Nejste přihlášen/a.
Zdravim.
Pro r. 2014 mám vypracovat bakalářskou práci na téma: Ochrané a rizikové faktory působící na žáka ve škole.
Sháním nějkou literaturu, informace a zdroje k uvedenému tématu. Budu rád i za Vaše zkušenosti.
Díky za pomoc.
Zkuste si do google.cz zadat "Ochranné a rizikové faktory působící na žáka ve škole" a už máte malý krůček k pronikání do tématu.
Také můžete udělat stručnou SWOT analýzu. Bude dobré uvést, na jakou věkovou skupinu je vaše práce zaměřená, protože jak víte a považujete za samozřejmé, že žáci procházejí vlivem školy i prostředí a jiné je působení ochrany nebo rizikových faktorů na dětičky nezkažené a nepoznamenané negativními zkušenostmi s radostním očekáváním školy (1. st. ZŠ) a jiné na žáky v průběhu života s různými zkušenostmi (2. st. ZŠ a zvláště žáci SŠ).
Můžete to pojmout z různých hledisek:
a) fyzických a hygienických vlivů prostoru: klima - teplota, vlhkost, větrání, zápach, atd), osvětlení, hlučnost prostředí (světlá výška stropů, velikost místností v metrech krychlových na žáka, osvětlení v luxech, velikost a směr oken, výměna vzduchu v metech krychlových za hodinu, množství iontů, hladina CO2 a vlivy na pozornost a vštípivost, atd.).
b) fyziologických - rytmus výuky a odpočinku, ranní vstávání, stravování, možnosti pohybu nebo sezení, rytmus dýchání, psychické výkonnosti, vlivy sedavého zaměstnání na krevní oběh, ventilaci (dýchání), trávení, apod.
c) sociálně psychologických - přizpůsobování prostředí, spolužákům, požadavkům vyučujících, podřízenost, potlačovaná agresivitna nebo potlačování (nebo rozvoj) přirozené hravosti, navazování společenských kontaktů, rizika vnucované submisivity ze strany vyučujících nebo dominantních spolužáků, motivující vybavení a prostředí školy, atd
d) rizika ovlivňování a přejímání světového názoru, hodnot, přesvědčení, odlišné od předchozí výchovy a poznání světa z dětství a rodinného prostředí
e) ochranářské prostředí nebo naopak patologické jevy
f) nároky na psychodynamiku dítěte, zda stačí tempu školy, nebo ho naopak brzdí v samostatném rozvoji (přehlcení informacemi, úkoly, povinnostmi a nezvládání kladených úkolů, snaha je dohnat, rezignace, vzdor, atd.).
g) atd., atd. Je to jen pár náhlých nápadů pro možnou inspiraci.
prevence-praha.cz/... snad se toto hodí, je toho na nettu spousta. Dcera psala bakalářku na téma Minimální preventivní program středních škol a bez problémů se vše našlo na internetu a i knihy se stáhly.
Nemusíte stahovat z internetu hotové myšlenky, jen se jimi inspirovat a použít i vlastní invenci a kretivitu. Také budete dělat vlastní výzkum, nějaké dotazníkové šetření nebo zjišťování názorů na místě.
Další zajímavé hledisko je interakce mezi učiteli (učetelkami) a žáky. Velice důležité a těžko kvantifikovatelné, je to duch vzájemného porozumění. Když mají děti hodnou učitelku a při přechodu na vyšší stupeň je učitelka náročnější a přísnější, dovede se i nevinný dětský kolektiv změnit v nelítosnou a mstítí se bestii, mnohdy i bez příčiny.
Zajímavá je i psychologie davu, dětského kolektivu, přejímání společných postojů v kladném i záporném významu a rizika z toho plynoucí.
Další kapitola sama pro sebe je používání moderních informačních a komunikačních technologií (IKT), kouření cigaret, požívání alkoholu mladistvými, atd.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.