Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Jak donutit dítě se učit?

Od: anonyminka odpovědí: 21 změna:

Dobrý den,mám dceru,které je 11 let a má až neuvěřitelnou nechuť k dějepisu.Když se má učit,leckdy to jen předstírá,nebo se tomu všelijak vyhýbá a když už jí donutím se jít učit pod nějakou sankcí,brečí u toho nebo na to jen zírá a stejně se nic nakonec nenaučí,což je vidět,když jí večer zkouším(pokud si teda vůbec přijde).Permanentně si stěžuje,že jí dějepis nebaví a zarytě tvrdí,že je zbytečný a má k němu strašnou nechuť.Přitom si myslím,že to není z lenosti,ve škole jinak dává pozor,snaží se,učí se a kromě školy se věnuje zpěvu a dělá atletiku,takže to z lenosti jistě nebude,paní učitelku si chválí..Je však zvláštní,že devítiletý syn žádné problémy s dějepisem nemá,ale oni ho mají jen v prvouce(měl odklad,je narozen totiž na konci července) a málo.Já ani manžel odpor taky neměli,nevadil nám.Mám tedy několik dotazů:

1.Je ten odpor jen pubertální vzdor,nebo může být i jiná příčinna,popř.jaká?

2.Dcera udělala přijímací zkoušky na gymnázium.Myslíte,že je to v tomto případě správný krok?Popř.jak ro zařídit,aby tam dějepis dobře zvládala?

3.Co máme nejlépe udělat,aby se odpor nepěstoval i u syna,když si dcera stále stěžuje?jak jsou spolu tak se totiž bojím,aby mu to dcerka nevštípila do hlavy a nevypšstovala.Co s tím?

4.Mám dceru nutit k učení neoblíbeného předmětu násilím?Popřípadě jak jí motivovat,aby se šla téměř dobrovolně učit?Mám jí hrozit sankcemi(když se nebude učit,něco jí zakážeme)?Co dělat,abych jí učení zpříjemnila co nejvíce?

 

 

21 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

hop®
hodnocení

4x
avatar hop

Nenutit, motivovat.

 

hodnocení

1x

Filmy, knihy, seriály... pro začátek stačí - vzbudí zájem, člověk pochopí souvislosti a je to zajímavější než jen seznam dat na papíře. Zbytek (detaily, roky atd.) se už učí lehce. Takže - podle toho, co berou. 2. světovou válku? Šup pustit Bratrstvo neohrožených, Tobruk a další. Berou válku v Korey? Výborně - M*A*S*H je návykový! Nebo snad probírají války na Východě? Pro začátek pomůže třeba Valčík s Bašírem, Černý jestřáb sestřelen nebo Lovec draků. Hodně nudné bývá Rusko, takže šup tam třeba s Anastázií (pohádka), Nepřítelem před branami nebo Šumařem na střeše. Jasně, nejsou to přesně zobrazované události, ale naučí se a) aspoň něco, b) usnadní to následné učení. Věřte, že tohle udělá opravdu HODNĚ. To samé v literatuře.

Je to boj,neučí se

možná jak na koho. mne dějepis nikdy nebavil a nebavila ani historická literatura či film. a když už se mi něco líbilo, tak jsem v tom NIKDY neviděla historické souvislosti, ale jenom příběh jako takový. a ten zbytek, co se "učí lehce" - to já nikdy pořádně nedala a i když ve škole jsem to vždycky nějak navrčela, po zkoušení jsem už zase byla mimo a data pustila z hlavy.

 

artik*
hodnocení

1x

zakázat telefon, internet a telku a ona se začne učit

Tohle je blbost. A vyprávět jí to, je taky blbost (jestli už jí je nějakých 14 let).

 

hodnocení

0x

myslím že jde hlavně o to, jaký má návyk na učení... já se třeba na zakladce skoro neučil ale prochazel jsem v pohodě.. a znám tu nechut k učení... kdo si vypracuje učící návyky tak pro toho to asi není problém..

