Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Nutí učitelky žáky dělat okraje v sešitech?

Od: janmenk odpovědí: 13 změna:

Ještě tak 15, 20 let zpět nutily učitelky žáky ve všech sešitech tužkou linkovat okraje, některé dokonce číslovat dole stránky. Hloupější povinnost snad neexistovala. Jako kdyby děcko, co nemá okraje v sešitě, by bez nich pokračovalo v psan po stole. Praktikuje se i dnes ve školách tento absurdní nesmysl?

 

 

13 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

hodnocení

2x

Vždy je to úhel pohledu. Když vidím, že dnes děti nic neumí, tak jsem rád, že mě nutili dělat okraje. Ale já to nebral jako nucení. A číslování stránek, proč ne. Zkuste se vyznat ve výkresu o 100 stránek, které by nemělo logický sled číslování. Vemte si blokové schéma určitého řídícího systému, pak rozkreslené jednotlivé obvody se silovými obvody, které jsou ovládány řídícími a blokovacími obvody. Dokážete to očíslovat, aby jste se v tom při opravě nebo montáži vyznal?

 

hodnocení

2x
avatar pest

Před deseti lety to po mě ve škole pár učitelů také požadovalo, no a přežil jsem to taky. Odměřit na první stráne a bodnout kružítkem a byly označeny všechny stránky, pak jsem to dotáhl k dokonalosti, že jsem jsi do pravítka udělal jehlou rysky a dělal stránku za stránkou bez odměřování, za 5 minut nebylo co dělat :-D

 

lidus*
hodnocení

2x

Pokud si pamatuji tak nás učitelké na ZŠ okraje dělat nenutily už někdy v roce 1975, okraje museli dělat ti, kteří by jinak psali až na lavici a nebyli schopni pochopit, že nějaký okraj musí být zachován a že slovo lze i rozdělit. Nevzpomínám si, že by dcera někdy okraje dělala ale vzpomínám si, že některé sešity neměly řádek od začátku do konce stránky, vlastně měly okraje a bylo jasné kam až se píše aby to mělo nějakou štábní kulturu.

Pravděpodobně záleží na škole. Já jsem chodila na ZŠ v letech 1994-2003 a okraje po nás nekompromisně vyžadovali. Na druhém stupni se to trochu zmírnilo, se ale stejně bylo dost vyučujících, kteří na tom trvali...

 

martinaa*
hodnocení

1x

Takto vedený sešit působí upraveným dojmem, a co si budeme říkat, dnešní děti, co výborně znají veškerá práva, ale slovo povinnost slyšeli leda z televize, mají sešity příšerné (vlastní zkušenost). Číslo stránky se u nás nikdy nepsalo.

I když je tato úprava sešitu zdlouhavá, rozhodně dětem nijak neublíží. Opravdu nechápu, proč se dnes vyžadování jakékoli aktivity po dětech bere jako buzerace. Chudáci děti, ti oškliví učitelé je vlastně pořád do něčeho nutí, kdyby tak šli do háje a děcka vlastně do školy nemusela ani chodit.*zed*

doplněno 05.03.14 21:55:

"slyšely" samozřejmě *zed*

 

naufrago*
hodnocení

0x

No ale ony děti skutečně JSOU SCHOPNY pokračovat ve psaní na stůl. Či na další stránku, pokud se jedná o levou stranu. Bohužel jim v tom ale ani ty okraje mnohdy nezabrání. Vy víte, kdy se Vám blíží konec stránky a kdy se Vám tam nevejde další slovo a jdete tím pádem na další řádek, většina dětí min. do 6 třídy tuto schopnost nemá. Upozorňuji, většina - je pár, co to mají v malíčku ve třetí nebo čtvrté třídě. A pár, kteří by okraje potřebovali ještě na střední, protože jsou rádi, že vůbec sesmolí nějaké čitelné znaky.

Je také rozdíl, pokud chci okraje po deváťákovi, či po čtvrťákovi. Za mě osobně: Do cca šesté - sedmé třídy řeknu "do příště budou okraje", 50% dětí to má, 40% to má napodruhé a těch 10% to dodělá jindy. Pak už to nechávám na nich, vyžaduji úpravu a jestli to je s okraji nebo bez nich, je mi putna. Učím AJ, takže u slovníčku jsem nekompromisní, tři sloupečky a přes to vlak nejede. To se lomí cca v osmičce, kdy když za mnou dítě přijde s rozumnou otázkou, zda MUSÍ tři sloupečky, řeknu "ukaž mi, že to umíš zapsat slušně bez nich, a můžeš". Ale tam je to opravdu individuální. Stručně a jasně, vím, proč to po nich chci, a vím, co chci - okraje v sešitech, ne tresty, poznámky apod. za to, že je nemají.

