Nejste přihlášen/a.
Dobrý den chtěl bych poradit s Českým jazykem, studuji dálkově maturitu a už jsem trošku ze školu zpět. Mám třeba větu: Po vánocích byly v obchodech výrazné LEVYa mě by zajímalo jestli tam bude Z nebo S jakou si mám položit pádovou otázku?
No pádová otázka vám tady nepomůže, tady jde o samotné slovo. Slovo "zleva"má význam "z levé strany", takže zde bude SLEVA, SLEVY.
V případě pochybností (nejen zde) nahlédněte do prirucka.ujc.cas.cz/..., vypňte si slovo a ono se vám ukéže; najdete tam i nějaké gramatické poznámky obecnšjšího charakteru, jako tčeba "psaní předpon s-, z- (k tomu se zde uvádí:
1 Obecné poučení
"Z-" ("za-")se jako předpona používá tehdy, dochází li ke změně stavu - zlevnit (ale sleva), zkousnout (ale skus), zamotat (ale smotek), zalátat (ale slátanina)...
Pro úplnost:zlevnit je správné, ale od slova sleva je slovo slevit.
doplněno 10.12.12 11:19:Naproti tomu slovo slevnit jazyková příručka nezná, zde plně platí Mowla. Jsou to složitosti, zrovna okolo těchto slov se to hodně člověku plete.
"kartaginec", Vy máte, jak znalosti, tak svatou trpělivost.
"mowla" a "ladinpraha", budu mít krásný den, tolik jste mně pobavili, díky.
Já potřebuji, nějaké věty kde si mohu položit otázku třeba Koho čeho, kdo co atd zda mi rzumíte mám se naučit pádové otázky a potom je to jednoduché a budu vědět kde mám psát Z a S
předpona s- a z- nemívá s pádovými otázkami mnoho společného, u jednotlivých pádů jde spíše o předložky...
Český jazyk mi vždy dělal problém. Obchodníci po vánocích ZLEVNILI SBOŽÍ? Je to správné to Z a S?
Když ti nestačí pravidla, tak tam napiš PO VÁNOCÍCH BYLA BOŽÍ CENA. Jaký bude další dotaz?
No vida, a hned tu máme příklad věty, kde pomocí pádové otázky rozhodneme, zda psát předložku (ne předponu)s/z:: S kým, čím - s Boží pomocí
budeme těžit z koho, čeho - z Boží pomoci