Prosím o vyřešení některého z těchto příkladů. Předem děkuji.
Autobus vyjíždí z klidu ze zastávky a po době 30 s získá rychlost 54 km/h. Touto rychlostí pokračuje po dobu 2,0 min, a když řidič registruje na křižovatce oranžové a červené světlo, během 50 s postupně zastavuje. Na světelné křižovatce vytrvá celou minutu a potom se rozjede a tentokrát za dobu 50 s získá rychlost 45 km/h a poté pomalu po dobu 100 s zpomaluje, až zastaví na následující zastávce. a) Zakresli do grafu průběh pohybu autobusu, víš-li, že po dobu zrychlování a zpomalování se rychlost autobusu měnila lineárně s časem. b) Zjisti, jaká doba při jízdě mezi zastávkami uplynula a jak daleko jsou zastávky od sebe. c) Urči průměrnou rychlost pohybu v případě, že dobu stání na křižovatce neuvažuješ, a průměrnou cestovní rychlost (včetně doby čekání u semaforu).
Vlaková souprava vyjíždí z klidu z nástupiště tak, že po době 25 s dosáhne
rychlosti 45 km/h a přitom zadní část soupravy právě opouští nástupiště a
projíždí místem, kde před tím byla přední část lokomotivy. Ve stejnou chvíli
lokomotiva vjíždí na most o délce 250 m a dále již jede rovnoměrným
pohybem.
a) Nakresli graficky závislost rychlosti na čase za prvních 25 s.
b) Stanov délku vlaku.
c) Jak dlouho přejíždí vlak kolem člověka, stojícího v bezpečné
vzdálenosti na začátku mostu?
d) Jak dlouho přejíždí strojvedoucí sedící v kabině lokomotivy most?
e) Jak dlouho přejíždí celá souprava po mostě?
f) Když poslední vagón opustí most, začne vlak pomalu
brzdit a za dobu 50 s se vlak zastaví. Jak dlouhou trasu
ujel vlak mezi oběma zastávkami?
Ve všech případech předpokládej, že po dobu
zrychlování a zpomalování se rychlost
vlakové soupravy měnila s časem lineárně.
Dva automobilisté Pavel a Honza se rozhodli jet společně určitou trasu.
Pavel jel nejprve povolenou rychlostí 90 km/h a potom čekal na Honzu
na domluveném odpočívadle vzdáleném 30 km od místa startu. Honza
se však kochal krajinou a jel celou cestu stálou rychlostí 45 km/h,
přičemž na Pavla úplně zapomněl a pokračoval dále stálou rychlostí,
aniž by na odpočívadle zastavil. Pavel se 5 min rozhodoval, zda počkat
na odpočívadle, neboť očekával, že si Honza vzpomene a vrátí se.
Když k tomu nedošlo, rozhodl se Honzu dohonit, ovšem silnice
od odpočívadla vedla několika delšími, na sebe navazujícími obcemi se
zvýšenou maximální povolenou rychlostí 60 km/h, kterou musel Pavel
dodržovat.
a) Za jakou dobu Pavel Honzu dojel od vyjetí z odpočívadla?
b) Jakou dráhu ujeli oba automobilisté, než se znovu setkali?
c) Jak dlouho jel Pavel a jak dlouho Honza od jejich
společného startu, než se opět setkali?
Jeden nejmenovaný obchodní manažer v Hradci Králové se rozhodl, že se vydá o víkendu
na odpočinkový výlet do Vrchlabí. Nevěděl však, jaký dopravní prostředek by měl
použít. Vyhledal si proto na internetu stránku www.mapy.cz, kde využil nabídky
"Plánování a měření trasy". Vžij se nyní do jeho role.
a) Nejprve se rozhodneme pro osobní letadlo, které letí průměrnou rychlostí
180 km/h. Změř vzdálenost z letiště v Hradci Králové do letiště mezi Vrchlabím a
Lánovem vzdušnou čarou (ruční měření) a vypočti, za jakou dobu tuto vzdálenost
letadlem urazíš.
b) Poté se rozhodneme pro osobní automobil. Zjisti, jakou vzdálenost z Velkého
náměstí v Hradci Králové na náměstí T. G. Masaryka ve Vrchlabí urazíš, pojedeš-li
autem nejkratší cestou. Zjisti také přibližnou dobu jízdy a vypočti průměrnou
rychlost, kterou bys jel.
c) Zjisti, jakou vzdálenost z Velkého náměstí v Hradci Králové na náměstí T.