Jinak u nás docela velké procento dětí si kupuje sešity s okraji předtištěnými. Ty slušné se ještě ptají, jestli, když chci okraj 1cm, a oni mají předtištěno 2cm, jestli si musí pořídit nový sešit :)

 

humbucker*
hodnocení

0x

Ahoj. Souhlasím s Naufragem. I boda bych dal.

zajixxx*

A já zase trvdím - jsou to mé poznámky, dělám si je pro sebe, tak si určím zda chci okraje, nebo ne. V některých předmětech je to snad pomalu nežádoucí - v neodborých -matika,čeština..., zdá se mi to plýtvání místa.

V technických předmětech (některých), je to více než vhodné a netřeba se tam rozepisovat, obrázky, schémata, atd. viniknou lépe, když jsou okraje...je po přehlednější.

Najdou se i učitelé, kteří to i přikáží a tvrdí že sešit je úřední dokument a dle norem a tak dále...

naufrago*

To, že poznámky slouží hlavně Vám, je naprostá pravda. Nevím, kolik Vám je a co studujete nebo zda jste již dospělý/á a vadí Vám vyžadování okrajů z jiných důvodů, ale pokud na tom vyučující trvá tak striktně, že se s ní nedá ani individuálně domluvit, to nechápu taktéž. Opět budu mluvit pouze za sebe, ale když vidím, že to to dítě zvládne bez okrajů, tak proč ne. Individuálně se dá domluvit na plno věcech, pokud odpovídá míra zodpovědnosti dítěte přenesená na něj jeho schopnostem.

Na druhou stranu, sešit opravdu je jakýmsi "úředním dokumentem". Zkoumá jej inspekce při hospitaci a je to jeden z aspektů posuzování kvality výuky. (A jak víme, blbosti jako toto jsou oblíbenou doménou školní inspekce...) Také v případě, že má inspekce podezření na nedodržení tématických plánů, tak posuzuje probranou látku dle sešitů - ale to již není o okrajích...

Jen tak na okraj (když už jsme u těch okrajů, hihi :)), na hospitaci od paní ředitelky bylo vyučující vytčeno, že smazala jednu číslici na tabuli rukou. "Děti se přeci vedou k tomu, aby mazaly tabuli houbou, což Vy tady naprosto bouráte!" Tak si to představte, když dostanete od vedení sprda jen kvůli tomu, že Novák z páté bé nemá okraje v sešitě přírodovědy...

olaf71*

pro někoho je nežádoucí, hloupé a možná i absurdní chodit vůbec do školy. ve škole jsem byl lajdák, ale narýsovat si okraje mi nedělalo problém a bez keců

 

hodnocení

0x

Nějak do 5. třídy byly sešity ještě s předtisknutými okraji, ale nutili nás do okrajů ještě někdy v 9. třídě. Dokonce i na střední. Prakticky jsem je nedělala (nebo místo 3 cm jen 2 cm). Po lavici jsem nepsala. Od 8. třídy jsem vedla jeden sešit i na dva předměty, někdy dokonce víc. Bylo mi to jedno, já se v tom vyznala a kabela i peněženka byly lehčí.

 

hodnocení

0x
avatar fatalwir

Ještě před cca 5ti lety na prvním stpnu nás k tomu učitelka nutila. A na druhém stupni si myslím, že jsou učitelé rádi, že si žáci nějaký sešit vůbec vedou.

 

hodnocení

0x
avatar babajaga

S okraji a číslovanými stránkami je sešit 1/ úhlednější a 2/ přehlednější. To je fakt. Okraje jsme taky dělali, nic to nebylo. Odměřit, píchnout kružítkem a pak už jen pravítkem lajnovat.

Nedávno jsem viděla sešit, kde už byly okraje udělané od výrobce. To dětem ušetří práci.

Záleželo prostě na učiteli, některý byl puntičkář, chtěl vidět v sešitě pěknou úpravu -okraje, barevně podtrháváno apod., jinému to bylo jedno, hlavně, jestli žáček uměl.

Mně to nevadilo, vím, že na okrajích nestojí a nepadá svět, ale pokud to učitel požadoval, žák to udělat měl. Učila jsem se ale v době, kdy učitel měl nějaké pravomoce, udržel na uzdě i sebevětší dareby a co řekl, to žáci udělali. Jak je to dneska, nevím, nevím...Ale myslím si, že ten respekt, povinnost a dobrý vztah k učiteli jsou v mnoha případech už dávno ty tam. Jaga.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]