla jsem se proto zeptat, co bude plynout z toho, když nový platební výměr nepodepíšu. Nic jsem neprovedla, dokonce v hodnocení zaměstnanců to vypadá, že jsem nejlepší zaměstnanec v okolí tak proto mě zmíněné snížení tarifu velmi překvapilo.
Děkuji mnohokrát za případné odpovědi.
Problémem tzv. mzdového výměru je to, že mzda se mzdovým výměrem určuje jednostranně, na základě rozhodnutí zaměstnavatele. K tomu, aby Vám byla mzda mzdovým výměrem změněna, nemusíte vyjádřit souhlas, nejedná se o dohodu, zaměstnavateli postačí pouze to, pokud Vám změnu mzdového výměru písemně oznámí, a to nejpozději v den, kdy změna nabývá účinnosti (§ 113 odst. 4 ZP). Zaměstnavatel Vám samozřejmě nesmí, a to ani mzdovým výměrem, snížit mzdu pod zaručenou úroveň minimální mzdy a nesmí Vás znevýhodňovat oproti jiným zaměstnancům, kterří vykonávají stejnou práci (§ 110 odst.1 ZP). Pokud Vám byl mzdovým výměrem snížen nějaký tarifní stupeň (což je v podstatě interní termín zaměstnavatele), musíte se na odpověď ptát přímo nadřízeného zaměstnance, nikdy jiný Vám přesnou odpověď nedá. Zaměstnavatel obvykle mzdu snižuje i tehdy, pokud počítá s budoucím propouštěním zaměstnanců, a potřebuji mít co nejnižší průměrný výdělek z důvodu výpočtu odstupného. Ale to je jen čirá spekulace, se snížením Vašeho tarifního stupně to nemusí vůbec souviset.
Nejde o platební, ale o platový výměr. Je-li u Vás plat stanoven platovým výměrem, může jej zaměstnavatel upravovat bez souhlasu zaměstnance.
Platový výměr podepisuje ten, kdo jej vystavuje (zaměstnavatel), příjemce (zaměstnanec) pouze potvrzuje převzetí (že byl s novým výměrem seznámen).