Co je dobre na zlepšení očí?

Od: Datum: 18.12.12 09:21 odpovědí: 19 změna: 19.12.12 19:37

Dobrý den,

chtěla bych se poradit, vím o sobě že mám trošku slabší zrak na dálku. Mohu si ten zrak nějak zpětně vylepšit?

Říká se, že na oči je dobrá syrová mrkev, je tomu tak? Nebo co je dobré ještě na oči?

Poradil by mi někdo prosím?

Děkuji


Seznam odpovědí:
 
moment čekejte prosím, probíhá přenos dat...
Zobrazení struktury odpovědí v otázce
Skrytí struktury odpovědí v otázce
Zobrazení struktury odpovědí v otázce

 

Odpovědi na otázku:
Od: krkovicka*
Datum: 18.12.12 09:26
Lucinko a kolik ti je nebo Vám?Mrkev klidně chroustejte ale zrak Vám nezlepší.Víte to nebo už máte určené dioptrie?Jaká je rodinná anamneza?Maminka nosí brýle?Rodiče rodičů... První řadě je si zrak u očního premerit.Poté určí brýle,počet dioptrií a můžete je nosit pár let.Poté se zrak může i zlepšit a brýle odložite.
doplněno 18.12.12 09:31: Když návštěvu lékaře zanedbate,může se stát že místo 0.5dioptrií budete mít za pár let trojky,bude Vás bolet věčně hlava a taky Vám to znesnadní způsob a styl života.
Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 18.12.12 09:48

Syrová mrkev pomáhá na oči asi tak jako špenát na svaly. ;)

Ohodnoceno: 0x
 
Od: xart*
Datum: 18.12.12 10:27

Já bych spíš doporučil vařenou mrkev než syrovou, ze syrové mrkve totiž tělo dokáže přeměnit asi jen kolem 25% betakarotenu, kdežto z vařené mrkve dvojnásobek ;)

Ohodnoceno: 0x
 
Od: lucccinka
Datum: 18.12.12 09:55

Je mi 25let, ano chystám se k očnímu lékaři, však chtěl bych si nějak podpořit i sama léčbu zraku, aby se mi zlepšoval, kromě brýlí pro svůj zrak miohu dělat ještě něco co by mi mohlo časem pomoci?

Od: ladaadal*
Datum: 18.12.12 09:57

Krkovičko, absolutně nesouhlasím. Zrak se horší právě naopak s používáním brýlí. Oko se nenamáhá s doostřováním, takže zleniví. Naopak, když se brýle nenosej (při 0,5 to je i zbytečné), tak se oko snaží doostřit do správné hladiny, takže se stále posiluje. Znám osobně dva shodné případy. Kolem 10 let oběma diagnostikovali rozostřenost, oběma předepsány brýle 0,5/0,75. Ten, co je donesl domů a nikdy nepoužil (snad jen jednou na třídní fotku) má dnes ve 45ti letech 0,75/1 dioptrie a brýle už občas i nosí. Ten, co je od mládí nosil poctivě - právě proto, že mu rodiče vypravovali, že bez nich oslepne*zed* má dnes 4,5/5,5 dioptrie. Nosí na nose dvě dna od popelníku a doufá, že nebude muset na operaci.

Proto říkám, nechat zkontrolovat očním lékařem, ale s brýlemi to zbytečně nepřehánět. Z rozostřeného obrazu přijde maximálně únava a spánek.

doplněno 18.12.12 09:58:

Jinak ještě doplním k otázce - NE, oči nelze ničím zlepšit. Lze zmírnit zhoršování, ale zlepšit to jde pouze operativně a to jen v některých případech.

Ohodnoceno: 2x
 
Od: krkovicka*
Datum: 18.12.12 10:04
Já měla za to,že slabší oko se víc namáhavá a tudíž ho to učí spolupracovat a léčit se.Když přeci špatně vidím na dálku,tak oči namaham víc,netřeba říkat že hmouřim(vrásky),otravuje mi to život,dělá mi to problém zaostrit-oči pálí,bolí hlava,bez předepsaných brýlí nelze skládat zkoušky(řidičské třeba)...je toho víc co pak vše může nastat.
Ohodnoceno: 0x
 
Od: beruska91*
Datum: 19.12.12 19:37

souhlasim.ja nevidim na dalku.v patek sem byla u ocniho a u nas je jedno z nejlepsich.a mam 0,5 a 0,75. porad me boli oci,stipou,mam je suchy nebo slzavy,o bolesti hlavy ani nemluve.tolikrat sem mela tak unaveny oci,ze sem musela jit spat.a porad sem musela prihmourovat oci a priblizovat se,abych neco vubec videla.takze ted mam objednany bryle a uvidi se.ale upe vim o cem mluvite.a vim,ze je to dost neprijemny

Ohodnoceno: 0x
 

 

Datum: 18.12.12 11:59
avatar

Dva příklady jsou statisticky nevýznamné a nic nedokazují. Ono je docela pravděpodobné, že příčiny zhoršení zraku u toho poctivce jsou jinde. No a kdyby náhodou přístup obou byl opačný, usoudil byste z toho, že nenošení brýlí zrak zhoršuje a naopak? Možná ano, možná ne, ale zas by to nic nedokazovalo.

