Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

Předduchod a jeho dopady

Od: neznam odpovědí: 5 změna:

Dobrý den je mi 57let . Pracuji jako svářeč. Do duchodu bych měl odejít v 63letech. Uvažuji z duvodu zdraví atd odejít dříve. Je otázka v kolika letech mužu odejít dříve než mám určeno? Jaké finanční dopady to bude obnášet? Je možné si přivydělat? Je to vše dáno zákony výpočty atd. Mužu počítat i v době kdy využiji odchod do duchodu se všemi dopady pro mne že budou platné podle výpočtu v tomto roce? Děkuji.

5 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

iz*
hodnocení

0x

Předpokládám, že máte na mysli předčasný důchod (předdůchod by měl být něco jiného).

___ Vyžádejte si od ČSSZ informatvní osobní list důchodového pojištění (IOLDP), který ČSSZ jednou ročně zdarma vystaví každému žadateli. ČSSZ na to má lhůtu 90 kalendářních dnů, IOLDP Vám přijde domů. V písemné žádosti je třeba uvést jméno a příjmení, datum narození, rodné číslo (to bude i jednacím číslem pro důchod), adresu, kam Vám OSSZ má IOLDP zaslat a vlastoruční podpis. Žádost musí být vlastoručně podepsána, podpis však nemusíte ověřovat. Žádost stačí zaslat obyčejnou poštou. Máte-li certifikovaný elektronický podpis, můžete využít e-podatelnu OSSZ nebo žádost zaslat z datové schránky. Požádáte-li o IOLDP z datové schránky, přijde Vám odpověď do ní.

___ Z IOLDP vyčtete, která zaměstnání má ČSSZ doložena, a kolik máte odpracovaných let a dní.

Předčasný důchod se krátí za každých i započatých 90 kalendářních dnů, o které odejdete do důchodu dříve. Proto je důležité vědět, kolik dnů přesně zbývá do vzniku nároku na starobní důchod, a podle toho zvolit datum odchodu do předčasného důchodu.

___ Při pobírání předčasného důchodu nesmíte vykonávat žádnou činnost, z níž byste byl účasten na důchodovém pojištění.

Možnosti přivýdělku k předčasnému důchodu:

(1) na základě dohody o provedení práce (DPP) max. 300 hodin pro jednoho zaměstnavatele v kalendářním roce s odměnou do 10.000 Kč měsíčně