Jak postupovat při odmítnutí vrácení zboží

Od: Datum: 01.08.13 18:49 odpovědí: 24 změna: 02.08.13 17:51

Dobrý den,

dělám sedm let v obchodě a standartně dáváe zákazníkům lhůtu čtyř týdnů na vrácení zboží bez udání důvodu. Polud vím, dle zákona je stanoveno 14 dnů, my dáváme dva týdny navíc. Dnes jsem byla v jednom knihkupectví vrátit zakoupenou knížku. Byl to dárek pro mou maminku, jenže ona už ten samý titul má doma. V knihkupectví mi odmítli vzít zboží zpět, jelikož pý tuto službu neposkytují, naprosto vůbec. Chci se zeptat, zda je něco takového skutečně možné, obzvlášť pokud o tom jako zákazník nejsem uvědomena ani před koupí zboží (na prodejně ani u pokladny žádné obchodní podmínky nevisí), ani po jeho zakoupení (na účtence není ani písmeno a způsobu vracení či reklamace zboží). Vedoucí prodejny se dušovala, že žádných 14 dnů ze zákona daných není, že každý obchod má tyto podmínky jinak nastavené. V tom případě mi přijde ještě víc logické, uvědomit o tom zákazníky alespoň na té účtence. U mě v práci je n každé účtence vytištěno, za jakých podmínek se dá zboží vracet.

Prosím o sdělení postupu. Šokuje mě, že se jedná o velmi velmi známý obchod, mající dokonce i eshop.

Díky :)

D.


Seznam odpovědí:
 
moment čekejte prosím, probíhá přenos dat...
Zobrazení struktury odpovědí v otázce
Skrytí struktury odpovědí v otázce
Zobrazení struktury odpovědí v otázce

 

Odpovědi na otázku:
Datum: 01.08.13 18:52
avatar

Lhůta 14 dnů na vrácení zboží bez udání důvodů je ze zákona stanovena jen při koupi přes internet. Pokud zboží koupíte v klasické kamenné prodejně, záleží jen na dobré vůli obchodníka. Vy tuhle službu poskytujete nad rámec zákona, zmíněné knihkupectví zřejmě tuhle službu neposkytuje a zároveň tím nijak zákon neporušuje.

Ohodnoceno: 5x
 
Od: debora
Datum: 01.08.13 18:55

Není ale snad jasné, že pokud má snad každý obchod, ve kterém jsem kdy nakupovala, uvedeno vespodu účtenky jak postupovat při vracení zboží, že by si tam měli poznamenat, že nic takového neposkytují? Znám jeden obchod, kde vždy trvají na výměně zboží, nikoli jeho vrácení; na účtu to uvedené mají a u pokladen jakbysmet, aby byl zákazník informován, než za zboží zaplatí.

Datum: 01.08.13 18:59
avatar

Proč by měl obchodník uvádět tuhle informaci, když zákon jasně říká, že nárok je jen při koupi přes internet. Neznalost zákona neomlouvá, upřímně se divím, že to neznáte, když tolik let pracujete v obchodě. *nevi*

Ohodnoceno: 3x
 
Od: mowla*
Datum: 01.08.13 18:56

Vrátit zboží do 14 dnů bez udání důvodu je právem zákazníka tehdy, jestliže koupě (objednávka) probíhá přes internet (typicky v e-shopu). V ´kamenném´ krámě takové právo zákazník nemá. Tedy ani taková prodejna nemá povinnost zákazníka na něco takového upozorňovat...

V kamenné prodejně vše závisí na dobré vůli prodejce - tedy se zákazník může s prodávajícím případně dohodnout na podmínkách vrácení či výměny zboží (nevhodného nákupu), právo na to ale nemá.

doplněno 01.08.13 19:08:

Deboro - zákon jasně stanoví, že v případě nákupu v kamenné prodejně nemá zákazník právo na vrácení ani výměnu zboží... Čili - nemá-li právo, nemůže zákazník počítat s tím, že to lze.

To, že někteří prodejci umožňují zákazníkům ´volnější´ chování není pro jiné prodejce vůbec podstatné.

doplněno 01.08.13 19:12:

..."ve všech možných obchodech je u pokladny informace, jaké jsou podmínky pro vrácení zboží, výměnu zboží"...

Ano - je logické, že v prodejnách, které takové jednání zákazníkům umožňují, jsou podmínky viditelně uvedeny. Proč by ale prodejna, která zcela v souladu se zákonem takové chování neumožňuje, měla ještě navíc upozorňovat, že skutečně jedná podle zákona?

Chápu, že v tvém případě jde o nepříjemné překvapení, ale - neznalost zákona neomlouvá...

