Nejste přihlášen/a.
Dobrý den,
v práci se nám hromadí otázky, jestli náš zaměstnavatel jedná podle zákona. Zaměstnavatel nás nutí si nadpracovat dobu, kterou jsme strávili u lékaře. Pracovní doba naší firmy je 7 - 21:30 a podle něj je to dostatečný čas na to, abychom 8,5 hodiny pracovali a ještě stihli jít k lékaři. Pro konkrétní případ, kdy mám mít směnu od 8 - 16:30 a na 12:30 jsem objednán k lékaři. Tato návštěva mi trvá do 14:30, proto se ještě vrátím do práce, abych si odpracoval ještě svoji směnu. Ovšem zaměstnavatel mě nutí zůstat v práci až do 18:30, protože pracovní doba firmy mi umožní odpracovat celých 8,5 hodiny. Má na takové postupy práva?
Podle nařízení vlády č. 590/2006 Sb. je Vám zaměstnavatel povinen poskytnout pracovní volno s náhradou mzdy na nezbytně nutnou dobu pro provedení lékařského ošetření.
Podle mě se to započítává do pracovní doby,takže jako by jste tam byl.Nutit Vás k napracování zřejmě nemůže.Jenže..Jestli se mu postavíte,je to na Vás..A jak to dnes chodí,všicnni víme...
Tak, ono záleží na okolnostech. V první řadě legislativa předpokládá, že k lékaři chodíte mimo pracovní dobu. Takže pokud děláte na směny nebo máte volitelný začátek/konec směny, tak zaměstnavatel oprávněně očekává, že se objednáte tak, aby vám lékař nenarušoval práci. Teprve pokud to z nějakých důvodů není možné (ve vašem případě máte třeba nějaké speciální vyšetření, které opravdu není možné naplánovat mimo pracovní dobu nebo musíte k lékaře akutně), tak máte nárok na proplacení zameškaných hodin.
zaměstnavatel pokud nám nezmění směnu (tak aby jsme mohli tedy k lékaři mimo pracovní dobu) nám poskytne čas aby jsme šli k lékaři i v pracovní době. Ale potom nás nutí čas, který jsme byli u lékaře ještě ten den nadpracotat... přiklad, u doktora ztrávím 2 dodiny...potom se vrátím do práce, pracuji dál do konce mojí směny + 2 hodiny, které jsem v práci nebyl. Má na tento postup ze zákona právo, nebo zákan porušuje?