Nejste přihlášen/a.
Dobrý den,prosím potřebuji poradit s eschopem ,který mi nechce vrátit poštovné za zpětné vrácení zboží .
Zboží mi nevyhovovalo velikostně.
Prosím můžete mi poradit jak postupovat.
Děkuji.
Nevím jak právně ale podle mého názoru nemáte právo požadovat zpět poštovné.Pokaždé jsem hradila poštovné na své náklady.
Pokud bylo zboží v pořádku, nevidím důvod, proč by vám měl e-shop vracet peníze za poštovné. Nebudou přece platit za vaši chybu
Miki, ona to nemusí až tak být tazatelova chyba. Nakupuji z jedné stránky trička, a ačkoli mají uvedené přesné rozměry, mají u nich poznámku, že díky ruční výrobě se mohou rozměry nepartně lišit. Ono dva cenťáky sem tam fakt nejsou moc, ale ve výsledku to máte 4 cm, což je třeba pro holku docela velký rozdíl (naštěstí u nich nikdy není problém vyměnit zboží).
Metallica , Jethro: Na základně rozhodnutí Evropského soudního dvora musí obchodník zákazníkovi, který se rozhodne odstoupit od smlouvy, vrátit i zaplacené poštovné. Kdo tak neučiní, vystavuje se riziku sankcí od České obchodní inspekce. Povinností e-shopů tedy je vrátit nejen kupní cenu za zboží, ale i částku, kterou spotřebitel uhradil jako poštovné (případně. balné a další náklady) za cestu zboží od prodejce k němu. Spotřebitel nese ze zákona pouze náklady spojené s vrácením zboží, tedy za zaslání zboží zpět prodejci.
Zdroj: Podnikatel.cz
...
A k dotazu: Můžete namítnout, že porušuje zákon, potažmo rozhodnutí Evropského soudního dvora (zkopírujte co jsem psal výše) pohrozit ČOI-kou, případně soudem, upozornit ČOIku (to vám, ale peníze nevrátí), soudit se. Jde o to jak podotkl iufew, jestli se to vyplatí.
doplněno 18.12.13 01:22:Pozornato: nutne naklady spojene s odstoupenim od smlouvy - naskladneni, kontrola zbozi, zabaleni, apod. Myslím, že až na to opětovné zabalení, pokud by byl nenávratně poškozen obal, to ostatní by těžko obhájil.
Podle § 53 občanského zákoníkuoj: poradte.cz/... ... má dodavatel právo pouze na náhradu skutečně vynaložených nákladů spojených s vrácením zboží. Což obvykle znamená, že poštovné při vracení zboží hradí zákazník. Samozřejmě může obchodník snížit plnění při poškození nebo zjevném opotřebení zboží.
...
Tady ještě vyjádření ČOI, k této věci.
A ještě dTest:
Může prodejce při odstupování přes internet strhnout nepřiměřenou částku?
NE
Jakto?
Dodavatel má právo pouze na náhradu skutečně vynaložených nákladů spojených s vrácením zboží. Pojem "skutečně vynaložených nákladů spojených s reklamací"je nutné vykládat velmi přísně.
Další informace
Evropský soud ve svém rozhodnutí zastává názor, že prodejce musí vrátit celou částku včetně poštovného, které spotřebitel zaplatil za cestu zboží od prodejce k němu!
Stejně tak prodejce nemůže částku ponížit z důvodu, že spotřebitel zboží rozbalil či použil.
Takže podle tohoto asi ani peníz za opětovné zabalení nemůže prodejce žádat.
...
Mimochodem, já to neobhajuju, jen vycházím z toho co umožňuje zákon. Sám jsem ještě nic nevracel a kdyby mi nevrátili poštovné, asi bych nad tím mávl rukou a bral to jako poplatek za blbost.
...
Samozřejmě pokud si z toho někdo dělá půjčovnu, tak ať dostane po palici.
...
Co se týká toho "neumění si vybrat velikost"tak zrovna u oblečení, je to bez vyzkoušení vždycky loterie. Co výrobce, to jiné rozměry pro stejnou velikost. Stejně jako u bot. Obvykle mám vel. 9,5. Ovšem za posledních pár let jsem měl od 9 až po 10,5.
