Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

Jak je to s mateřskou a rodičovskou 2012?

Od: misha* odpovědí: 14 změna:

Dobrý den, chtěla bych se zeptat jak je to s mateřskou, nemocenskou a rodičovskou 2012. Jsem zaměstnaná na dobu určitou do konce roku 2012 a jsem studentkou do konce srpna 2012. Plánovaný porod říjen 2012.

1) Na jak vysokou nemocenskou mám nárok?

2) Jak je to s nástupem na mateřskou a mám na ni vůbec nárok? pracuji na HPP od 1.7.2011 aĺe jsem stále studentkou. Jak se případná mateřská vypočítá a kdo mi ji bude vyplácet? Zaměstnavatel? Škola? Stát? (chodím na soukromou školu)

3) Jak je to pak s mateřskou a mohu si vybrat variantu?

Děkuji za rady

14 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

hodnocení

2x

Nemocenská: podstatné je, že pracujete na HPP, studenti totiž nejsou nemocensky pojištěni už od 1.1.2009. Takže pokud máte z HPP takové výdělky, že se z nich odvádí sociální pojištění, jste nemocensky pojištěna z titulu HPP. Na nemocenskou by Vám tedy měl vzniknout nárok. Výše nemocenské je závislá na vyměřovacím základu v rozhodném období (tedy česky řečeno na hrubých mzdách v období 12 kalendářních měsíců před počátkem pracovní neschopnosti).

Mateřská: tady stejně jako u nemocenské není vůbec rozhodující skutečnost, že jste studentkou, protože jste pojištěna z HPP. Na peněžitou pomoc v mateřství Vám vznikne nárok tehdy, pokud budete mít před datem nástupu pojištěných alespoň 270 dní. Myslím, že tuto podmínku splníte, takže nárok na PPM Vám vznikne.

Nemocenská a PPM jsou dávky sociálního pojištění a jejich výše se odvíjí od vyměřovacího základu za rozhodné období. Znamená to, že podle toho, jakou máte hrubou mzdu (=vyměřovací základ), tak se odvádí procentem pojistné na sociální pojištění (to je důchodové - aby bylo z čejho spočítat důchod, a nemocenské - pro výpočet nemocenských dávek). Tyto dávky vyplácí OSSZ místně příslušná sídlu (mzdové účtárně) zaměstnavatele.