Nejste přihlášen/a.
Přeji dobrý den,
chci se zeptat, jak dlouho musí být archivovány informace o podnikání? Jde o to, že po mě chce státní orgán informace o bývalém zaměstnanci, jeho plat, od kdy do kdy byl zaměstnán atd.. Tyto informace vůbec už nemám, ani nevím kde bych je našel, je to více jak 6 let.. Možná by tohle měla mít bývalá účetní, ale po 6ti letech?
děkuji za odpověď
Především podle zákona o účetnictví, se veškeré doklady týkající se účetních záznamů a daní z příjmů fyzických osob archivují po dobu 10 let počínajících koncem účetního období, kterého se týkají. Tady jde však o údaje týkající se zaměstnace. Zákon č. 155/1995 Sb. o důchodovém pojištění, který nabyl účinnosti dnem 1. 1. 1996, stanoví, že rozhodným obdobím pro osobní vyměřovací základ pojištěnce je období 30 kalendářních roků s dvacetiletým přechodným obdobím. Rozhodné období začíná od účinnosti zákona, tedy rokem 1996. Tento rok jako začátek rozhodného období končí pro důchody přiznávané naposledy v roce 2016, v němž rozhodné období dosáhne délky 30 let. Pro důchody přiznávané v roce 2017 začne rozhodné období rokem 1987.
Vzhledem k tomu, že je potřebné mít k dispozici příslušné údaje za 30 kalendářních roků před přiznáním důchodu, je třeba mít k dispozici nejen Evidenční listy důchodového pojištění, ale pro kontrolu i mzdové listy, z nichž se tyto údaje přenášejí. Proto je zaměstnavatel povinen mzdové listy po tuto dobu archivovat. Za nesplnění této povinnosti - uchovávat mzdové listy a záznamy o údajích potřebných pro účely důchodového pojištění po dobu 30 kalendářních roků - může okresní správa sociálního zabezpečení uložit zaměstnavateli pokutu až do výše 100 000 Kč.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.