Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Matika na Vš

Od: tazatel odpovědí: 4 změna:

Dobrý den,

měl bych na Vás dotaz ohledně matiky na VŠ. Tak nějak jsem zjistil, že na VŠ není matika už jen o počítání a osobně mi začíná dělat docela problémy. Nejhorší mi přijde pochopit dané definice, věty, ... celkově nějaké pojmy a pak to dokazovat. Snažím se tomu věnovat více a více času, ale neřekl bych, že pozoruji nějaký postup. Neměl by někdo nějaké nápady na literaturu týkající se lineární algebry, analýzy, ... kde by to bylo nějak srozumitelně vysvětleno. Případně nějaké kurzy nebo něco jiného? Ideálně s nějakými reálnými aplikacemi právě třeba té lin. algebry. Text co máme k dispozici mi přijde strašně abstraktní a vlastně ani nevím, co to někdy čtu a co si pod daným pojmem představit, takže mě to pak opravdu nebaví. Podobně na přednáškách, kde sedím a vlastně ani nevím o čem to přednášející zrovna mluví. Občas tam jako je něco vysvětlené, ale to stejně nedává moc smysl, když nechápu předcházející pojmy...

Např. jsme dělali v lin. algebře vlastní čísla a vlastní vektory, i když asi nějak tuším, jak se to počítá, tak ale nevím k čemu to slouží, proč je to zrovna definované takto, co to vlastně skutečně znamená nebo třeba co si představit pod sklárním součinem a třeba Gramovou-Schmidtovou ortogonalizací ...

v analýze zase třeba definice limit, asymptotických notací, proč jsou opět definované takto a né jinak

Říkají nám ať si zkoušíme do definic dosazovat, ale já úplně nevím, jak bych si měl něco dosadit do lineárního zobrazení nebo do matic lin. zobrazení, když to prostě nechápu ... tady nám říkají, že to je jak ve 2D/3D (resp. R^2 a R^3) tak jestli není právě nějaká kniha/kurz/video/přednáška/..., která by všechny tyto pojmy ilustrovala nejdříve na rovině a prostoru a pak až na nějakých dalších dimenzích?

u analýzy by byla fajn nějaká cvičebnice s postupem/řešením, těch limit a asymptotických notací, derivací, ... tam to chce asi fakt propočítat jinak nevím ...

Na internet jsem samozřejmě koukal, ale přijde mi to všechno dosti podobné naším studijním textům.

Budu rád, za jakoukoliv radu, jak jste se to učili Vy případně, co Vám nejvíce pomáhalo to pochopit.:)

Děkuji

 

 

4 odpovědi na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

trtr
hodnocení

3x
Na doplnění a opacko též ekospace.cz/...

 

 

hodnocení

2x

Někteří to studují Matematiku Statistiku a Ekonometrii i několik let, než to dají za "E". Jeden profesor řekne ANO a druhý NE.

 

kdosi
hodnocení

1x

Na VŠ matematika už v podstatě není vůbec o počítání, ale o vztazích mezi čísly, definicemi, větami, proč to počítání vůbec funguje tak, jak funguje a na čem to všechno závisí.

Většina základních definic je celkem jednoduchá a přímočará, kde se formálně popisuje, co člověk už vlastně zná odjinud. (limita je, když to jde někam, derivace je směrnice tečny, integrál je plocha pood křivkou) jen je to rozepsáno přesně, aby se s tím dalo dál pracovat a dokazozovat, zda něco je tak, nebo jinak.

Složitější definice pak často tyto všci zobecňují, aby platily i pro méně předpokladů, méně přísné předpoklady a podobně a pak se často taky dokazuje, je to zobecnění je takové, že se ve všech jednoduchých případech chová jako ta jednodušší věc a tam, kde tu jednodušší věc nejde použít, že se to chová nějakým způspobem rozumně a podobně.

Spousta vět je o nějaké celkem jednoduché, ale nikoli očividné, závislosti, které se pak použije při něčem složitějším. Ale protože rozumný důkaz není příliš dlouhý a komplikovaný, tak se právě skládá z vhodného sestavení řady již dříve dokázaných věcí.

(Naučíte se písmena, pak slova. pak skládat věty (a co jsou větné členy a pravidla pro ně), pak se teprve učíte sloh a pak případně třeba spisovatelství. Dobrý spisovatel stejně potřebuje umět plynně zacházet s písmeny i slovy, ale také musí umět sestavovat věty a samozřejmě si nějak rozvrhnout osnovu. Bez toho nemá moc šancí napsat román, nebo cycklus románů.)

Mě nejvíc pomáhalo pochopit, co ta která věta vlastně říká a proč je vůbec potřeba a jak funguje s ostatníma a čím se od nich liší. Pak už se s tím něco dalo dělat, spousta toho se dala nějak odvodit a tak. Naučit se to jako básničku, nebo telefonní seznam, nemělo vůbec smysl (s tím člověk může excelovat na základce a prolézat na střední, na výšce se s tím nechytá).

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:
Otázky na téma větné členy

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]