Nejste přihlášen/a.
Dobrý den,
Měl jsem rok plný inv.důchod,ted mám cirka půl roku částečný a zhruba stejnou dobu pracuji jako vrátný.
Jde mi o to že do ted jsem dělal bez smlouvy a nyní bych chtěl tento pracovní poměr podpořit smlouvou a takovými těmi věcmi kolem.
Chci se zde přeptat jak je to v mém případě s daněmi a jinými odvody a co má udělat můj zaměstnavatel k tomuto kroku"je to malá firmička"
děkuji:Gendys
Nevím, co znamená "dělat bez smlouvy". Jestli to znamená "načerno", tak jediný důsledek je ten, že se Vám ten půlrok nezahrne do pojištěné doby pro nárok na starobní důchod.
Zaměstnavatel s Vámi musí uzavřít buď pracovní smlouvu, nebo dohodu o pracovní činnosti. Současně Vás musí přihlásit na zdravotní pojišťovnu a na OSSZ místně příslušnou sídlu zaměstnavatele jako zaměstnance. Dále za Vás každý měsíc odvede sociální, zdravotní a zálohu na daň (podepište si u zaměstnavatele růžový dvojlist zvaný lidově Daňové prohlášení).
Počítejte s tím, že zaměstnavatel nadšený nebude, protože se mu zdražíte. Ale i tak se mu můžete proti běžnému zaměstnanci vyplatit. Invalidní důchod se vám pak dopočítá podle výše platu (a taky záleží, kolik vám je let). Zaměstnavatel za vás platí méně, možnost dočíst se třeba tady:
a možná je tam i nějaký příspěvek za vytvoření pracovního místa pro invalidu, to vyřizuje pracovní úřad.
Výše invalidního důchodu při souběhu s výdělkem se nesleduje od roku 2006 - poživatel inv.důchodu jakéhokoli stupně nemá omezenou výši výdělku, pouze je omezen v tom, jaké práce může vykonávat, aby se nezhoršil jeho zdravotní stav.