Družka po 21 letech vs nároky

Od: Datum: 30.10.14 17:24 odpovědí: 7 změna: 31.10.14 17:29

Dobrý den.

Chci se zeptat na nárok při úmrtí druha. Žily spolu 21 let v jednom domě a nyní druh zemřel. Barák zdědily dvě děti, které družce napsaly výzvu k vyklizení nemovitosti kvůli prodeji. Družka souhlasí ale za těch 21 let má nějaký majetek mimo osobních věcí, který by si chtěla odvést. Jedná se o TV, TV stěnu,postel,nádobí atd. Dokonce má i účtenky o koupi. Ale bohužel dvě děti nechtějí ji dovolit si cokoliv odvést z důvodů špatných vztahů v rodině. Má tedy na tento majetek nárok a může si ho odvézd? Děkuji za radu.


Seznam odpovědí:
 
moment čekejte prosím, probíhá přenos dat...
Zobrazení struktury odpovědí v otázce
Skrytí struktury odpovědí v otázce
Zobrazení struktury odpovědí v otázce

 

Odpovědi na otázku:
Datum: 30.10.14 23:07
avatar

Pokud proběhlo dědické řízení: byly uvedené věci řešeny? Pokud ne a jedná se o majetek družky, tak své vlastní věci si pochopitelně odvézt může.

Ohodnoceno: 1x
 
Datum: 30.10.14 23:59
avatar
Když ji napsali ať nemovitost vyklidí, tak ať ji vyklidí mimo jiné za těch let do te nemovitosti něco investovala a udržovala, takže má nárok na nějaký podíl, tak pozor na to! Právník líp poradí...
Ohodnoceno: 1x
 
Od: sam51*
Datum: 31.10.14 07:38
Je zcela pochopitelné,že skoro za 25ti leté soužití v rod.domku se do údržby domu museli investovat nemalé peníze ! A koupila li si družka za své peníze cokoli a má na to doklady,je pochopitelné,že by jí to rodina měla nechat. Z popisovaného případu jasně vyplývá,že tzv. Rodina nebyla a není spokojená s tím,že zesnulý žil s družkou 21 let,ale už tato tzv. Rodina NECHÁPE,či NECHCE POCHOPIT,ani UZNAT TO,že se družka celá leta soužití o zesnulého starala,vedli SPOLEČNOU DOMÁCNOST,UDRŽOVALI SPOLEČNĚ NEMOVITOST ! DRUŽKA ZESNULÉHO MÁ PRÁVO NA URČITOU FINANČNÍ KOMPENZACI ! I NA TOTO ZÁKON PAMATUJE ! Jak zde bylo již napsáno,OBRÁTIT SE NA PRÁVNÍKA,POTAŽMO SOUD ! Kdyby ta rodina byla co k čemu,jako že stojí za hov...o,s družkou zesnulého se domluví a měli by jí vyjít vstříc a ne jí vyhnat s nahou zadnicí z domu ! Můj děda,žil po úmrtí babičky s družkou 10 let,než se teta,jak jsme jí říkali,odstěhovala zpět ke své rodině vzdálené 200 km,kvůli zhoršujícímu se zdrav.stavu. O dědu se starala,vedli společnou domácnost. Děda,zemřel v 92 letech,se s námi,jako rodinou radil,nechtěl tetu nechat odejít s prázdnou. Řekl nám,že by tetě rád dal 200 tisíc za ty leta s ním v rod.domku. NEMUSEL SE NÁS PTÁT,mohl se rozhodnou sám ! NENAMÍTALI JSME ! Děda jí 200 tisíc dal sám od sebe ! Když se teta odstěhovala,můj otec,mamka a já jsme se o dědu starali až do smrti. Mamka dědovi vařila,prala,pečovala o domácnost a otec a já o dům a technické věci kolem domu. Děda mě,jako vnukovi,dům na mě napsal-darovací smlouva. Pak,po 4 letech zemřel. Pochopili jsme,jako rodina,že děda udělal správnou věc ! Toto,by měla POCHOPIT I TATO RODINA ! A nenechat družku zesnulého bez jakékoli kompenzace,natož jí vykopnou s nahou zadnicí ! Je to otázka SLUŠNOSTI ! Sam.
Ohodnoceno: 1x
 