Pak by ale taky eshop mohl vratit postovne - treba 150Kc a strhnout si 300Kc jako nutne naklady spojene s odstoupenim od smlouvy - naskladneni, kontrola zbozi, zabaleni, apod. Takhle se to dela s lidmi, kteri proste neumi pochopit, ze eschop se pise s H a ze si nejdrive poradne zmerim, co si kupuji a az potom vracim. A ze ten obchodnik s jeho zasilkou ma praci, baleni, bezi na postu, ceka tam, pak zase musi zbozi zpet z posty prevzit, vracet penize, atd... Stravi tim hodinu zivota, nevydela ani korunu a jeste ma vratit nekomu postovne - dotovat nekomu to, ze si neumi poradne vybrat?
Pokud by si zakaznice vybrala jine zbozi, nebo velikost, urcite by se o postovne netahali, ale jeste nabidli nejakou slevu, tady mi to ale zavani delanim si pujcovny z eshopu a proto pozor, at nenarazite. Jsou znamy pripady, kdy si takhle "zakaznik" pujcil motorovou pilu za 5 tisic, porezal s ni strom a vratil ji. Eshop mu nauctoval naklady cca 4.000 a zakaznik sice dostal zpet postovne, ale tahle pujcovna ho vysla pekne draho. Samozrejme ze bez jakekoliv pokuty od COI - vse dle zakona.
Ale jiste, obleceni bez zkouseni asi tezko koupite, proto si koupim treba dve velikosti a druhou zaslu zpet. Ale nemohu prece chtit vratit postovne? Od toho tady ta moznost je - abych mohl to, co nepouziji vratit. Kdyz na to nemam, objednam jedno, nepasuje, vratim, ale vezmu si jine. Ne ze si koupim, zkusim, vratim a jeste vytlucu postovne. To je proste typicky vychcanek a ne zakaznik, proto bych jako prodejce tak ani nepristupoval - jako k zakaznikovi a verte, ze nutne naklady se obhajit vzdycky daji. COI kontrolu oznami, vy mate cas se pripravit - reknou i o jakeho zakaznika se jedna - mate cca 14 dnu na to, si "sehnat" podklady. Cili vzdycky se najde nejaky kamarad servisak, ktery napise fakturu na NUTNE ukony. A jelikoz jsou fakturovany, jsou PROKAZATELNE. Za tu dan, kterou mu zaplatite ta sranda stoji, protoze jste neustopil vychcankovi, ktery nejen ze odmita uznat svou blbost, ale jeste na vas postve coiku - to je pro takove lidi dost typicke.
No, nastesti je zpusob, jak se branit. Rozhodne neobhajuji nepoctive prodejce, na ty ma ZAKAZNIK velke paky v reklamacnim rizeni, kdy prodejce hradi i postovne k nemu a toto schvaluji. Jde o problem prodejce, ne zakaznika, proc by tedy zakaznik mel nest naklady. Ale budme tedy spravedlivi a berme to i opacne, proc by prodejce mel nest naklady na to, ze zakaznik si "zkousi" a pak nic nekoupi.
Bože, to jsou pindy. Jak kdybych pisatele viděl, jistě typický český růžolící buránek. "Zákony jsou od toho, aby se porušovaly" a podobná smrdutá socialistická hesla, to je Vaše krédo, že ano. Ohánění se něčí údajnou blbostí a přitom evidentní nepochopení principů právního státu. Kupní smlouva se uzavírá za určitých podmínek a ty nelze dodatečně měnit a ohýbat podle něčích pochybných potřeb. Za jiných podmínek by zákazník třeba vůbec o koupi neuvažoval. Pokud na to prodejce nemá, ať neprodává přes internet oblečení, u kterého s podobnými problémy musí počítat. Pokud se mu to nelíbí, jistě najde dost sobě podobných a můžou společně lobbovat za právní úpravu, která by změnila podmínky pro drobné prodejce (velcí hráči obvykle nemají problém s dodržováním právních norem). Musí počítat s tím, že to pro ně bude znamenat konkurenční nevýhodu, kterou musí vyvážit například širším výběrem zboží. Z toho lze vyvodit doporučení i pro současný stav - pokud kupujete zboží, u kterého předpokládáte možnost jeho vrácení (typicky právě oblečení) a nechcete mít problémy, soustřeďte se na velké osvědčené obchody, kterým jde o renomé. Pokud už jste se do problémů dostali, nejlépe najít více poškozených a postupovat společně, tím obchodníkovi ztížíte užití předpisatelem popsaných buranských způsobů.
Předně si přečtěte obchodní podmínky konkrétního internetového obchodu. Většinou tam je psáno, že v případě vrácení zboží v zákonné lhůtě bez udání důvodu se poštovné nehradí, vrací se pouze částka za konkrétní zboží. Už takhle mají eshopy problémy se zákazníky, kteří do 14ti dnů použité zboží vrátí. A hlavně neříkejte, že jste zboží nepoužila, minimálně jste ho rozbalila a vyzkoušela, abyste zjistila, že Vám nevyhovuje...