G. Masaryka ve Vrchlabí urazíš, pojedeš-li autem nejrychlejší cestou. Zjisti
také přibližnou dobu jízdy a vypočti průměrnou rychlost, kterou bys jel.
d) Nakonec však si vybereme jízdní kolo. Dáme přednost
zdravému pohybu, a protože dbáme na bezpečnost,
budeme se chtít vyhnout silnicím 1. třídy a dáme přednost
cyklotrasám. Zjisti, jakou vzdálenost z Velkého náměstí
v Hradci Králové na náměstí T. G. Masaryka ve Vrchlabí
urazíš, pojedeš-li na kole. Zjisti také přibližnou dobu
jízdy a vypočti průměrnou rychlost, kterou bys jel.
Na stavbě vícepatrové budovy je jeřáb pro zvedání do větší výšky a vrátek,
pomocí kterého se zvedá náklad jen do nižších pater. Jeřáb zvedá panel
o hmotnosti 0,5 t do výšky 25 m rychlostí 40 cm/s. Účinnost motoru jeřábu je
60 %. Dělník pomocí vrátku vytahuje kolečko s maltou o celkové hmotnosti
80 kg do výšky 4 m po dobu 10 s.
a) Jak se změní polohová energie panelu a kolečka s maltou při vytažení
ze země do uvedené výšky? Jakou práci při tom vykoná motor jeřábu a
vrátek?
b) Zjisti výkon jeřábu a výkon vrátku při vytažení nákladu a porovnej je.
c) Jaký musí být příkon motoru jeřábu?
d) Jestliže se pohybová energie tělesa vypočte pomocí
vztahu , kde je hmotnost tělesa a je
jeho rychlost, zjisti, jakou rychlostí by dopadl panel a
jakou rychlostí by dopadlo kolečko s maltou, kdyby
došlo k přetržení ocelového tažného lana ve chvíli,
kdy jsou tělesa vytažena nahoru a již se nepohybují.
Odpor vzduchu při výpočtech zanedbej.
El Capitan je jednou z velmi známých skalních stěn, především
mezi horolezci. Jedná se o 900 m vysokou stěnu v Yosemitském údolí
v kalifornském pohoří Sierra Nevada. Dlouhou dobu bylo vylezení stěny
považováno za nemožné. Nakonec se to v roce 1958 povedlo. Od té doby se
stěna stala vyhledávaným cílem horolezců. Jednou z horolezeckých
disciplín je lezení na rychlost. V roce 2012 tuto skalní stěnu zdolali
horolezci Hans Florine a Alex Honnold v čase 2 h 23 min 46 s.
a) Jaká byla přibližně průměrná rychlost horolezců při lezení?
b) O kolik se změnila polohová energie horolezce při vylezení skalní
stěny, jestliže hmotnost horolezce odhadneme na 80 kg? Jakou práci
horolezec vykonal?
c) Porovnej výkon horolezce s výkonem jeřábu na stavbě,
který zvedá panel o hmotnosti 500 kg do výšky 20 m
Vazne jsi si myslel, ze ti tady nekdo spocita cele domaci kolo fyzik/... pro zakladni skoly?
Krome toho nektere ulohy uz sem nekdo poslal drive a jjich resen byla poslana.Vazne jsi si myslel, ze ti tady nekdo spocita cele domaci kolo fyzik/... pro zakladni skoly?
Krome toho nektere ulohy uz sem nekdo poslal drive a jjich resen byla poslana.
luke237
Zatracene, mam to tam 2x . Takze jeste jednou:
Vazne jsi si myslel, ze ti tady nekdo spocita cele domaci kolo fyzik/... pro zakladni skoly?
Krome toho nektere ulohy uz sem nekdo poslal drive a jejich reseni byla poslana.
tulkas
Myslel. Nevidím důvod proč ne. Stejnou šanci zeptat se má každý řešitel a možná mu vaše rady dají víc, než nějaké tupé zírání do papíru a následné zahození příkladů do koše.
luke237
Neco jineho je zeptat se na nejakou drobnost, kde se clovek pri reseni prikladu zadrhne a uplne neco jineho je hodit sem zadni nekolika prikladu a chtit jejich kompletni reseni. Takhle to nefunguje.
Nehlede na to, ze fyzikalni olympiada byla vzdycky pro lidi, ktere fyzika bavi a maji k ni nejaky vztah, tedy jsou v ni dobri. Jestli ani nevis, kde s temi priklady zacit, tak bych si docela tipnul, ze fyzika nebude tvoje silna stranka a pak nevim, proc se do olympiady vubec vrhas. Je nepovinna a muzes stejne dobre dochodit zakladni skolu at olympiady delas nebo ne.
luke237
Jestli mas zajem se fyziku naucit na takove urovni, aby jsi ty priklady dokazal spocitat, tak postupuj podle rad uvedenych na strankach, na ktere jsem poslal odkaz a precti si jeste nekolikrat prislusne kapitoly v ucebnici fyziky a ve svem sesite.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.