Nejste přihlášen/a.
To svislé dvojité mohou být vyznačené začátky odstavců. Třeba jim přímo diktovala: nový odstavec.
Uprostřed slova? Nějak jsem to nepochopila a to si často dělám různé testy. Že by diktovala v n ---oci? Prosím, vysvětlete mi to, docela mě to zajímá.
Tam jsem na to taky chvíli zíral. To není označení chyby pravopisu, ale důrazné připomenutí, že pančelka vyžaduje vlevo vynechat okraj a nemastit text do švu sešitu . Aspoň tak tomu rozumím.
Použité korekturní znaménko opravdu odpovídá posunutému okraji, byť správně by mělo, v případě posunutí okraje celého textu o dvě svislé průběžné čáry v celé výšce textu. Viz str. 5
Byť to tazatelka v otázce nepíše, dá se úspěšně předpokládat, že se odstavce ve škole učí. I při diktování na něj upozornila, svědčí o tom konec předchozí věty.
Můj tip je na poslední třídu prvního stupně, tam se učitelky až tolik nestřídají, její styl opravování už žáček mohl znát, nebo se zeptat především jí. Tady bych spíš hledal tupé tužky. Averze vůči učitelům z tebe jen čiší, myslím, že ti chybí sebereflexe.
Mimo jiné: když já něco dělám pro klienta, také vyžaduje 100% výkon. Ne na 99%, ne na 80%. Ale na 100. A ten musím splnit. A to ještě držím mnohaleté záruky, které v případě chyby i na technologii (kterou jsem nevyrobil) opravuji zdarma. Zde paní učitelka pracuje napůl, nic se jí viditelně nechce dělat, ale peníze za to bere plné, záruky nedrží žádné a ještě má tu drzost své nedostatky přehazovat na jiné. Měla by si přičichnout k tržnímu hospodářství. Jenže to by patrně skončila na ulici.
@smode2: Mluvíš s cesty. Ta učitelka tam není od toho, aby je to naučila, ale aby je to učila. Aby jim dala tu možnost, naučit se to. Má tam třicet dětí. Záleží na každém z nich.
Pochopitelně že se učivo žáci musí naučit sami. Ale ona je má učit a vést tak, aby se to naučili. Nikoliv tak, aby se to nenaučili. Všichni. A pak, já mám víc než 30 klientů a 100% práci musím vykonat u každého z nich. Ne jen u těch u kterých to jde snadno. I u těch kde je to pro mě daleko těžší, zdlouhavější a třeba i dražší. Neexistuje si takhle vybírat. Prostě je pochybení na její straně. To nezakecáš
smode2: tezko neco naucis deti, ktere nemaji zajem a jejichz rodice nemaji zajem. Muj kluk 6 trida ma myslim dobrou matikarku, ktera se snazi. Pred velkou pisemkou detem dava seznam prikladu a uloh, z nich nektere jiste budou v pisemce, deti to vi. Ukolem deti je doma typove priklady spocitat, donest na dalsi hodinu a kdyz nekdo neco nevi tak se to o hodine spolecne dovysvetli. Pak teprve se pise pisemka. O tomto pristupu k velkym pisemkam byli informovani i rodice na schuzkach. Praxe je takova, ze se na to pulka tridy vykasle. Nelze nekterym detem mesice vysvetlovat a donekonecna opakovat latku, ktere ostatni deti pochopi za jednu hodinu. Tempo pak ztraci cela trida a bite jsou pak deti, ktere pracovat chteji. Tvuj primer se soukromym sektorem trochu kulha, pokud budes mit v nabidce pozadavky na zakaznika aby jsi mohl projekt dokoncit tak bez jeho soucinnosti se proste nehnes. Taky delam v soukromem sektoru takze vim.
V podstatě souhlasím a ano, základním problémem těchto škol je složení - jsou spolu děti hloupé, průměr i ti nejchytřejší. Zde je otázka, kde je hranice spolupráce a kde už je to přehazování učitelské profese na rodiče. Naštěstí se i školství vyvíjí a tak záleží na systému, jaký vyvinou v budoucnu efektivní postup, aby zvládly látku v přiměřeném čase všechny děti, tedy i ty hloupé. Postup paní matematikářky se mi líbí, bohužel je, jak vidno, nefunkční pro polovinu žáků.
Můžete mi někdo vysvětlit polopaticky korektury na "noci" a "jsem"? Nějak jsem to nepochopil. Děkuji za objasnění.
Nejde o ta konkretni slova, ale o odsazeni zacinajiciho celeho odstavce. Vezmete nejakou libovolnou knihu, otevrete ji a pochopite.
Samozřejmě že vím, co je odsazení odstavce. Ale tady to nedává smysl, proč to tedy není na okraji, ale v konkrétních slovech, a jen některých.
Proč si úča třeba vybrala zrovna tato slova jako korekturu?
Nejde o slova. Jde o to, ze cely odstavec zacinajici "Dnes v noci jsem byl..." mel byt odsazen tak, jak naznacuje ucitelka. To samy ten 2. pripad "Otocil jsem se..."
No jistěeeee. Ale proč jsou ty dvojice vertikálních čárek zrovna u těchto dvou slov a ne u jiných doprkynka? A ne například u počátečních slov vět.