Ohodnoceno: 1x
 
Od: debora
Datum: 01.08.13 19:02

Ok, chápu. Ale pokud není stanoveno jednoznačně zákonem, jaké podmínky platí pro kamenné obchody při vracení zboží a každá prodejna si tyto podmínky může stanovit dle svého uvážení, je podle mě samozřejmé na to zákazníka upozornit ještě před koupí, je-li to konkrétně v mém případě investice, kterou již nelze vzít zpět. U mě v práci, v hobbymarketu, visí na všech čtrnácti pokladnách vývěska s obchodními podmínkami. Nemluvě o tom, že my jsme schopni zboží měnit i bez účtu. I po půl roce.

Když se tyto podmínky liší obchod od obchodu, jak mám jako zákazník vědět, že zboží nebude možno vrátit?

Datum: 01.08.13 19:08
avatar

Ale ono to je zákonem stanoveno. Jsou přece dané určité mantinely, které musí obchodník dodržovat. Co obchod poskytuje nad rámec daného zákona, je jen jeho dobrá vůle. Na co u pokladny vyvěšovat cedulu U nás nelze vrátit zboží, když je to dané zákonem? Apropo, kolik lidí si ty vaše podmínky čte? Pro příště aspoň budete vědět, že knihu koupíte u konkurence, která vám za ní vrátí peníze, nebo ji aspoň vymění za jiný kus.

Ohodnoceno: 1x
 
Od: debora
Datum: 01.08.13 19:43

Tato informace mi sice platná je, ale 1.200,- mi nevrátí.

Od: zuzee*
Datum: 01.08.13 19:03

Jak bylo psáno výše na vrácení do 14 dnů máte nárok pouze při nákupu v internetovém obchodě. V kamenném záleží na prodejci, u knih to však nebývá, za 14 dní by zákazník knihu mohl předčíst a vrátit. A kdyby to udelal každý ...

Ohodnoceno: 0x
 
Od: debora
Datum: 01.08.13 19:05

Zeptám se jinak. Proč myslíte, že ve všech možných obchodech je u pokladny informace, jaké jsou podmínky pro vrácení zboží, výměnu zboží, nebo jeho reklamaci?

Datum: 01.08.13 19:12
avatar

Já nevím co na tom nechápete, tyhle všechny věci jsou dané zákonem, není povinností obchodníka tohle vyvěšovat v prodejně. Chápu Vaše rozladění, ale v tomhle případě je chyba jen na vaší straně. Apropo, mohla jste se při nákupu zeptat, jak je to z výměnou.

doplněno 01.08.13 19:13:

*oprava: s výměnou

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 01.08.13 19:27
avatar

Já sice takových obchodů moc neznám, ale důvody jsou zřejmé: přilákat zákazníky na nějakou výhodu nebo alespoň na pocit, že nějakou výhodu dostávají. Někdy stačí i vyvěsit část citace ze zákona a méně inteligentní zákazník má hned pocit, že tady dostává něco navíc. A ti, co nenabízejí žádné výhody? Prostě to nepotřebují, stačí jim řídit se platnými zákony.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: debora
Datum: 01.08.13 19:06

btw. jedná se o encyklopedii za 1200,- Tu těžko přelouskám za 14 dní. Neřkuli že jsem ji koupila včera a dnes jsem jí šla vrátit.

Od: machturbo*
Datum: 01.08.13 20:25

Tak jí prostě dejte někomu jinému v příbuzenstvu, kdo jí ještě nemá, překousněte SVOJÍ chybu a doučte se zákony .

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 02.08.13 01:11
avatar
Dej ji na Aukro za 900-1000 Kč.
Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 02.08.13 09:40

A nezkusila jste se zeptat, zda by Vám ji nevyměnili za jiné zboží ve stejné hodnotě?

Ohodnoceno: 0x
 
Od: buss®
Datum: 02.08.13 11:07

Polud vím, dle zákona je stanoveno 14 dnů, my dáváme dva týdny navíc.
Mílá Deboro, máš v tom zmatek, víš nic, nastuduj si Obč zákoník a z. o ochraně spotřebitele, a žádné jinak není, jen nad rámec zákona, jako vy. V obchodě jsou Obchodní podmínky.

doplněno 02.08.13 11:18:

Nevracejte, požádejte o výměnu za jinou knihu (kšeft je kšeft).

doplněno 02.08.13 11:21:

Ale pokud není stanoveno jednoznačně zákonem, jaké podmínky platí pro kamenné obchody při vracení zboží a každá prodejna si tyto podmínky může stanovit dle svého uvážení, je...
Debora ví PRD!

Ohodnoceno: 1x
 
Od: debora
Datum: 02.08.13 11:54

být tebou už radši mlčím.