A myobie kolem pšti dioptrií nemůže být způsobena nošaním brýlí, dokonce snad aní nošením špatně vybraných brýlí ne, to je absolutní nesmýsl.

Jak píše pan doktor drejdl, na oči jsou dobré přípravky s luteinem, které vyživují sítnici (takře na tu, přinejmenším preventivné, na dioptrickou vadu samozřejmě nepomáhají. ), Já vím, že tohle jen opakuji již řečené, ale poplním - zkuste si Amslerovu mřížku. Ta se používá na odhalování stařecké (věkem podmíněné) degenerace makuly, což se vás vevěku pětadvaceti let zřejmě netýká, ale je to ddocela jednoduché a je dobré o ní vědě. Nevím, jestli může odhalit i nějaké ty vrozené vady sítnice, ale nakonec, vada sítnice je vada sítnice, ať je způsobena čímkoli.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: lucccinka
Datum: 18.12.12 20:47

Děkuji, jak se prosím tato mřížka používá? Co tam mám vidět nebo jak se na ní mám dívat?

Děkuji

Datum: 18.12.12 20:51
avatar

V podstatě koukad včdy jedním okem na ten střed a sledovat, jestli se tu čáry nekroutí. Podrobněji by to mělo být popsáno v tpm odkaze.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 18.12.12 10:35
avatar

Nekde jsem mel clanek na trenovani oci, cviceni, pri kterem by se zrak mel o malo zlepsit. Ocni lekari jsou proti tomutu a tvrdi, ze zrak se uz nezlepsi.

Nevim, ale cetl jsem o tom a verim. Ten clanek jsem tu uz jednou davam, pohledejte v historii. Jo a mrkev nepomuze.