Od: johnycage*
Datum: 31.10.14 09:25

Jistěže se mohla o to nebo o ono starat, něco koupit... ale faktem zůstává, že bydlela v cizí nemovitosti a víte kolik dnes stojí takový nájenm, že? Mimo toho, pokud byla tak dobrá a zasloužilá, jistě by na ni zesnulý pamatoval více než ničím...etc

doplněno 02.11.14 11:01: ..spousta lidí to neřeší a pak se diví...To je jistě pravda. To je už ovšem chyba spoluživších na psí knížku a nikoliv dětí. To je podstata mé reakce.
Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 31.10.14 15:18
avatar

Spousta lidí dědictví neřeší, protože oni přece zítra neumřou. Ono taky pánovi mohlo být jen něco přes 40 a se skonem třeba nepočítal, tudíž závěť nenapsal... spousta lidí to neřeší a pak se diví.

doplněno 01.11.14 11:21:

Bruno, to máte pravdu, já bych takový vztah nechtěla.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 31.10.14 16:24
avatar

Nejen, že neřeší otázku dědění, ale neřeší ani legalizaci vztahu. Kdyby ti lidé uzavřeli manželství, tak by pozůstalá zdědila třetinu domu a dalšího majetku. Proto se divím názorům "já ke společnému životu žádný papír nepotřebuji". Jak vidno, sňatek není jen papír.

doplněno 31.10.14 18:35:

Stireček: zemřelý má dvě děti, takže každý z dědiců by měl třetinu.

doplněno 31.10.14 21:06:

Je mi líto, ale nemáte pravdu - každé dítě a manželka dědí stejnou část dědictví. Nahlédněte např. do tohoto, či jiného článku: http://www.penize.cz/203396-v…dani-spolecneho-jmeni-manzelu

doplněno 01.11.14 06:48:

Ve vaší poslední odpovědi máte částečně pravdu. Pokud se žena přivdá do manželova domu (dům pak zpravidla nepatří do SJM) a manžel má dvě děti, pak po jeho smrti se předmět dědictví při neexistenci závěti dělí na tři díly. Jestliže si manželé pořídí dům spolu pak patří do SJM a po úmrtí jednoho z nich se stává předmětem dědictví polovina domu a ta polovina se opět dělí na tři třetiny. Pozůstalý pak vlastní polovinu domu a z druhé poloviny třetinu.

Tazatelka však má smůlu - děti patří do první třídy dědiců. A až tehdy, pokud nejsou děti, pak dědí dědici z druhé třídy dědiců, kam patří osoba, která žila ve společné domácnosti se zůstavitelem. § 1636 totiž praví:

Druhá třída dědiců

(1) Nedědí-li zůstavitelovi potomci, dědí ve druhé třídě manžel, zůstavitelovi rodiče a dále ti, kteří žili se zůstavitelem nejméně po dobu jednoho roku před jeho smrtí ve společné domácnosti a kteří z tohoto důvodu pečovali o společnou domácnost nebo byli odkázáni výživou na zůstavitele.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 31.10.14 17:29
avatar
Polovinu domu...
doplněno 31.10.14 19:44:

Bruno může mít i pět dětí, manželka vždy dědí polovinu a děti tu druhou. Tedy pokud není mezi nimi nějaká dědická smlouva.

doplněno 31.10.14 23:36:

Jasně Bruno, ale nejprve je třeba vypořádat společné jmění manželů. Takže půlka chalupy je manželky a druhá půlka se dědí na tři díly (dvě děti). Manželka se může svého dědictví vzdát ve prospěch dětí, nechá si jen tu svou půlku ze SJM.

Pro tazatelku - nárok na dědictví má i druh/družka nebo osoba, která žila s osobou ve společné domácnosti nejméně po dobu jednoho roku. Nicméně tady si netroufám tvrdit, jak se bude dělit, ale na dědictví má nárok.

doplněno 01.11.14 08:56: Ano Bruno špatně jsem to napsal. Myslel jsem případ manželky a společného majetku. V případě, ze jeden z manželů nabyl majetek před svatbou, je to tak jak píšete. V případě druzky je ale treba vzít v úvahu investice do domu za léta společného soužití, například kotel, zateplení, okna, dveře, drobné opravy atd atd, to samé i movitého majetku, který si nakoupili spolu. Takže do doby, nez proběhne dědické řízení, ji nemůžou děti vyhánět z domu. Totéž se týká i nasetrenych peněz na účtu. To co je pod polštářem, o tom nikdo neví. Jinak máte pravdu.
Ohodnoceno: 0x
 

 

 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz

 
Copyright © 2004-2016 Poradna Poradte.cz. Všechna práva na poradně Poradte.cz vyhrazena.