Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Sestavení variace, chyba?

Od: pavlina93* odpovědí: 9 změna:

Dobrý den, potřebovala bych poradit s touto variací. Počítali jsme ho ve škole s učitelkou, ale podivným způsobem. Všechny jiné příklady se stejným zadáním jsem vypočítala, ale ne tímto způsobem, viz.

Zadání

Kolik 3 ciferných čísel lze sestavit

prvky (n) M={0,1,2,4,6}

Postup

V(3;5)=4/5 * 5!/2!=48

Nevím odkud vyjádřit zlomek (tučně označen).

Děkuji Všem kteří se pokusí poradit.

P.

 

 

9 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

jirbar*
hodnocení

3x

Je tady taky jeden dotaz jak souvisí informatika s matematikou a logikou. No a my na průmce vůbec neprobírali tyhle kombinace, variace, permutace atd. takže logicky.

Na prvním místě mohu vystřídat 5 čísel a zbudou 4 které vystřídám na druhém místě a na posledním místě vystřídám zbylá 3 čísla. No a protože na prvním místě nemá být 0 tak jich nebude 5 ale taky jenom 4.

No a 4*4*3=48

Přesně tak. tohle mně osobně přijde jako přirozenější úvaha než ta, kterou jsem podeunul paní učitelce. Ale ona možná ke svému správnému výsledku dospěla jinou cestou, jen nedokážu odhadnout, jakou.

pavlina93*
hodnocení

Děkuji, takhle nějak jsem to potřebovala vysvětlit jako pro hloupý. Jinak jsem Vám poslala bodík.

 

hodnocení

2x
avatar kartaginec

Asi takhle: těch V(3;5)= 5!/2! je počet "pseudotříciferných" čísel četně těch s nulou na začátku (rovnost V(3;5)=4/5 * 5!/2! není správně, to je jakýsy zkratkový zápis složitějšího vztahu, ovšem jakorovnost to prostěneplatí). Na prvním místě takověho čísla může být pět různých cifer, jedné odpovídá jedna pětina tohoto množství, tedy (1/5)*V(3;5). no a čtyři z těchto souborů, totiž ty, které nemají na prvním místě nulu, celkem (4/5)*V(3;5) = 4/5 * 5!/2!=48, je přípustných. To je to, co se snažil říci luke, možná příliš stručně, já to jen rozvedl.

Jinak já bych asi volil jiný postup zdůvodnění, samozřejmě se stejným výsledkem: na prvním místě může být V(1,4) = 4!/3! = 4 volby (bez nuly), na zbytku pak už jen V(2,4) = 4!/2! možností, celkem tedy 4*4!/2!, což možná vypadá jinak, než výsledek paní učitelky, ale je to totéž. Ovšem, to se jen mně osobně víc líbí, ale v pořádku je oboje. Jen ten úvodní zápis je pochybný, buď jste ho opsala nějak zkráceně a nepřesně, anebo se sama paní učitelka malinkuo přepsala " v zápalu boje!.

 

luke237
hodnocení

0x
Ta trojciferna cisla mohou zacinat jen na cislice 1,2,3,6 (tedy ctyrmi z tech uvedenych peti), tzn. nemohou zacinat nulou, protoze pak to neni trojciferne cislo, ale dvojciferne - viz napr. 026 neni trojciferne, ale dvojciferne cislo 26.
luke237
"... zacinat jen na cislice 1,2,4,6 ...
luke237
"ctyrmi z tech uvedenych peti" = 4/5 *smich*

Dal bych bod, nemohu, nelze.

 

pavlina93*
hodnocení

Toto zadání i postup je od učitele. Tím pádem beru v potaz, že je vše správně. Nevím jak se dostala k tomu zlomku.

Jinak děkuji P.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]