Od: buss®
Datum: 02.08.13 14:23

Šokuje mě, že ... někdo kdo uvádí že pracuje v obchodě sedm let (na jaké pozici...) nezná obchodní podmínky svého kšeftu, ale budiž, lze u vás po vyzkoušení po 14 dnech zboží vrátit. To je ovšem boží, mohu vědět, kde je sídlo této free půjčovny abych se občas zastavil?

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 02.08.13 14:39
avatar
Busi nerozciluj se vcera jsem viděl v tv, jak si zákazníci koupí přes net foťák a další věci, jedou na dovolenou a po návratu ho vrátí. Tohle se uz přestává líbit eshopum, pry lidi si je pletou s pujcovnou
Ohodnoceno: 0x
 
Od: debora
Datum: 02.08.13 14:55

jednak jsem psala čtyři týdny, nikoli dva, a jednak nejsme jediný obchod, kde je toto pravidlo standartizované. Má to tak veškerá naše konkurence. My máme navíc výměnu zboží i pokud od něj zákazník nemá doklad, a výměnu za stejnou hodnotu částky pokud zákazník ony čtyři týdny přešvihne, to unamená klidně i pol půl roce... mou pozici jsem již taky psala. Jedná se o ten nesoulad, že jsou dva obchody, a v obou zcela jiná pravidla. Sama jsem byla svědky případu, kdy mladá natupírovaná slečna přišla vrátit zboží, které dostala od přítele jako dárek, již rozbalené, ale s původním obalem jakžtakž zachovalým, jelikož se jí daný předmět nelíbí a chce si ho vyměnit za něco jiného. Doklad samozřejmě neměla a zboží bylo zakoupeno před třičtvrtě rokem,zboží jsme již ani neměli skladem a museli dohledávat jeho tehdejší cenu. S tím jaké máme pravidla pro vacení či výměnu zboží, nezbylo nám nic než udělat ze sebe půjčovnu a zboží vzít zpět, s tím že slečna si vybrala něco jiného. Jednalo se cca o 1.990,- Čistě teoreticky mohla slečna nově zakoupené zboží znovu vrátit za týden, s účtenkou, a trvat na vrácení peněz, a my bychom nemohli říct ani pumpička.

 

Datum: 02.08.13 15:54
avatar

Vy se porad jen rozcilujete a nedokaze pochopit, ze ve vasem obchode panuji podminky, ktere zadny zakon neuklada. A je to jen Vase dobra vule. S tou vasi natupirovanou slecnou je to taky vas problem. Nic takove set delat nemeli. Nevim proc to resite. Proste tak to funguje, vetsina kupujicich to zna a hotovo.

Ohodnoceno: 2x
 
Od: debora
Datum: 02.08.13 16:45

Na Vás je škoda slov, pokud jediné co vymyslíte je "to je Váš problém" co se natupírované slečny týče, neexistuje žádné "nic takového jste dělat neměli". Jde pouze o to že není obchod jako obchod.

Datum: 02.08.13 17:15
avatar

§53 Občanského zákoníku:

(7) Byla-li smlouva uzavřena při použití prostředků komunikace na dálku, má spotřebitel právo od smlouvy odstoupit bez uvedení důvodu a bez jakékoliv sankce do 14 dnů od převzetí plnění.

doplněno 02.08.13 17:16:

Škoda slov je na tebe...

Ohodnoceno: 1x
 
Datum: 02.08.13 17:51
avatar

Tak trochu fantazie.

Představte si, že jste majitelkou malého obchůdku, kde každá vydělaná stokoruna je důvodem k oslavě, protože všude bují internetový obchod a k vám si lidé chodí hlavně pro informace o zboží, které si pak koupí (půjčí) na netu... Je jedno, jestli se jedná o obuv, oblečení, elektroniku, knihy nebo něco jiného. Potřebujete své zboží prodat a zároveň vám nemůžou lítat údaje o stavu zboží ve skladu. Přijde zákazík a vy mu řeknete: ano, zboží jsme měli, ale když počkáte pár týdnů, někdo ho přijde vrátit... *bzum*

Fantazie č.2

Jste zákazník, koupíte si novou věc a doma pak zjistíte, že vlastně tak nová není, protože ji před vámi mělo "koupeno" už pár lidí?! Jdete ji vrátit, ale to byste taky takhle mohla běhat do nekonečna.

Já jsem zákazník, a každá výhoda navíc mne potěší, ale zároveň nečekám zázraky. Velkoobchody a řetězce svým jednání vyrábí právě takové "zákazníky", jako byla ta natupírovaná slečna. Náš zákazník, náš pán - ale mělo by to mít určité hranice. A vždycky tu bude někdo "poškozený".

Ohodnoceno: 0x
 

 

 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz

 
Copyright © 2004-2016 Poradna Poradte.cz. Všechna práva na poradně Poradte.cz vyhrazena.