Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

Němčina - pořádek slov ve větě

Od: zelenac* odpovědí: 3 změna:

Protože jsem začátečník samouk a nemá mě tedy kdo opravovat , tak se ptám. V knize je vždy uveden správný slovosled ale nevím, zda

a pouze ten jediný je správný a mám ho tedy dokonale šprtat nebo zda je správná i jiná alternativa . Např. bist du Franc Novak? nebo je i možné a správné du bist Franc Novak? Nebo -nein, das ist nicht sicher Frau...nebo nein,das ist sicher nicht Frau...

děkuji za vysvětlení

3 odpovědi na otázku
Řazeno dle hodnocení

hodnocení

2x
Ve slovanskych jazycich neni poradek slov ve vete az tak dulezity. V Germaskych a Anglosaskych jazycich je to vsak presne naopak a poradi slov ve vete je dosti dulezite. Proto bych Vam doporucil, jako zacatecnikovy striktni dodrzovani predepsaneho slovosledu.
Kazda veta lze samozrejme rici nekolika zpusoby a plati to hlavne o poradi privlastku. Podle jejich poradi, pokud je jich vice, se radi i jejich dulezitost a blizkost k podmetu. Cim blize je privlastek pred podmetem, tim je dulezitejsi a ma k podmetu pevnejsi vztah. Jejich zamenou mnohdy zmenite cely smysl vety. To ale jako zacatecnik mnohdy nemate sanci poznat.
Zmenou polohy privlastku menite i duraz, ktery kladete na konkretni vlastnost podmetu.
Abych uvedl priklad:
Ve vasem druhem uvedenem prikladu (...Frau) v prvnim pripade rikate, ze si nejste jist, jestli to je zena (nicht se vztahuje k sicher) - smysl, ze jste na pochybach. Ve druhem pripade rikate, ze to urcite neni zena - smysl, ze je to urcite muz. Pokud by za Frau nasledovalo jeste prijmeni,napriklad Oprsalkova, tak v prvnim pripade rikate, ze to nejspise neni skutecna pani Oprsalkova - nejste si jist, v druhem pripade rikate, ze to proste neni pani Oprsalkova.
Urcovani spravneho poradi privlastku je ale jiz ukol spise pro pokrocilejsi.