A Vy si před výzvami ke čtení čehosi irelevantního přečtěte § 1832 odstavec 1 Občanského zákoníku.
Na druhou stranu je pravda, jak naznačil praivo, že z otázky není jasné, zda tazatelce šlo o poštovné od dodavatele k ní nebo od ní k dodavateli. První jí dle zákona dodavatel musí proplatit vždy, druhé skutečně jen v případě, že ji neupozornil na její povinnost nést tyto náklady. Většina zdejší diskuse se ovšem točí okolo první možnosti.
A VY si to pořádně přečtěte, ve Vámi zmiňovaném paragrafu je odkaz na §1820/g, který podmínky vrácení poplatku za dopravu trošku upřesňuje a vlastně řešení odkazuje na OP konkrétního obchodu, tak hezký den...
doplněno 15.03.14 01:35:@zyx, nezlobte se, fakt, já neřeším dopravu z eshopu k zákazníkovi, ale dopravu vráceného zboží, a myslím, že i tazatel má toto ppoštovné na mysli, a soudím tak z jeho dotazu, cituji " poštovné za zpětné vrácení zboží", takže trvám na tom, že toto řeší OP konkrétního obchodu...
doplněno 15.03.14 01:39:A kolega @praivo může naznačovat cokoli, pro mne je dotaz docela jasný, pochopitelný a jednoznačný a podle toho odpovídám...
@zyx:
Z formulace dotazu jsem pochopil, že tazatelce zboží nevyhovuje z důvody špatně zvolené velikosti, jedná se tedy o odstoupení od smlouvy bez důvodu v zákonné 14tidení lhůtě, nikoli o reklamaci.
Mluví se o poštovném za vrácení zboží, předpokládám tedy, že jde o směr od tazatelky zpátky do eshopu.
Předpokládám, že jde o ženu Vlastu, už jen proto, že průměrný chlap by ten hadr zahodil a neřešil výměnu, natožpak poštovné...
Tak jen upřesním:
- poštovné za dopravu z eshopu k zákazníkovi musí zaplatit zákazník, to je jasné.
- poštovné ze vrácení zboží platí eshop, pokud ve svých OP smluvně neuvede, že toto poštovné platí zákazník. S OP eshopu souhlasíme tím, že uzavřeme objednávku.
Možná jsem to předtím napsal trošku nepřesně, ale už se se mnou sakra přestaňte hádat !
Šmarja, jeden o koze a druhý o voze. Vždyť to v tom příspěvku snad píšu jasně... Tak tedy ještě jednou - je potřeba rozlišit poštovné za dopravu od dodavatele k zákazníkovi a od zákazníka k dodavateli. § 1832 odst. 3 i § 1820 odst. 1 písm. g) řeší dopravu od zákazníka k dodavateli a jak píšu výše, dodavatel je ji nucen proplatit jen v případě, že neupozornil zákazníka na jeho povinnost nést tyto náklady. Tady nejsme ve sporu. Většina této diskuse se ovšem zabývá dopravou od dodavatele k zákazníkovi. I Vy v tom svém původním příspěvku, cituji: "vrací se pouze částka za konkrétní zboží", evidentně nepočítáte s jejím proplacením. Chybně.
No pro mě dotaz zcela jasný a jednoznačný není a jak právě vyplývá z kontextu celé diskuse, tak zdaleka nejen pro mě. Protože - jsme zase u té češtiny - "zpětným vrácením zboží" mohl/a tazatel/ka (zase ta čeština - Vlasta/Vlasta ) jednoduše myslet vrácení zboží zpět ve smyslu odstoupení od kupní smlouvy. Čili v překladu: "který mi nechce vrátit poštovné v rámci odstoupení od kupní smlouvy". Z toho se přímo nedá vydedukovat, které poštovné má na mysli.
No a kdybyste býval napsal: "vrací se pouze částka za konkrétní zboží a poštovné od dodavatele k zákazníkovi", bylo by pro mě od začátku jasné a jednoznačné alespoň Vaše stanovisko.
Kdyby měly E-shopy všem neustále vracet poštovné,tak by lidé posílali věci ,,hore,dole,, a E-shopy by nám asi rychle zkrachovaly.Já osobně co si nevyzkouším a ,,neošahám,,raději přes Net nekupuji,ale manžel sem,tam něco koupí a už i něco vracel a poštovné zpět nedostal a ani s tím nepočítal,byl rád,že dostal bez problémů peníze zpět za vrácenou věc.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.