Nejste přihlášen/a.
Dobrý den, potřebovala bych poradit s touto variací. Počítali jsme ho ve škole s učitelkou, ale podivným způsobem. Všechny jiné příklady se stejným zadáním jsem vypočítala, ale ne tímto způsobem, viz.
Zadání
Kolik 3 ciferných čísel lze sestavit
prvky (n) M={0,1,2,4,6}
Postup
V(3;5)=4/5 * 5!/2!=48
Nevím odkud vyjádřit zlomek (tučně označen).
Děkuji Všem kteří se pokusí poradit.
P.
Je tady taky jeden dotaz jak souvisí informatika s matematikou a logikou. No a my na průmce vůbec neprobírali tyhle kombinace, variace, permutace atd. takže logicky.
Na prvním místě mohu vystřídat 5 čísel a zbudou 4 které vystřídám na druhém místě a na posledním místě vystřídám zbylá 3 čísla. No a protože na prvním místě nemá být 0 tak jich nebude 5 ale taky jenom 4.
No a 4*4*3=48
Přesně tak. tohle mně osobně přijde jako přirozenější úvaha než ta, kterou jsem podeunul paní učitelce. Ale ona možná ke svému správnému výsledku dospěla jinou cestou, jen nedokážu odhadnout, jakou.
Asi takhle: těch V(3;5)= 5!/2! je počet "pseudotříciferných" čísel četně těch s nulou na začátku (rovnost V(3;5)=4/5 * 5!/2! není správně, to je jakýsy zkratkový zápis složitějšího vztahu, ovšem jakorovnost to prostěneplatí). Na prvním místě takověho čísla může být pět různých cifer, jedné odpovídá jedna pětina tohoto množství, tedy (1/5)*V(3;5). no a čtyři z těchto souborů, totiž ty, které nemají na prvním místě nulu, celkem (4/5)*V(3;5) = 4/5 * 5!/2!=48, je přípustných. To je to, co se snažil říci luke, možná příliš stručně, já to jen rozvedl.