Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

Dohoda o provedení práce

Od: jendik odpovědí: 6 změna:

Dobrý den,

co přesně je dohoda o provedení práce a co to znamená? Něco jsem hledal na internetu, ale zároveň mi není pár věcí jasných a nemám moc čas to dlouho studovat.

Jsem student a jelikož zatím nepodnikám a nemám žádný příjem, tak nemám ani živnostenský list. Ale naskytla se mi třeba poptávka, kde chce klient buď fakturaci (k tomu je asi třeba ten živnosťák), nebo dohodu o provedení práce.

Těmto věcem s fakturací a odváděním daní moc zatím nerozumím. Je mi ale jasné, že se to budu muset nějak naučit a porozumět tomu, abych se nedostal časem do problémů. Doufám ale, že mě nepošlete někam, že když tomu nerozumím, tak to ani nemám dělat. Myslím ale, že nikdo tomu všemu nerozumí hned od narození a asi to pochytí časem praxí (i když asi každý není tak blbý jako já :().

Co to ale pro mě přesně znamená a jak budu muset pak řešit odvod daní (popřípadě sociální a zdravotní)?

6 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

hodnocení

2x

Dobrý den. Dohoda o provedení práce (DPP) je typem pracovního vztahu. Dohody lze využít nejen pro sjednání letní brigády, ale i pravidelného přivýdělku. Hlavní výhodou práce na DPP je, že zaměstnanec ani zaměstnavatel neodvádí sociální a zdravotní pojištění u dohod s výdělkem nepřesahujícím 10.000,- Kč/měsíc. Tato příjmová hranice pro odvod pojistného byla stanovena od 1.1.2012. Limitem pro využití DPP zůstává pouze rozsah práce, který nesmí být větší než 300 hodin v kalendářním roce pro jednoho zaměstnavatele. Pokud zaměstnanec pracuje na dohodu pro jednoho zaměstnavatele víckrát v rámci jednoho roku, hodiny se sčítají a nesmí přesáhnout celkový limit 300 hodin ročně. Hodinový příjem by měl odpovídat obvyklé ceně za podobné práce. Například manuální práce, které se pohybují okolo 100 Kč na hodinu by neměly vycházet na 500 Kč. Naopak ohodnocení práce grafika cenou 500 Kč na hodinu by při kontrole finančního úřadu problém být neměl.