Nejste přihlášen/a.
Dcera nastoupila na SŠ, učebnice máme objednané a nejdou a nejdou. Pro napsání domácího úkolu potřebuje stranu 30 a 31 z učebnice Sbírka úloh z matematiky pro SOU a SOŠ, Hudcová, Kubičíková. Nemáte někdo doma (nebo vaše ratolest), prosím? Díky.
No jako já ji mám, ale otázka je dokdy to je potřeba protože úplně nevím kde je
No mám, rok vydání 2015 ISBN 978-80-7196-344-8.
Já věřil, že se někdo najde. Vzhledem k okolnostem (pokročilá denní doba, nemáte knihu po ruce a dcera rozhodně nebude sama bez úkolu) asi poděkuji a budu doufat, že se eshop rozeběhne. Úkol má být na zítra...
Kdyby se náhodou přece jen zadařilo, jde o cv. 113 a,b na str. 30 a cv.116 c,d na str. 31.
Ještě jednou díky
Pěkná pomoc, @bonbon!
Koukám na ten 2,44MB rychlou jehlou spíchnutý archiv a zajímalo mě, na kolik se to dá zmenšit, kdyby člověk nespěchal: ne více než 19KB (poradna to překonvertuje, takže velikost nebude odpovídat).
@bonbon, mohl bych poprosit o fotku příkladu č.95 a 96? Podle výsledků to budou úlohy trošku z jiného soudku.
Se ti zachtělo počítat zlomky?
Jinak díky, ale já nejsem někdo kdo by takové "čarování" úplně ocenil. Jakože dobrá práce s 19kB a je fakt super že to s jpegem jde a pořád to je i "čitelné". Ale FUJ to je hnus, kdyby tam byl ještě o artefakt víc tak mi asi vykrvácí oči.
Já mám fakt rád digitální obrázek jako koncept a ačkoliv chápu důvody pro kompresi tak ty generační ztráty mě prostě drtí. A fakt hodně nemám rád artefakty (i když by se dalo říct že jich tam nemáš zas tolik, mě to prostě hrozně mlátí do očí). Jednoho dne, třeba až soudy vynutí rozdělení Googlu, se dočkáme i široké webové podpory pro JXL a věci budou krásnější.
btw proč to máš ve dvou barevných verzích?
> Se ti zachtělo počítat zlomky?
Zajímalo mě, kde se najednou vzaly elektrické obvody mezi úpravami zlomků, ale koukám, že tam žádné obvody nejsou a autorky uvádějí přímo výpočtový vzorec.
> dobrá práce s 19kB a [...] pořád to je i "čitelné". Ale FUJ to je hnus
Nový školní rok je tady, děti budou chtít radit s úkoly, už pár let zadání do otázek neopisují, ale ofocují, protože i ti nejmladší mají výkonné mobily a s přibývajícími megapixely se zvětšuje i standardní velikost zasílaných obrázků. Momentálně je to na neuvěřitelných 4000×3000 pixelech. Zrovna jsem na takový dotaz někde odpovídal. Dvě věty zadání, možná ani ne 300 bajtů textu a místo toho tam bylo toto 3,5 MB velké monstrum s rozlišením políčka profesionálního kinofilmu 35mm. Ono se těch 3,5MB nezdá moc, ale stáhnout to a rozbalit do videoRAM a najednou i PC, které by před pár lety bylo dělo, se začne zadýchávat. Z pár blbých jpegů! Mám 1000× rychlejší PC a 1000× rychlejší Internet než před lety (bez přehánění!), ale také musím stáhnout a zpracovat 1000× více nesmyslů, abych se dostal ke stejnému množství informace.
Proto crop & resize & compress. Na 19KB. Bez nutnosti rozkliku obrázku. Vše v jednom stažení stránky. Lehce zobrazitelné i na starším PC nebo mobilu s pomalejším Internetem. Tohle by se natáhlo rychle i z diskety na 486.
> rozdělení Googlu, se dočkáme i široké webové podpory pro JXL
Google nechce přidal JXL do Chrome? Nevím, Chrome nesleduji. Koukám na wiki a Firefox ho má. JXL sleduji ještě od dob, kdy to byl FliF, ale i já musím přiznat, že na webu populární zrovna není. Alespoň ten WebP se pomalu rozjíždí malými krůčky.
> proč to máš ve dvou barevných verzích?
Černobílý JPEG nemusí uložit barevnou paletu a ukládá jen 256 (8 bitů) úrovní předdefinované šedi místo 24bit RGB.
Poradna všechny obrázky překódovává i když z toho vyleze soubor s větší velikostí. Ten barevný obrázek byl nahraný jako TrueColorPNG, aby vstup do jpg kompresoru poradny byl co nejkvalitnější a je vidět, že to zde na stránce vypadá lépe. Nepřekódovávají se čtverečky vstupního č/b jpegu.
Dík za pomoc s učebnicí.
>Nový školní[...]na 486
Jo, tož s tím nejde moc nesouhlasit, jen já osobně bych se zastavil trošku dřív. Třeba okolo 100K, vím že to nejde přímo cílit ale prostě bych trošku ubral. Někde na netu jsem viděl ffmpeg script který kompimoval obázky velmi malých a krátkých .webm s opravdu vynikající kvalitou ale ten už asi nenajdu.
