Nejste přihlášen/a.
Dobrý den,
chtěl bych se zeptat, zda existuje nějaká kalkulačka na internetu (popř. odkaz na část zákona) ze které zjistím, jak vysoké výživné mám dostávat, pokud žiji sám (20 let - vzletilý) a studuji?
Nebo to vždy závisí(stanovuje) soud?
Děkuji
Ondra
Žádná kalkulačka na to není, každý případ se posuzuje individuálně, ani zákon přesná čísla nestanovuje. Vy, i jako zletilý, máte právo žádat zvýšené výživné i 3 roky zpětně. Doporučující tabulku pro soudce stanovila v minulosti exministryně spravedlnosti Kovářová (je to opravdu jen doporučující tabulka, někteří soudci ji používají, někteří vůbec):
Kategorie Věk dítěte Procentuální rozmezí z čisté mzdy povinného
1. 0 - 5 let 11 – 15 %
2. 6 - 9 let 13 – 17 %
3. 10 - 14 let 15 – 19 %
4. 15 - 17 let 16 – 22 %
5. 18 a více let 19 – 25 %
V praxi se stále vychází především z toho, jaké jsou Vaše potřeby (bydlení, strava, ošacení, obutí, zájmy, zdravotní stav, MHD, apod., volnočasové aktivity, mobil, internet, studium), kolik oba rodiče přispívají, kolik oba rodiče vydělávají (dokládají se čisté výdělky obou rodičů),zkrátka jaké jsou Vaše potřeby na jedné straně a jaké jsou možnosti, schopnosti a majetkové poměry na straně Vašich rodičů. I osobní péče jednoho z rodičů je považována za plnění vyživovací povinnosti (ve Vašem případě částečné).
O výživném rozhoduje soud jen v případě, že se s rodiči na výši výživného nedohodnete a vy sám podáte soudu návrh na příslušnou částku. Nicméně, o dohodu s rodiči se vždy pokuste, učiňte tak písemnou formou.
Všem děkuji za odpovědi.
Také sdílím byt s více lidmi, abych to utáhl. Bohuže k tomuto "řešení" mám jisté osobní důvody.
Výše výživného mne zajímala z důvodu možnosti porovnání oproti stávající.
Jinak, řešení celé komunikace písemnou formou mě nějak vůbec nenapdla (jsem zvyklý vše řešit po telefonu nebo osobně).
Všem ještě jednou díky
Ondra