Výpočet počtu procent

Od: Datum: 16.02.13 18:15 odpovědí: 33 změna: 18.02.13 19:25

Dobrý den, chci se zeptat, zda-li by někdo nemohl vypočítat tuto slovní úlohu a vysvětlit postup?

Ve třídě je 24 žáků. Tři žáci dnes chybí. Kolik procent žáků je dnes přítomno?

Já si s tím příkladem nevím rady, jestli mám určit jako základ 24, nebo 21.


Seznam odpovědí:
 
moment čekejte prosím, probíhá přenos dat...
Zobrazení struktury odpovědí v otázce
Skrytí struktury odpovědí v otázce
Zobrazení struktury odpovědí v otázce

 

Odpovědi na otázku:
Od: mowla*
Datum: 16.02.13 18:19

Základ je běžný stav - tedy 24...

Kolik % představuje 1 žák? - dopočítáš to snadno.

Ohodnoceno: 1x
 
Od: pt®
Datum: 16.02.13 18:20
avatar

100 % = 24 žáků

1 % = 24:100 = 0,24 žáků

x % = 21 žáků

Stačí? A teď sám - pt

Ohodnoceno: 0x
 
Od: adabo*
Datum: 16.02.13 18:39

Děkuju moc, po tom základu už to jde.

Od: jirbar*
Datum: 16.02.13 18:26

Konečně přišli na to, že deváťáci budou muset dělat přijímací zkoušky. Ony totiž střední školy (především ty soukromé) braly kdejakého debila.

Dopuručuji tedy trochu zabrat, pokud budeš chtít jít na SŠ. Snad tam dokonce již nejseš?

Ohodnoceno: 0x
 
Od: adabo*
Datum: 16.02.13 18:38

Jsem rodič a vysvětluji to synovi, ale nevěděl jsem si rady s tímhle příkladem, dokud mi to tu nevysvětlili jiní, než rejpalové jako ty. )

Od: jirbar*
Datum: 16.02.13 18:45

Být rodičem tak se s tím ani nechlubím.

doplněno 16.02.13 18:47:

A jen tak na okraj. Zásadně neradím těm kteří sami nevynaloží aspoň trochu námahy. Jinak si myslím, že až dojde na derivace, integrály a diferenciální rovnice, že už budu těžko radit.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: adabo*
Datum: 16.02.13 19:31

Proč ne? Já už to všechno zapomněl, nejsem nejmladší a s matematikou už nijak nepracuji.

Od: jirbar*
Datum: 16.02.13 21:41

S matematikou jsem nikdy nepracoval, myslím jako vyučovat či dělat nějaké konstrukční výpočty. Střední školu jsem skončil před 50. lety takže o nějakém zapomnění nemůže být řeč. Je to o něčem úplně jiném. Nedají se zapomenout ani základní derivační vzorce.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: adabo*
Datum: 16.02.13 22:08

Každý má paměť na něco jiného. )

Od: jirbar*
Datum: 17.02.13 09:40

To je ono. Matematika není až tak založena na paměti jako na logice.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: buss®
Datum: 16.02.13 18:31

Už to tady bylo z počátku týdne, jak počítat procenta a chtěl to sofort. Nač přemýšlet, že? Naše školství pomalu upadá, jde jen o peníze na žáka, lempla nevyhodí, učitelé to s ním musí nějak vydržet.
Co je základ? Kolik má být dle třídní knihy žáků ve třídě?
Když si vezmeš návod ke kalkulačce, tak tam je jak procenta počítat.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 17.02.13 08:21
avatar

*hej*21x100=2100/24=87,5 %*palec*

Ohodnoceno: 0x
 
Od: luke237
Datum: 17.02.13 08:48
Tohle radeji nekomu neukazuj, protoze je to blbe :D Jestli si to pamatuji dobre, tak za tohle by jsi dostal od nasi matematikarky tak ctyrku uz nekde ve treti tride, kde se uci rovnitko.
Napoveda: jak se 2100 muze rovnat 2100:24?
Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 17.02.13 19:49
avatar

Zapsal jsem to zkráceně,jak jsem se to učil:

21x100=2100

2100 : 24=87.5%

-

nebo 21 : 24 =0.875

0,875 x 100 = 87,5 %

-

Jak nás to matikář naučil tak to prodávám.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: jirbar*
Datum: 17.02.13 20:01

O formě zápisu budu těžko diskutovat, ovšem přidat za rovnítko znak je větší > by možná mělo smysl. Pak by to neměl být matematický operátor.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: luke237
Datum: 17.02.13 22:58
Takto zapsane uz je to spravne a dava to i smysl. Umim si uplne predstavit, jak nekoho dokaze zmast, ze 2100=87,5 (tech 87,5 je 2100 deleno 24).
Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 17.02.13 20:37

trojčlenkou by to vypadalo takto:

24 žáků...100%

21 žáků...x %

-

x=21 x 100 / 24 = 87,5%

Ohodnoceno: 0x
 
Od: luke237
Datum: 17.02.13 22:59
Jediny problem je, ze trojclenka se na skolach neuci uz asi tak 40-50 let *smich* (mozna se uci na nekterych ucilistich?)
Ohodnoceno: 0x
 
Od: hop®
Datum: 17.02.13 23:02
avatar

Uber, mne ji ještě učili!