doplněno 18.12.12 11:11:
Oční jóga - meditace pro unavené oči
Syndrom suchého oka je dnes lékaři považován za jednu z civilizačních chorob. Na jeho vzniku se podílí množství vlivů a to jak prašné prostředí měst nebo klimatizace v kancelářích, tak stále větší nároky kladené na náš zrak. Při práci s počítačem přestáváme mrkat a naše oči přicházejí o přirozený slzný film. Pro ženy představují riziko i hormonální změny spojené s užíváním hormonální antikoncepce nebo obdobím přechodu. Suché oko se může projevovat pálením či řezáním očí, zarudnutím, tlakem za očima, pocitem cizího tělesa v oku nebo světloplachostí.
Lehčí stadia syndromu suchého oka zpravidla nevyžadují návštěvu lékaře. Úlevu přinesou vhodné oční kapky (nejlépe bez konzervantů, které dále oko vysušují) a pravidelné oční cvičení. Zařazení oční jógy mezi každodenní činnosti může pomoci předejít i dalším nepříjemnostem a přispěje
k zachování dobrého zraku bez zbytečné únavy.
Oční jóga
S principy oční jógy přišel jako první americký lékař William H. Bates již na přelomu devatenáctého a dvacátého století. Jeho poznatky se ovšem mezi odborníky nesetkaly s pochopením a kvůli léčení krátkozrakosti bez použití brýlí byl dokonce propuštěn ze zaměstnání. On se však nevzdal a pokračoval v léčení krátkozrakých dětí v Severní Dakotě a později také v New Yorku. Zde si ve spolupráci se svojí druhou ženou, která dříve také trpěla zrakovými problémy,
otevřel ordinaci.
Zajímavostí je, že Dr. Bates trpěl zvláštní formou ztráty paměti. Dvakrát tak zmizel beze stopy. Až po usilovném pátrání se jeho první manželce podařilo zjistit, že pracuje v Londýně v Charing Cross Hospital jako asistent. Když se vydala do Evropy, aby ho přivedla zpět, nic z uplynulých týdnů si nepamatoval a po dvou nocích v hotelu Savoy zmizel znovu. Než se objevily další stopy, jeho
žena zemřela. Jak se William Bates vrátil do New Yorku, aby pokračoval ve své práci, nebylo nikdy zcela objasněno.
Původní Batesova metoda je založena především na duševní relaxaci. Oční cviky byly postupně přidávány jeho následovníky, mezi které patřil Harry Benjamin a další.
Právě cviky a co největší snaha pracovat bez brýlí mohou v kombinaci s relaxačními metodami přinášet kýžené výsledky. Každé oko pomalu stárne a oční cvičení dokáže tento proces pozastavit a zpomalit.
Dr. Bates doporučoval nenosit brýle pokud možno vůbec. Dnes lékaři s tímto přístupem nesouhlasí, protože nenosit brýle při déletrvajících obtížích "krátkých rukou" může přinést řadu problémů jako bolest hlavy, pocity pálení a řezání, bolesti za očima apod. Brýle přesto noste s rozvahou a pokud je opravdu nepotřebujete pro řízení automobilu, čtení a podobné činnosti, raději je odkládejte.Ať už ale trpíte oční vadou nebo ne, najděte si čas na protažení očí. Rozdíl uvidíte!
Před samotným cvičením se nejprve uvolněte a protáhněte. Cviky provádějte ve chvílích, kdy se na ně můžete plně soustředit a zásadně bez brýlí.
Rozcvičení
Zavřete oči a kývejte hlavou - dopředu, dozadu, ze strany na stranu a kolem dokola. Tím si uvolníte ztuhlou krční páteř a necháte oči odpočinout. Intenzivnější uvolnění spodní části krční páteře dosáhnete kroužením ramen. Nejprve směrem dozadu, potom dopředu. Cvičení opakujte alespoň 15x v každém směru.
Očima nahoru a dolů
Pohybujte očima pomalu nahoru (pohled k nebi) a dolů. Zopakujte desetkrát.
Očima do stran
Pohybujte očima z jedné strany na druhou. Hlavu mějte pořád v klidné , přímé poloze. Na každou stranu se dívejte až tak daleko, jak je to možné. Opakujte desetkrát.
Očima do úhlopříčky
Nejdříve pohybujte očima šikmo do levého dolního rohu, poté pravého horního rohu. Opakujte desetkrát.
Kroužení očima
Nejprve kružte očima na jednu stranu, opakujte pětkrát a poté na druhou se stejným počtem opakování.
Pokud během cviků zavřete oči, budete si zároveň masírovat i oční bulvu.
Abeceda
Několikrát opište očima do prostoru před sebou velké tiskací H. Pohyb začněte vlevo dole a končete vpravo dole. Obdobně postupujte i v případě písmena A.
Obálka
Tento cvik je založen na opisování tvaru poštovní obálky. Nejprve se podívejte očima co nejvíce nahoru doleva, pak doprava dolů, doprava nahoru a nakonec doleva dolů. Jako při všech cvicích se snažte pohybovat pouze očima, hlava zůstává na místě. Po několika opakováních změňte směr pohybu očí a začněte vlevo dole.
Hodiny
Zavřete oči a představte si, že před sebou vidíte obrovský hodinový ciferník. Pomalu pohybujte očima, jako byste se dívali na jednotlivé číslice. Cvičení provádějte nejprve po směru hodinových ručiček, potom opačně.
Ostření
Natáhněte před sebe ruku, ve které držíte svisle tužku. Zaostřete na horní konec tužky a ruku pomalu přibližujte. Pořád mějte zaostřeno na tužku.
Obdobně můžete pohledem přecházet z tužky vzdálené od očí asi třicet centimetrů na libovolný předmět ve větší vzdálenosti (nejméně pět metrů), například strom za oknem. Zaostřete oko na tužku, pak na vzdálený předmět. Vše desetkrát opakujte. Potom na několik vteřin zavřete oči a proveďte celý postup ještě jednou. Cvičení provádějte rychle, ale důkladně, aby si oční bulva i čočka na podobnou činnost zvykaly.
