Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Odcházení na důchod - pojišťovna

Od: mariie odpovědí: 6 změna:

Dobrý den,

chtěla bych se zeptat zda když odcházím na důchod zda to musím nahlásit na zdravotní pojišťovnu?

Nebo co je potřeba nahlásit?

Děkuji

 

 

6 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

pt®
hodnocení

3x
avatar pt

Marie, až budete mít v ruce rozhodnutí od Důch. pojištění, tak odnesete na zdr. poj., tam si udělají kopii, založí a originál Vám vrátí. Aby Vás pak nehonili, že neplatíte zdr. poj. - stařenka

des*

Na rozdíl od PT když jsem šel do důchodu tak jsem nikde nic nehlásil,žádné pojišťovně,všechno zařídili na pracovišti,na osobním sami.

buss

tak, on se snad i podepisuje nějaký papír.

 

petapeta*
hodnocení

3x
Od doby přiznání důchodu se stává plátcem zdravotního pojištění stát a to bez ohledu, zda i zaměstnavatel platí za vás zdravotní pojištění (pobíráte-li důchod a současně jste zaměstnaná, platí jak stát, tak i zaměstnavatel). Při ukončení zaměstnání zaměstnavatel oznámí zdravotní pojišťovně ukončení platby na zdravotní pojištění a dále zůstává plátcem pouze stát. O přiznání důchodu informuje zdravotní pojišťovnu Česká správa sociálního zabezpečení, podobně jako zaměstnavatel, který přijme nového zaměstnance (sice ne každý zaměstnavatel začne platit za zaměstnance zdravotní pojištění). Proto je zbytečné hlásit zdravotní pojišťovně odchod do důchodu, ostatně @des

 

mariie
hodnocení

Jak to teda prosím je?

Děkuji

Mariie, pro svůj klid nahlaste zdravotní pojišťovně svůj odchod do důchodu sama. Možná je to povinností zaměstnavatele, ale co říká zákon o veřejném zdravotním pojištění:

§ 12

Pojištěnec je povinen:
a) plnit oznamovací povinnost podle § 10,, který mimo jiné praví, že

(5) Pojištěnec je povinen oznámit příslušné zdravotní pojišťovně nejpozději do osmi dnů skutečnosti rozhodné pro vznik nebo zánik povinnosti státu platit za něj pojistné podle § 7. Za osoby zaměstnané plní tuto povinnost zaměstnavatel, pokud jsou mu tyto skutečnosti známy. Za osoby nezletilé nebo osoby bez způsobilosti k právním úkonům plní tuto povinnost jejich zákonný zástupce.

Takže ohlašovací povinnost je sice na straně zaměstnavatele, ale nic Vám neudělá, když to oznámíte sama a aspoň budete mít jistotu, že je všechno v pořádku. Zaměstnavatel se může domnívat, že když jste v důchodu a nejste už jeho zaměstnancem, že nic hlásit nemusí, a Vám pak po pár letech vznikne zbytečný problém.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]