A zas takovej dědek ještě nejsem!*cert*;)

Ohodnoceno: 0x
 
Od: luke237
Datum: 17.02.13 23:38
Na jakem stupni skoly to bylo? Kolik je to let? Protoze uz jsem ze skoly taky peknych par patku a kdyz se jedna ucitelka letmo zminila o "trojclence", kdyz nam bylo asi 15, tak na ni vsichni koukali, jako kdyz prave vypadla z filmu "Cesta do hlubin studakovy duse" *smich*
Ohodnoceno: 0x
 
Od: mowla*
Datum: 17.02.13 23:50

Musím se Hopa ´zastat´ - taky jsme se trojčlenku učili... *smich*

Mám dojem, že jsme tomu tak říkali ještě na střední - takže před nějakými pětatřiceti lety? :-D

Ohodnoceno: 0x
 
Od: luke237
Datum: 18.02.13 00:17
No vzdyt jsem to skoro trefil (40 let) *smich* Odhadl jsem to zaklade toho, pred jakou dobou jsem to slysel a jak stara byla nase ucitelka, ktera to tenkrat zminila.
To slovo "trojclenka" jsem za skolni dochazku slysel jen opravdu od minimalniho poctu ucitelu. Pohodlne bych je spocital na prstech jedne ruky a jeste by mi nektere prsty zbyly :)
Jak jsem take psal, nevim, jakym zpusobem se ucila/uci matematika na ucnovskych oborech.
Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 18.02.13 08:38

Tak to jsem rád, že jsem vás mohl něčemu přiučit. Konec konců, je to pořád jen rovnice o jedné neznámé. :D

Ohodnoceno: 0x
 
Od: luke237
Datum: 18.02.13 09:11
Musim vas zklamat. :) Nic noveho jste mi nerekl, protoze vim, co trojclenka je. Jen jsem tvrdil, ze se to uz strasne dlouhou dobu neuci. Nikdo dvoum dvojicim s jednou neznamou uz trojclenka nerika a neuci se takove ty krizove vazby pro vypocet.
Ohodnoceno: 0x
 
Od: bmbx®
Datum: 18.02.13 11:40

Trojčlenka se pořád učí.

doplněno 18.02.13 11:42:

i s těmi křížovými vazbami pro výpočet ;)

Ohodnoceno: 0x
 
Od: luke237
Datum: 18.02.13 11:53

Na jake to je skole?

Me to stejne prijde mnohem lehci resit selskym rozumem ("kolikrat vice tolikrat vice/mene").

Ohodnoceno: 0x
 
Od: bmbx®
Datum: 18.02.13 11:57

A jak se liší selský rozum od trojčlenky? *smich* Jen tím, že je to písemně vyjádřené ;)

Ohodnoceno: 0x
 
Od: trojclenka
Datum: 18.02.13 15:25
Pojem trojčlenka ze školních učebnic vymizel někdy v 50. – 60. letech minulého století, možná že i dříve. Místo toho byl zaveden pojem přímá a nepřímá úměrnost. Takže mladší generace pojem trojčlenka nezná, ale zápis přímé úměrnosti by znát měla
24 žáků . . . . . . . . . .100%
21 žáků . . . . . . . . . x %
Trojčlenka se tedy neučí, učí se přímá a nepřímá úměrnost. Někteří však výše uvedenému zápisu říkají pořád trojčlenka.
Ohodnoceno: 0x
 
Od: bmbx®
Datum: 18.02.13 15:56

Ale i současné učebnice znají pojem TROJLČENKA

Ohodnoceno: 0x
 

 

Datum: 18.02.13 16:07
avatar

Pojem přímá a nepřímá úměrnost nenahrazuje pojem trojčlenka. Pochopení přímé a nepřímé úměrnosti je předpokladem pro správné vyřešení trojčlenky. Také jsem našel několik nových učebnic, které pasáže o řešení trojčlenky obsahují.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 18.02.13 18:37

Pro mne úměra přímá a nepřímá s trojčlenkou jedno jest.

Ještě dnes vidím učitelku, jak stojí na stupínku s ukazovátkem a vysvětluje: Čím víc tím víc, čím míň tím míň, čím víc tím míň, čím míň tím víc.

Mnozí matrematikou pohrdají. Já ne. Brzy mi bude 70 let, ale spočítat si většinou všechno umím.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: jirbar*
Datum: 18.02.13 18:49

No jo ale nejspíš nemáš profil na Facebooku (pamatuji Adolfa)

Ohodnoceno: 0x
 
Od: trojclenka
Datum: 18.02.13 19:25
Aby bylo jasno:
.
Úměra je zápis dvou sobě rovných poměrů – a : b = c : d
.
Úměrnost je vztah mezi dvěma na sobě závislými proměnnými: ú. přímá, nepřímá;
.
Trojčlenkou nazýváme úlohu, která obsahuje dvojice na sobě závislých veličin (přímo nebo nepřímo), z nichž tři údaje jsou známé, a čtvrtý je třeba vypočítat.
Ohodnoceno: 0x
 

 

 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz

 
Copyright © 2004-2016 Poradna Poradte.cz. Všechna práva na poradně Poradte.cz vyhrazena.