>Google nechce přidal JXL do Chrome?
Google ho opustil protože velice nemonopolistiscky rozhodl že "není dostatečný zájem v ekosystému"a místo toho si tam vecpal svůj AV1F. V době kdy to rozhodl, to byla nejkomentovanější issue v jejich bugtrackeru o kterou není zájem, možná pořád ještě je. To že to má firefox bohužel nic nezamená, možná by mohlo pomoct to že v roce 2023 přidal podporu apple ale Google je pořád ten kdo všechno diktuje, ale nedávno prohráli antitrust soud takže snad se budou dít věci. Jinak JXL má taky patentové problémy, protože patentové systémy jsou spíš blbý vtip ale co už.
>Firefox ho má
+Myslím že se ale pořád musí zapnout v about:config. Ale nevím jak je to v oficiálních binárkách já je mám z repozitáře distribuce
>> proč to máš ve dvou barevných verzích?...
Jo to dává smysl. Ono to nastavení poradny není tak hrozné...na dobrou kvalitu vstupu, což mi ale přijde že je tak 20% vstupů no
Obávám se, že budu mít nějaké pravěké vydání.
S těmi spolužáky je to dobrý nápad, někdo by to mohl vyfotit. My takto na vysoké měli na studentské serveru nafocená skripta, která nebyla k sehnání, pochopitelně neoficiálně. Zvlášť dneska když internet má každý a foťák má každý telefon, ne jako za nás, kdy skener moc lidí nemělo a digitální foťák nikdo.
Ze zajímavosti koukám na historii té učebnice. Poprvé vydáno v 1994 (!), několik dotisků, toto bude třetí, mírně přepracované vydání (záznam ukazuje, že má o 15 stránek více) z roku 2007. Je to dostupné v mnoha knihovnách. Překvapivě jsem nenašel v žádné knihovně 2.vydání, což mě přivádí na dotaz, jestli jsou učebnice také cíleně archivovány v systému knihoven ČR?
Pokud někomu ty úlohy připadají moc jednoduché (toto je pro 1.ročník tří a dvouletých učlišť a 9.třídy ZŠ) tak z popisu učebnice:
Úlohy mají rozdílný stupeň obtížnosti a jsou zařazeny do těchto skupin: množiny, mocniny a odmocniny, planimetrie, výrazy, rovnice a nerovnice, funkce, soustavy lineárních rovnic a nerovnic, stereometrie, základy statistiky, exponenciální a logaritmické funkce, goniometrické funkce orientovaného úhlu, řešení trojúhelníku, souhrnné opakování a komplexní úlohy.
Ještě přiložím obsah učebnice z katalogu knih.
![]() | obsah.pdf | 49.05 kB |
Proč to nevytáhla ze spolužáků, to netuším, ale řekl bych, že jich to nemá víc, prostě krátká doba. Mmch těch učebnic je ke sháňce 15 a seznam dostali ve středu, úkol v pátek... Do zavíračky obíhala knihkupectví (asi po páté sama v Praze) a teď je někde ve vlaku. Takže díky za radu, ale nepomohla...
cizidite: Krucinál, byla taková odpověď zapotřebí? Jak můžete vědět, že nevyčerpali všechny možnosti? Spíš bych řekla: starejte se o sebe VY!
Takže doplnění, abych nemusel číst "chytré" řeči: Dcera právě dorazila domů, sjezdila "půl Prahy" a nesehnala. Kamenné pobočky nemají, objednat na internetu lze. Ze třídy zatím nemá nikdo, při seznamu 15 knih všichni hromadně objednali na internetu (každý jinde) a teď si eshopy handlují knihy s velkosklady a možná i mezi sebou navzájem, protože žádný nedrží skladem všechno. U nás to visí na jediném titulu a sice na latině.
Málem jsem tady spadl ze židle, když jsem si přečetl, že někdo má latinu na učilišti, ale pak jsem si vzpomněl, že ta učebnice matematiky není jen pro SOU, ale i pro SOŠ, takže předpokládám střední zdravotní školu a všechno už zase dává smysl.
Mě zase zarazilo jméno autorky - Kubičíková. Za svůj život jsem potkal jediného Kubičíka, učil u nás matematiku a prý to byl bývalý vysokoškolský pedagog, bývalý z důvodu politické nespolehlivosti. Autorka je ročník 1938, tedy vrstevnice našeho učitele. Ale určitě to není manželka našeho učitele, tou je Klementina Kubičí/.... Shoda jmen a oborů? Jiná blízká příbuzná? Ing. Kubičík se mi vepsal do paměti, i když mě nikdy neučil. Měl jsem ho jako přísedícího u maturity .
V ČR žije asi 92 Kubičíků, 4 v Praze, 4 v severních Čechách (Teplice, Ústí), 1 v H.Králové, zbytek na Moravě.
Z anotace jejich následné učebnice (Sbírka úloh z matematiky pro SOŠ, SOU a nástavbové studium): "Sbírka navazuje na Sbírku úloh z matematiky pro SOU a SOŠ týchž autorek. [...] Sbírka vychází z osobních zkušeností autorek při vyučování matematice na příslušných typech škol."
Nojo, Praha, východní a střední Čechy jsou téměř Kubičíkůprosté. Evidentně jsem potkal celoživotní maximum (1+1)
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.