Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

Pravopis S Z

Od: davidnemecek odpovědí: 21 změna:

Dobrý den chtěl bych poradit s Českým jazykem, studuji dálkově maturitu a už jsem trošku ze školu zpět. Mám třeba větu: Po vánocích byly v obchodech výrazné LEVYa mě by zajímalo jestli tam bude Z nebo S jakou si mám položit pádovou otázku?

21 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

hodnocení

5x

No pádová otázka vám tady nepomůže, tady jde o samotné slovo. Slovo "zleva"má význam "z levé strany", takže zde bude SLEVA, SLEVY.

V případě pochybností (nejen zde) nahlédněte do prirucka.ujc.cas.cz/..., vypňte si slovo a ono se vám ukéže; najdete tam i nějaké gramatické poznámky obecnšjšího charakteru, jako tčeba "psaní předpon s-, z- (k tomu se zde uvádí:

1 Obecné poučení
Oběma předponami se od sloves nedokonavých (končit, trávit, křížit, tížit) tvoří slovesa dokonavá (skončit, strávit, zkřížit, ztížit). Zatímco předpona z- má v takových případech pouze zdokonavující význam, předpona s- dodává mnohdy ještě význam další.
2 Psaní předpon s(e)-, z(e)- ve slovech domácích
2.1 Slova s předponou s(e)-
Předpona s(e)- naznačuje a) směřování dohromady: scelit, shromáždit se, spojit, sjednotit, smluvit se, sblížit se; b) směřování shora dolů, po povrchu pryč: sklonit, sklopit, shýbnout se; c) zmenšení objemu, až zánik (scvrknout se, shořet, shnít). .
U mnohých slov je třeba si způsob psaní pamatovat, neboť původní význam si dnes již neuvědomujeme: skončit, slevit (sleva), sprovodit, stěžovat si, strávit, stvořit, stýskat si; stěží, shora (ze shora).
2.2 Slova s předponou z(e)-
Předponou z(e)- se tvoří:
a) od nedokonavých sloves dokonavá, která nemají žádný z významů uvedených ve 2.1 (moknout → zmoknout, lámat → zlámat, rušit → zrušit, trestat → ztrestat);
b) od podstatných nebo přídavných jmen slovesa mající význam ‚učinit nebo stát se tím, co znamená slovo základové‘: ocel → zocelit, pochybný → zpochybnit, prostý → zprostit, totožný → ztotožnit.