Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Roznos váhy do pilířů na mostě

Od: geox® odpovědí: 12 změna:

Zaujal mě problém roznosu váhy na mostě.

Je most podepřený pilířem a po něm jede mašina. V tom momentě se váha mašiny roznáší po mostě a tlačí zvýšeně na pilíř. Když mašina odjede tak si most "odlehčí" o váhu mašiny co musel při průjezdu nést a pilíře je tedy "bez zvýšené zátěže a tlaku".

Jak je to ale pokud je most akvadukt v němž je kanál s vodou? Když na něj napluje těžká loď tak přenáší se nějaký zvýšený tlak/váha lodi na pilíř?

Ta loď musí má váhu stejně jako mašina, ale nadnáší jí voda - jak se tedy roznáší její váha + s ohledem na zatížení pilíře?

Snad je pochopitelné co mě zajímá - víte někdo vysvětlení jak to tedy je?

Viz obrázek.


Roznos váhy do pilířů na mostě

 

 

12 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

hodnocení

5x
U vody je tlak rozložen všude stejně, tedy pilíř "neví", kde je loď. Je jedno, jestli je zrovna nad ním, nebo na konci kanálu.
06.11.23 15:02

*palec*

Prostě, buď je na akvaduktu voda, nebo tam je vody o výtlak lodi méně, ale zase tam je ta loď. Takže hmotnost je stále stejná.
Nějaká vlna před lodi, s tím se v tomto případě nepočítá.

 

hodnocení

1x

U akvaduktu způsobí zvýšenou zátěž po připlutí lodi zvýšení hladiny, a ta se zvýší po celé délce koryta, tedy značná část mimo konstrukci akvaduktu, který je tím pádem zatížen jen relativně málo. Zajímavým výsledkem této vlastnosti je fakt, že loď zatíží akvadukt hned jak vpluje do kanálu.

Hodně zajímavá otázka.
Uvažuji správně?

Pokud loď pojede dostatečně pomalu (aby se stíhala vyrovnávat hladina) a na jedné i druhé straně bude mít dostatečně dlouhé koryto mimo akvadukt, zvýšení hladiny bude neměřitelné.
Pokud naopak bude kanál končit a začínat blízko akvaduktu, zvýšení hladiny (díky ponoru lodi) bude měřitelné a zatížení akvaduktu se určitě zvýší.

Myslím, že tak jednoduché jako to zde bylo prezentováno to nebude.

asd1

Jo uvažuješ správně. Dlouhý kanál = hladina se zvedne "po celým kanále" o tisícinu milimetru. a zatížení mostu bude prakticky stejný resp. rozloží se na celý kanál. Kdybys kolem mostu udělal vodotěsný vrata jak u zdymadla, tak se hladina zvedne o vodu vytlačenou váhou lodi a přesně o tolik se zvedne zatížení mostu.

Archimédův zákon a hydrostatický tlak, nic složitýho..

 

jirkaqwe
hodnocení

0x
Odpovědí je Archimedův zákon.

 

bapp
hodnocení

0x

U akvaduktu je realnou zatezi jen ta voda, takze vyska hladiny vody, ktera se asi nepatrne zmeni naplutim lodi.

Pokud se pro zjednoduseni bude uvazovat, ze se hladina/vlna neuplatni, pak akvadukt (pilir) nepozna, ze tam pluje lod, zatizeni se nezmeni. Tedy zatizeni je stale 100%. Na rozdil od mostu, ktery je zatizen 100% jen pri najeti vozidel.

 

hodnocení

Děkuji všem za správnou odpověď - mi to nějak nechtělo dojít v té hlavě :)

 

hodnocení

0x

Zataz mostu bude hlavne dynamicka, pohyb lode v uzkom kanale tvori prilivovu vlnu, ale tym sa tento skolsky priklad nezaobera.

 

hodnocení

0x

reakce na nosníku?

 

hodnocení

0x

Je možný se zamýšlet nad různými teoretickými představami. Např. nad tím, že kdyby byl takový mostní vodní kanál dlouhý třeba desítky kilometrů a byl by podepřen počtem pilířů v řádu tisíců, tak -

jestli by při vplutí plavidla nad jeden krajní pilíř byla v daný časový okamžik na tento pilíř vyvinuta stejná síla , jako např. síla vyvinutá na druhý krajní pilíř, který by byl vzdálený od prvního pilíře x km. Nemyslím si, že by to tak bylo. Pravděpodobně by vznikla určitá "dynamická silová vlna".

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]