Nejste přihlášen/a.
Chci si začít přivydělávat prodejem šperků a různých výrobků, nejspíše na trhách v blízkém městečku, facebooku a na Fleru. Jsem studentka. Bavila jsem se o tom s kamarádkou, která rozumí účetnictví a říkala mi, že pokud můj výdělek nepřesáhne 20 000 ročně, což s velkou pravděpodobností nepřesáhne, nemusím mít živnostenský list ani jiné povolení. Je to tak?
Není to pravda. K činnosti provozované za účelem dosažení zisku je potřebné živnostenské oprávnění (i kdyby byl zisk nižší).
Doporučuji pročíst živnostenský zákon.
V prvním roce podnikání nemusíte odvádět zálohy na zdravotní a sociální pojištění (doplatíte po skončení roku), v dalším roce podle dosaženého zisku.
Podnikání bez živnostenského oprávnění by se Vám mohlo dost prodražit (pokuty mohou být dost vysoké).
Než si pořídíte živnostňák, zkuste pár měsíců prodávat, uvidíte, jak to půjde..
Dobrý den ivzez, to platí i pro studenty?
doplněno 25.09.14 23:40:Děkuji,
jak to pak tedy funguje na Fleru, kde hromada lidí prodává své produkty, vydělávají, ale nemají živnostenský list?
Ano, platí to pro každého, kdo provozuje nějakou činnost za účelem dosažení zisku – včetně studentů, maminek na MD/RD, důchodců i zaměstnanců (poslední v některých případech navíc potřebují souhlas zaměstnavatele).
Bez živnosti lze např. psát články za honorář, živnost nepotřebují tlumočníci, překladatelé a pár dalších.
Kdo je podnikatel, nyní nově upravuje§ 420 občanského zákoníku:
§ 420
[Pojem podnikatele]
(1) Kdo samostatně vykonává na vlastní účet a odpovědnost výdělečnou činnost živnostenským nebo obdobným způsobem se záměrem činit tak soustavně za účelem dosažení zisku, je považován se zřetelem k této činnosti za podnikatele.
(2) Pro účely ochrany spotřebitele a pro účely § 1963 se za podnikatele považuje také každá osoba, která uzavírá smlouvy související s vlastní obchodní, výrobní nebo obdobnou činností či při samostatném výkonu svého povolání, popřípadě osoba, která jedná jménem nebo na účet podnikatele.