 

mowla*
hodnocení

0x

Nejlepší by bylo u ní vzbudit zájem o dějepis - buďto nějakými knihami o historii (´zábavné´ romány) a nebo třeba touláním se po hradech/zámcích, muzeích...

Nutit do učení (sankcemi apod.) - no, na mne to nefungovalo. :-D

 

zaba
hodnocení

0x

osobním převyprávěním učiva z učebnice, tak aby to bylo jako poslouchat nějaký příběh (dějepis je vlastně o tom Jak šel život-akorát v hisorii)...s tím, že dceři řeknu, at u každého pojmu, kterému nerozumí, se mne hned optá, aby děj chápala...

taky některé děti spíš vnímají a vryjí do hlavy spíš poslechem(samozřejmě trpělivého a vlídného "povídače")..a po pochopení děje, už to sami mohou z učebnice-S POROZUMĚNÍM -nastudovat a uložit na delší dobu do mozku

 

hodnocení

0x
avatar babkazov

Já si myslím, že byste ji měla učit dějepis vy, povídáním. Ne data, ale souvislosti, proložit historkami, žádné suché mentorování, ale pohádkářské vyprávění. Aby malá pochopila, proč to takhle bylo, co k tomu vedlo, co předcházelo a co se stalo pak. ;) Myslím si, že paní učitelka suše vede historií, jako kastelán provází návštěvníky hradu. Data, jména, důležité události. Ale tím dějiny vůbec nejsou. *placni* Takhle vidím cestu ke zlepšení.

 

anonyminka
hodnocení

Teď jsme se učili a nejdřív mi dcera někam zdrhla ven a když se vrátila tak mi hodila sešit s tím,že to umí.Zkouším jí:a nic!Tak jsem jí to předčítala od začátku:o moc lepší to nebylo.Dnes:zase nadávala,jak byla ta písemka strašná.Docela mě zajímá co zjistím,až se příští týden kouknu do žákovské.Jestli tam bude pětka(jako že to tu ještě nebylo)tak to bude vrchol...*cert*

Neučte ji tímto způsobem. Je to NUDA. Musí se naučit vidět souvislosti a chápat to jako příběh. Jak jsem říkala - pustit historický film nebo seriál. Jestli berou třeba Česko od poloviny 20. století, tak jí to vyprávějte společně třeba s prarodiči - z vlastní zkušenosti. A žádné "v roce 1968 bylo Pražské jaro, Alexandr Dubček, to si zapiš". Musíte to říkat zajímavě a poutavě, jako "Jó, to Pražské jaro v 1968, to si pamatuju. To mi bylo osm let a zrovna jsem dostala první kolo a mělo růžový řídítka a žlutej košík, ale pak mi ho někdo ukradl." Prostě takto nějak. A stejně se člověk naučí i historické události - místo "Anglie, král Jindřich VIII., zavedl nové náboženství, odvrácení od katolismu, nezávislost na papeži", ale buď pustit Tudorovce nebo učit stylem "A teď si vem, že ten Jindřich VIII., co byl v Anglii, tak dokonce zavedl i nové náboženství, aby se mohl rozvést se svou prudérní starou ženou a vzít si mladou kočenu, kterou stejně chvílu po svatbě nechal popravit." A postupně přidávat detaily jako roky a jména, ale nenásilně, poutavě. A ne, že ona sedí, vy sedíte a obě čučíte do učebnice.

kolikokoli, přesně tak. Ne podle sešitu! Přece mamka má alespoň jakés takési vědomosti a když ne, přimět malou, ať si dobu, o které se učí, vyhledá na netu. Nic snadnějšího, pár kliknutí. Každá doba je dílkem ve skládačce. Kouknout na větší celek, souvislosti, příběh. Ne zkoušení se sešitem nebo knihou v ruce! Strejda Gůgl nasype do hlavy dobrým způsobem! *hej*

Je to boj,neučí se

jo, a učitelku dějepisu určitě bude zajímat, že o Pražském jaru měl někdo kolo s růžovými řidítky a žlutým košíkem, s tím to holka při testu vytrhne *ee* jako do školy je potřeba umět to, co bude v testu, ale to se z filmu dost těžko vyzobává a dost pravděpodobně to v něm naopak spíš zanikne, když člověk nemá o dějepis zájem a potřebné předchozí znalosti.