Pracovní prostředí
Pro oči je velmi důležité denní světlo. Naopak jim nesvědčí dlouhovlnné záření z počítačů a umělého osvětlení. Snažte se proto pracovat ve dne, neponocujte a používejte osvětlení, které co nejvíce připomíná sluneční záření (tzv. Plnospektrální zářivky). Nezapomínejte ani na přísun čerstvého vzduchu.
Mnoho z nás používá ke své práci počítač. Ten představuje pro oči značnou zátěž a s ní spojené komplikace v podobě unavených očí. Někdy můžeme očím ulevit i dodržováním základních pravidel pro práci s počítačem.
» Vzdálenost očí od obrazovky by měla být 70 _ 90 centimetrů
» Oči by měly být v úrovni horní třetiny obrazovky
» Pokud to jde, používejte ploché LCD obrazovky, ne starší CRT monitory.
Nab ízejí lepší stálost obrazu a jsou šetrnější k vašemu zdraví.
Centrální fixace
K tomuto cvičení, které pomáhá ke zjasňování zraku, budete potřebovat psaný text (můžete využít tuto brožuru). Zaměřte se na jedno slovo na řádku a soustřeďte na něj svůj pohled. Po chvilce soustředění oči zavřete a představujte si, že je slovo výraznější než zbytek textu. Po chvilce (asi 20 vteřin) oči otevřete a celý postup několikrát opakujte po dobu 3 - 5 minut.
Po cvičení
Na závěr celého cvičení nezapomeňte oči opět uvolnit. Přiložte na ně dlaně tak, aby oči zakrývaly, ale nedotýkaly se jich. Ujistěte se, že nikudy neprochází světlo. Snažte se myslet na pozitivní události a maximálně se uvolnit. Toto cvičení by mělo trvat alespoň tři minuty.
Mrkání
Aniž si to uvědomujeme, otevřené oko neustále pravidelně mrká. Při práci s počítačem a intenzivním soustředění se často stává, že mrkat "zapomeneme". Dochází tak ke ztenčování slzné vrstvy a horší výživě rohovky, což může vést k nepříjemným pocitům a pálení očí. V takovém případě bychom se měli naučit mrkat častěji a pravidelně. Učte se mrkat jednou až dvakrát každých deset vteřin. Důležité je mrkat bez námahy a soustředění. Uvidíte, že budete schopni číst i pracovat na počítači déle než dosud.
Pokud i přesto zapomenete mrkat, úlevu poskytne následující intenzivní cvičení. Nejprve k sobě několikrát silně stiskněte víčka. Poté začněte uvolněně mrkat v rytmu dýchání. Například šest mrknutí během nádechu, dalších šest během výdechu. Takto cvičte alespoň minutu.
Relaxace
Kromě vlastního cvičení a užívání očních kapek dopřejte svým očím i trochu přírodní energie.
Sluneční svit
Zavřete oči a vystavte tvář slunečnímu záření. Pohybujte přitom pomalu hlavou ze strany na stranu, aby plocha víček přicházela do kontaktu se slunečními paprsky rovnoměrně.
Chladná voda
Opřete se o umyvadlo a ponořte ruce do studené vody. Naberte vodu do dlaní a ze vzdálenosti asi pěti centimetrů ji dvacetkrát šplíchněte do očí. Poté mněte zavřené oči ručníkem nejméně jednu minutu. Dosáhnete tak téměř okamžitého výrazného osvěžení vašich očí. Šplíchání vody lze nahradit i přiložením namočeného kapesníku.
Tma
Oční svaly se dokonale uvolní jen ve tmě. Škodí jim proto dlouhé ponocování v době, kdy by už mohly odpočívat a nabírat síly na další den. Snažte se pracovat přes den při přirozeném osvětlení a večer věnovat odpočinku.
Účinnost oční jógy potvrzuje příběh Orlina Sorensena ze Spojených států amerických. Ten snil o tom, že se stane stíhacím pilotem jako jeho dědeček, ale jeho zrak nesplňoval podmínky pro výcvik vojenských letců. S brýlemi létat ovšem mohl a tak ho na několik let zaměstnala civilní letecká společnost Horizon Air. Zlom nastal po 11. září 201. Letecké společnosti byly v krizi a Orlin
létal čím dál tím méně. Rozhodl se proto pro radikální změnu. Inspiroval se válečnými piloty z druhé světové války, kteří využívali oční cvičení ke zlepšování zraku. Objevil knihu Dr. Williama Batese a začal pracovat na svém vlastním cvičebním programu. Denně cvičil 25 minut, 6 dní v týdnu po dobu jednoho měsíce pomalé kroužení očima v celých kruzích. A jeho úsilí se vyplatilo. Při dalších testech dosáhl výrazného zlepšení, splnil kritéria pro vojenského pilota a mohl si tak splnit svůj sen.
Zajímavosti
Lidské oko mrkne 10 _ 15 krát za minutu, což představuje téměř dvacet tisíc mrknutí za den. Oči v průměru vyprodukují 1 _ 2 mikrolitrů slz za minutu. Ze savců má největší oči v poměru k tělu Nártoun západosundský (Tarsius bancanus). Kdyby měl člověk stejný poměr velikosti těla a očí jako nártoun, musely by jeho oči být velké jako grapefruit. Podle dostupných zdrojů vydržel nejdéle bez mrknutí Brit Stephen Smith. Jeho rekord má hodnotu 2 minuty a 42 sekund. Při každém mrknutí jsou dočasně deaktivovány některé části mozku. Vědci se domnívají, že právě to je důvod, proč si mrkání neuvědomujeme. Mrkev doopravdy přispívá k dobrému stavu vašich očí. Podobné účinky má ovšem i další čerstvá zelenina a ovoce. Proti nejčastějším problémům jako je krátkozrakost a dalekozrakost vás ale neochrání.
U většiny lidí je barva očí (kromě raného dětství) neměnná. Existují ale případy, kdy se během života i několikrát změní.
doplněno 18.12.12 11:12:

