Nejste přihlášen/a.
Ahoj,
jsem student a zařizuji si brigádu. Mám potvrzení o studiu.
Můžete mi prosím poradit, jakou z těchto dvou možností mám zvolit? Mám za to, že pokud mám potvzení o studiu, tak nic neplatím - ale asi chyba lávky.
Mzda se Vám může zdanit dvěma způsoby: zálohovou nebo srážkovou daní. Při zdanění zálohovou daní musíte podepsat prohlášení k dani a na konci roku podat danové přiznání, aby se Vám daň vrátila. Při zdanění srážkovou daní se Vám daň nevrací.
Díky za rady.
tak ve srážkové dani byly od letoška změny, takže si netroufám odpovědět přesně (nezajímala jsem se o ně). nicméně pokud ještě nikde nemáte prohlášení k dani podepsáno, tak radím rozhodně podepsat. pokud podepíšete, tak vám bude uplatněna základní sleva na dani na poplatníka a i sleva na studenta, tedy ve výsledku třeba nebudete platit daň vůbec. pokud nepodepíšete, tak vám sleva uplatněna nebude.
daňové přiznání rozhodně podávat nemusíte, pokud k tomu nemáte zákonný důvod (tedy třeba příjmy z podnikání nebo třeba víc příjmů ze zaměstnání v jednom měsíci současně). pokud i přes slevy nějakou daň zaplatíte a budete mít nárok na její vrácení (třeba proto, že v některých měsících nebudete pracovat a základní slevu tak nebudete mít uplatněnou celou nebo vám vznikne nárok na jiné slevy na dani, třeba za dary), tak můžete posledního zaměstnavatele požádat o roční zúčtování záloh a on je povinen vám vyhovět.
Abyste mohl u DPP s odměnou do 10.000 Kč měsíčně uplatnit slevu na poplatníka a na studenta, musíte u zaměstnavatele podepsat prohlášení k dani. Jinak se Vám strhne srážková daň (zálohová až nad 10.000 Kč měsíčně).
Potvrzení o studiu neznamená, že byste automaticky neměl platit žádnou daň. Daň činí 15 % a záleží na výši příjmu. Pokud byste si na DPP vydělal do cca 11.290 Kč měsíčně, pokryla by Vám daň sleva na poplatníka a sleva na studenta. Pak byste opravdu daň neplatil.