Nejste přihlášen/a.
Dobrý den,
rád bych se zeptal, jestli musí být dokument, který je odesílán prostřednictvím datové schránky, elektronicky podepsán? Pokud ano, nevíte prosím, dle jakého §?
Děkuji
J.
Jen kdyz prevadis z listinne podoby do datove zpravy (§24, odst. 3)?
Kdyz snad vytvoris primo elektronickou verzi datove zpravy v jednom z tech podporovanych for/..., tak nemusis, protoze se veri, ze kdyz jsi se do schranky mohl prihlasit, tak ze jsi to opravdu ty. U tech "skenovanych"dokumentu ale je asi zapotrebi vedet, kdo je vytvoril, aby se dalo dohledat, kdo se je pripadne pokousel zfalsovat.
Ja tomu ale nerozumim, takze doufam, ze dostanes kvalifikovanou odpoved od nekoho, kdo tomu opravdu rozumi.
Cokoliv projde datovou schránkou, má ověřeného odesílatele. Jakmile se příjemce přihlásí do schránky a vezme si z ní dokument, má jistotu, že je od vás. Pokud ale takový dokument - už mimo datovou schránku - dále samostatně zpracovává, někomu posílá nebo si jej uloží na paměťové médium, informace o tom, odkud dokument přišel, je pryč. Jde o to, že je podepsaná zpráva, jejíž součástí je dokument, nikoliv dokument. Jestliže je potřeba, aby bylo možné ze samotného dokumentu identifikovat oprávněnou osobu, musí být digitálně podepsán. Záleží tedy na tom, o co ve vašem případě konkrétně jde.
Děkuji všem za odpovědi. Myslím, že to chápu. Jde mi o to, že když budu komunikovat s úřadem či jakokoliv společností a budu jim ve formát PDF nebo DOC odesílat dokumenty, tak jestli je musím podepsat (i doc je možné podepsat).
Děkuji
doplněno 02.05.14 15:39:odesílat dokumenty... těmi dokumenty myslím dopis.
Pokud komunikuji s úřadem - v mém případě přichází v úvahu finanční úřad, sociálka a zdravotní pojišťovna, zasílám dokumenty v podobě nepodepsaných PDF souborů, které zašlu datovou schránkou. Přijímající pracovník či automatizovaný systém zaslaný dokument zpracuje a eventuelně zařadí do mého šanonu. V dané chvíli mají ověřenou moji totožnost a nadále s tímto dokumentem takto nakládají. Dokumenty samotné již nepodepisuji, není to nutné. Ona by ta datová schránka poněkud postrádala smysl.
Zaslání datovou schránkou nahrazuje elektronický podpis, je to přímo v zákoně o datových schránkách.
Jiná otázka je, když chcete datovou zprávu nebo přílohu z ní chcete natrvalo uchovávat, pak musíte sám si zprávy nebo přílohy archivovat pomocí časových archivních razítek, ale to už je nad rámec tohoto dotazu.
Nad ramec toho, co tazatel chce delat, to asi bude, ale v obecne rovine komunikace s jinym majitelem datove schranky (napr. statnim uradem), tak jak jsem na dotaz odpovida puvodne, to neni.
Jestlize by chtel tazatel poslat nekomu kopii listiny, tak ji musi naskenovat a opatrit svym elektronickym podpisem a casovym razitkem.
Milý tazateli, pokud můžeš, nepoužívej datovou schránku. Je to nesmysl, na který spousty lidí doplatí. Za pár let totiž nebudeš schopen prokázat vůbec nic v rámci příslušných dokumentů a podvody se jen hemží. Jen se o nich zatím moc nemluví.
A jo čem se nemluví? Rad bych si o teto problematice něco přečetl, nemáte nejaké zaručeně stránky?
Dekuji
To je ale nesmysl - zfalšovat datovou zprávu je nesrovnatelně obtížnější (prakticky nemožné) proti zfalšování papíru!
Ještě jsem narazil na problém...
Při odeslání DS mi ISDS napíše, že "Příjemce nemá povolený příjem Poštovních datových zpráv.", je možná další el. komunikace s ním? Jedná se o Pražskoku plynárenskou.
Děkuji
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.