Nejste přihlášen/a.
Dobrý den, neví někdo, v jakém roce/období se Máj odehrává? (Nejde mi o rok vydání díla)
Díky..
A pokud jde o skutečný příběh, kterým se Mácha inspiroval, tak ten se odehrával tady: cs.wikipedia.org/...
tak tady si teda neodpustím repliku (vlastně i na předchozí příspěvky), i když už není moc aktuální:
odpověď jdoucí na podstatu by měla znít: Máj se vůbec neodehrává
v Máji se samozřejmě něco "děje", ale v podstatě je to opravdu čistá lyrika (takhle to aspoň, a už pěkně dlouho, prakticky všichni chápou (výjimky se ovšem našly - např. měl být Máj v podstatě jinotajem, už nevím na co); mj. už taky někdo v nějaké lit. stati napsal něco v tom smyslu, že v celém Máji je čistě epických veršů snad 15, nebo 25, nebo tak nějak (přesnější citát a odkaz po mně prosím nechtějte); z tohodle hlediska je snaha o určení doby děje vlastně směšně zbytečná;
prostě: Máj není o tom, co se tam děje, ale o pocitech, resp. hl. o atmosféře, a úplně nejvíc o tom, jak je to napsáno - "o jazyku" (myšleno ovšem včetně prostředků poetiky);
Máj je tak trochu skok do 20. století - taky byl celý tohle století "in" a postupně se k němu hlásily pořád nový básnický generace; je to svým způsobem první moderní česká poezie (konečně např. Nezval ve své knížečce Moderní básnické směry přesně takhle Máchu představil)
no ale když už ta doba: Hynek na konci je teda jistě autor-vypravěč, ovšem to jaksi automaticky neznamená, že tuto pasáž lze zařadit někam do okolí Bezdězu např. začátku 30. let 19. století; ne že by se konec Máje měl posunout třeba o 100 let zpět, pohybujeme se v rámci rozmlženýho romantickýho "bezčasí";
Vilémova poprava, kdybysme ji chtěli někam zasadit, patří maximálně (a taky nejlíp) do baroka, takže řekněme někam do doby Karla VI... - ale tohle opravdu není důležité - celý se to "odehrává" v "romantismu" - myšleno nikoliv z hlediska jeho datace, ale z hlediska atmosféry toho (nedůležitýho, "neexistujícího") "děje";
v nějakém "nynějším čase" se autor konfrontuje s příběhem Viléma, který se udál před "mnohými léty"... a toť vše, víc se v tom prosím nepatlejme, ničeho rozumného se (z hlediska "smyslu" textu) totiž nemůžeme dopátrat (ano, šlo by např. vzít podrobnosti popravy a porovnávat je s trestněprávní realitou cca konce 17. a začátku 18. století, ale to by byla opravdu pošetilá činnost...)
---
(no tož tak, snaha o zařazení toho nešťastnýho děje mi přijde asi tak podobně vhodná jako např. snaha o spočítání taktů třeba v Janáčkově Sinfoniettě - co jako z toho?;
já mám vůbec pocit, že se s Májem (a jistě nejen s ním) zachází v rámci školní prezentace dost blbě - jistě, je dobrý nějak si ho zařadit, je i nutný postupovat v literární historii chronologicky, jenže v rámci zařazení do vývoje literatury by se mělo odehrát jen takový naťuknutí, bez snahy o "podrobné" "rozbory", načež by měl někdy na konci výuky (tj. střední školy; na základce by se mělo asi jen nesoustavně "oťukávat" + dodat občas nějakou základní souvislost) následovat návrat a pokus (který se pochopitelně každýmu nepodaří) o ukázání, cože je na tom Máji tak fantastickýho; prostě snažit se něco vydolovat z Máje v době, kdy mám ještě představu, že poezie je, když se to rýmuje, je zoufalost; Máchův Máj spíš až po Gellnerovi, Nezvalovi, jednodušším Seifertovi, Kainarovi, Hrabětovi..., a ty, kteří to nějak nejsou schopný ne pochopit, ale řekněme uchopit, neotravovat nějakými šablonami rozborů, ale snažit se jim ukázat aspoň maličkej střípeček, a víc radši nechtít;
docela by mě zajímalo, odkud se vzala ta snaha o určení "období odehrávání se Máje" - jestli to měla být nějaká školní úloha, tak se výuka literatury vynalézá v katastrofálním stavu...)
((P.S. laskavý čtenář doufám promine používání i obecné, nespisovné, češtiny...))
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.