kapkanadeje presne nasla co jsem myslel.

*palec*

Ohodnoceno: 3x
 
Datum: 18.12.12 10:47
avatar

Dobrý den. Lucinko, mrkněte do těchto diskuzí, které zde proběhly. Jsou tam dobré rady i na to, jak procvičovat zrak. Za vyzkoušení to určitě stojí a rady se mohou hodit...

https://www.poradte.cz/volna-…atny-zrak-zle-ho-zlepsit.html

https://www.poradte.cz/spolec…st/7431-lze-zlepsit-zrak.html

Ohodnoceno: 2x
 
Od: drejdl*
Datum: 18.12.12 11:18

Stručně:

Základem je správná korekce dioptrické vady. Tu určí lékař nebo dobrý optometrista. Pokud jste mladý a vidíte hůře na dálku, bude to nejspíše malá krátkozrakost. Nenošení brýlí oči nijak neposiluje, ba naopak.

Mrkev: K ničemu, co se očí týče. Že je mrkev dobrá na oči, je urban legend.

Pokud by se jednalo o nějaký (třeba vrozený) defekt sítnice, je možné pro začátek zkusit některý přípravek s luteinem (Ocuvite, Avilut a asi 1000 dalších), některé přípravky s výtažky z borůvek (ještě lépe borůvky samotné, jakkoliv upravené - jam, kompot, hlavně tam musí být to fialové barvivo), pro důkladné podpoření funkce zraku se doporučuje (a já tomu věřím) čaj ze světlíku lékařského.

doplněno 18.12.12 11:19:

Ještě doplnění - oční jóga a oční cviky na zlepšení zraku je šarlatánství.

Ohodnoceno: 3x
 
Od: andrea1*
Datum: 18.12.12 16:17

V časpoise, který radí ženám "Paní domu" byl návod na oční jógu. Dcera ji cvičila několik týdnů. Poté šla shodou okolností na kontrolu zraku a ten se jí zlepšil. Přečetla o dva řádky více. Tak nevím. Za vyzkoušení se nic nedá.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 18.12.12 12:00
avatar

Myslím,že by ti LUCI pomohlo pročtení nějakého materiálu o vlastnostech lidského vidění.Člověk se rodí s určitými vadami oka,neexistuje člověk,který by viděl obraz okolí absolutně správně.Máme však v mozku určité oblasti,které nám s pomocí zkušeností pomáhají vidět reálně.K tomu patří i ostré vidění do dálky a do blízka.Zhoršování nastává spíše ve stáří,pak je nutná korekce brýlemi(čočkami)Žádná mrkev to neovlivní.

JABRAKA

Ohodnoceno: 1x
 
Datum: 19.12.12 09:35
avatar

prý existuje oční cvičení, cosi jako oční jóga. Jsou lidi, co umějí oči zaostřit na blízko i na dálku, i když se zrovna na nic nedívají. Prý se to dá naučit a pravidelně cvičit. Je to užitečná věc, dobrý zrak tak vydrží mnohem déle. Jestli se tímhle způsobem dají napravovat i vady, to netuším.

Mrkvička obsahuje látku zvanou karotén, která zbystřuje zrak. Jednou jsem se ale zeptal doktorky, jestli se mi zbystří zrak, když budu jíst hodně mrkve. Doktroka mi řekla, že by té mrkve muselo být několik tun. Tak dobrou chuť. *haha*

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 19.12.12 10:23
avatar

Figurek, drejdl je oční lékař a jógu zavrhnul. *jasne*

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 19.12.12 13:38
avatar

Mimochodem zavrhl i mrkev. Ale Figurek ostatní odpovědi stejně nečte.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 19.12.12 17:10
avatar

Ahááá, tak to je! ;)

Ohodnoceno: 0x
 

 

 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz

 
Copyright © 2004-2016 Poradna Poradte.cz. Všechna práva na poradně Poradte.cz vyhrazena.