Jak vypočítám tento příklad

Od: Datum: 21.02.13 14:05 odpovědí: 7 změna: 21.02.13 15:09

můžu se prosím zeptat jak vypočítám tento příklad? x2 _ 21x _72 [ (x-24).(x+3)]

výsledek mám, ale nevím jak na něj přijít, měli jsme ho totiž zadaný, ale nevím postup počítání u příkladu..:( byl by někdo tak moc hodný?


Seznam odpovědí:
 
moment čekejte prosím, probíhá přenos dat...
Zobrazení struktury odpovědí v otázce
Skrytí struktury odpovědí v otázce
Zobrazení struktury odpovědí v otázce

 

Odpovědi na otázku:
Od: mowla*
Datum: 21.02.13 14:12

Musíš odstranit závorky (tedy roznásobit jejich jednotlivé členy) a pak posčítat/odečítat "x" se stejnou mocninou...

Ale - to zadání je celé a nebo chybí druhá strana rovnice?

Ohodnoceno: 0x
 
Od: kristyna2
Datum: 21.02.13 14:18

to v té závorce je výsledek, omylem jsem ho tam vložila.

ten příklad je: rozlož na součin: x2 _ 21x _72

Datum: 21.02.13 14:55

já nevím jakej je správnej postup, prostě to tam musíš vidět :D

hledáš dvě čísla, když je sečteš, dají -21 a když je vynásobíš, dají -72

21 je 7 * 3, se sedmičkou to neklapne (72 / 7 není žádný rozumný číslo), tak to zkusíš se trojkou, máš 24 a 3 a pak už jen nakombinovat ty znaménka :)

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 21.02.13 14:58

jo, už vím :)

x_{1,2}=frac{-b plusmn sqrt{D}}{2a}, kde D = b^2 - 4ac.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: kvadrtrojclen
Datum: 21.02.13 14:52
Platí: x1â‹…x2 = –72 a x1 + x2 = 21 ⇒ x1 = 24 a x2 = –3
Nebo vyřešíme kvadratickou rovnici x^2 – 21x – 72 = 0 a dosadíme do (x – x1)â‹…(x – x2).
http://www.aristoteles.cz/mat…ckeho-trojclenu-na-soucin.php
Ohodnoceno: 0x
 
Od: jirbar*
Datum: 21.02.13 15:06

1/ Někdo z nás dělá vola. Zadavatel "nikkis" pak "kristina2" u téhož počítače

2/ Ani si nezkontroluje zadání, prý omylem v závorce je původní zadání

3/ Pokud to původní zadání j levá strana rovnice a pravá se rovná nule tak koukám proč se nedrbat pravou rukou za levým uchem

4/ Snad každý páťák na první pohled vidí, že kořeny jsou 24 a -3 a nemusím se babrat s kvadratickou rovnicí.

doplněno 21.02.13 15:09:

No snad pokud v té závorce je již upravený tvar po výpočtu tak skutečně jedna z metod je výpočet kořenů přes uvedený vzorec. To snad je již učivo šesté třídy.

doplněno 21.02.13 15:47:

Jinak vzorec si vůbec nemusím pamatovat. Každý zná vzorec (a + b)² = a² + 2ab + b² a tak to zkusíme

(x + 10,5)² = x² + 21x + 110,25 no máme moc velký absolutní člen tak od toho 182,25 odečteme

x² - 21x -72 = (x + 10,5)² - 182,25 no a 182,25 je vlastně 13,5² takže (x + 10,5)² - 13,5²

no a známe vzorec a² - b² = (a +b) (a -b) takže

(x + 10,5 - 13,5) (x + 10,5 + 13,5) = (x - 3) (x + 24)

a máme totéž, stejné kořeny i bez vzorců na kvadratickou rovnici

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 21.02.13 15:09

jj, já sem se ve svým (prvním) příspěvku snažil nějak slovně popsat to čemu říkáte "na první pohled vidí" , jinak souhlas :)

Ohodnoceno: 0x
 

 

 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz

 
Copyright © 2004-2016 Poradna Poradte.cz. Všechna práva na poradně Poradte.cz vyhrazena.