Ne, ale když v testu potom bude "Kdy bylo Pražské jaro", tak si holka vzpomene, že to bylo mamce zrovna osm a ukradli jí kolo. A osm jí bylo v roce 1968, takže Pražské jaro bylo v roce 1968.

Abych pravdu řekla většina mých znalostí historie pochází z Červeného trpaslíka, Furturamy, Černé zmije a Simpsonů. To člověk ani neví, že se učí.

doplněno 02.05.13 18:03:

A maturitu jsem dala z dějepisu za A jen proto, že jsem si vzpomněla, jak mi brácha říkal, že Prusové nad Rakušákama vyhráli, protože mohli nabíjet rychleji a častěji, než Rakušáci, kteří měli starý typ zbraní a nabíjeli tak, že zbraň prvně postavili a dělali to dva lidi. Nevím, jestli to byla pravda, ale na zkoužce mi to pomohlo dát si věci do souvislostí.

Je to boj,neučí se

no, až na to, že já bych si na těch osm let nevzpomněla, protože na dějepisu mi nejdou právě přesné datumy, letopočty, naprosto se neorientuju v tom, co bylo dřív a co později. ta osmička by ve vyprávění pro mne byla naprosto nepodstatný údaj a jako takový naprosto nepodstatný údaj bych ji prostě okamžitě vypustila z hlavy. kdyby se mi tyhle detaily dokázaly v hlavě udržet, nejspíš bych s dějepisem až takový problém neměla *nevi* a jako netýká se to jenom dějepisu, ale plynutí času obecně, jako že bych si pamatovala, v kolika letech jsem dostala jaké kolo, no to ani omylem.

 

buss
hodnocení

0x

Donutit? Nijak. Třeba ji to nebaví. Vás bavilo vše ve škole? Mě ne, vše co jsem musel. Ať se věnuje tomu co ji baví, dobré známky z profilujících předmětů co bude potřebovat pro život, historičku asi dělat nebude.

benn

presne dejepis je k hovnu meli by takovy predmety zrusit...

 

martinaa*

Jojo, není nad to se potkat s člověkem, který všemu "rozumí", ale neví, kdy začala první světová a kdo to byl Kolumbus;)

doplněno 02.05.13 21:02:

No tobě možná jo:) Horší je to pro ty, co se s tebou pak baví*smich*

benn

Ja to nevim taky a je mi to vis kde *frajer*

 

anonyminka
hodnocení

my jsme teď začali spolupracovat s jednou paní učitelkou ve škole.Byla jsem se tuhle zeptat ve škole paní učitelky jak prospívá v dějepise a rozhodnout se co dál.Přinesla jsem její sešit a bylo mi řečeno,že toho tam má málo a že o tom svědčí i písemky,protože je prý docela šikovná.Tak jsme se domluvili,že bude kontrolovat po každé hodině písemky a občas se jí na něco zeptá,jestli dává pozor,To jsem zvědává k čemu to dospěje;)

nero33*

Sice se furt říká něco o motivaci, ale mně přijde, že jste zkusila už hodně. Na mě platil klasický postup: nauč se a já Tě potom vyzkouším. Sama jste řekla, že Vám dcerka zdrhla někam ven. Co to je? Budeš umět, šupajdi skotačit ven, nebudeš umět - alou ke knížce. Na základní škole toho není tolik, co by neskousla. 1-2 stránky textu, to má max do hodinky v hlavě. ;)

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]