V angličtině je to jasné, ale správně česky pořád nevím:
na wiki je Socha Svobody cs.wikipedia.org/... stejně tak na ceskatelevize.cz/...na Lonely Planet, Mapy.cz, Prima Zoom a řadě dalších serverů.
socha Svobody ja například na webu pravopisne.cz/... nebo v materiálech k příjmačkám na SŠ zskunratice.cz/... i podle Ústavu pro jazyk český Akademie věd ČR dotazy.ujc.cas.cz/...
a Socha svobody je třeba na iDnes idnes.cz/... iRozhlase irozhlas.cz/... atd
Z toho vyplývá že správná odpověd je socha Svobody (i když logicky to nedává smysl) a syn to měl správně, a novináři, cestovky atd. to píší jak jim to zrovna z ruky vypadne. A paní učitelka pokud to opravila asi taky neví.
Technicka poznamka: Na wiki vsechny nazvy konkretnich "hesel" zacinaji velkym pismenem. V textu samotnem je pak jako socha Svobody. Na webu CT tezko posoudit, dalo by se tam aplikovat stejne "pravidlo" jako na wiki...
sochasvobody - ten Nový York je Hrabal, Příliš hlučná samota.
"Otočil jsem se a tam u zábradlí ve slunci stál mladík v oranžové americké čepici, nastavoval teatrálně láhev plnou mléka, stál tam jak Socha svobody s pochodní stojící před Novým Yorkem, smál se a třásl tou sklenicí a já jsem viděl, jak všichni ostatní dělníci a dělnice se smějí, že mě snad mají rádi, že mě znají, že celou tu dobu, co jsem se tady potuloval a hroutil, tak mě pozorovali, že se těšili z toho, jak jsem byl z gigantického lisu i z nich otřesený... teď se smáli a třásli do vzduchu žlutýma a oranžovýma rukavicema, chytil jsem se za hlavu a odcházel jsem chodbou, za mnou zazníval ve všech tóninách smích, od kterého jsem prchal dlouhou chodbou lemovanou tisíci balíky knih, celý náklad knih defiloval a pádil nazad tak, jak já jsem prchal chodbou."
Takže Hrabal to má blbě a učitelka to podle něj blbě opraví to nevymyslíš. Koukám že taky ve škole dvakrát propadl
Dávat pravopisný diktát z nějakých historických staročeských rukopisů, to je taky nápad.
sochasvobody - nevím, jestli to má Hrabal blbě. kdysi jsem bydlela na Náměstí hrdinů... a pak jsem se změnou gramatiky přestěhovala na náměstí Hrdinů. je tedy možné, že v dané době to bylo napsáno správně a přijde mi to i pravděpodobné, kniha tehdy jistě prošla korekturou. ale jak správně píšete, problém může být, že učitelka vytáhla starý text a opravu provedla podle něj a nikoli podle aktuálních pravidel.
Učitelka ten text nevymýšlela, převzala ho z nějaké knihy. Pravděpodobně dětské, s velkými písmeny pro text a s ilustracemi. Proto asi byl původní text členěn do mnoha odstavců. Co věta, to odstavec. Jinak nevidím důvod pro podobné členění. Mezi slovy ...pět let a Dnes děti určitě nějak upozornila, že text nemá hned pokračovat. Kluk začal psát na nový řádek. Jestli a jak se předtím děti dozvěděly o odsazování odstavců, nevíme.
Socha svobody a Nový York - takto to zřejmě bylo v původním textu. Se sochou Svobody (Sochou svobody) je a bude zmatek, věřila bych ujc. Nový York se dříve psávalo, určitě jsem se s touto variantou někdy někde v literatuře (spíše starší) setkala.
Socha Svobody, v textu bude jako socha Svobody...žádný zmatek. Ta socha zobrazuje, nebo, chcete-li, symbolizuje, svobodu jako takovou. Proto správně socha s malým s Svoboda /jako název, jméno/ s velkým S, správně tedy socha Svobody. Stejně jako např. socha Františka. Pěkné dny všem!
Pane Jak 123, on ten zmatek v hlavách lidí je a bude. Se sochou Františka máte částečně pravdu: Problém ale je, že tyto sochy mají jiný název. Třeba František Palacký. A u zde probírané sochy v NY je slovo socha přímo v názvu. A co Pomník padlým vojínům (autor Jan Štursa)?
Kdybych dělala kotrekturu, hledala bych poučení u UJC. Kdybch dávala diktáty dětem v základní škole, obtížnější místa bych jim nadiktovala po písmenech.
Mě taky zaujaly ty dvě || značky. Žádný odstavec nebo nová věta. Je vidět, že v noci písmeno n na o navazuje dlouze, jako n-oci / n_oci. Případně jsem je opět j_sem. Prostě to je jedna z chyb psaní.
Pomohla mi k tomu ta PDF kniha Korektorské značky a domyslel jsem si to na základě toho. Od ampera.
Nemáte ještě jiné stránky, kde jsou podobně vyznačené dvě svislé čáry? Možná se mýlím, ale jestli ve slově JSEM paní učitelka neviděla místo S písmneno Z a ve slově NOCI písmena NOVI. Domnívám,se, že tímto způsobem vyznačila nesrozumitelná slova, ale je pravda, že i jinde jsou písmena nekonkrétní a nevyznačena. Další "indicie" by možná napověděla více...
Paní tazatelko, prosím, zeptejte se paní učitelky a dejte nám vědět, ať zdejší poradci mají jasno, proč to tak označila červeně.
Moc děkuji...
Já naopak nedoporučuji se na červené čáry ptát. Co my víme, jestli a jak učitelka na odstavce upozorňovala, jestli je toto první nebo několikáté "odstavcové pochybení" syna. Prostě bych to nerozmazávala. Pokud tazatelka čte odpovědi, odpověď zná. Jasno nemají jen ti poradci, kteří si starší odpovědi nepřečtou. Odstavec. Hotovo.
Jasně paní kolegyně, právě že to nikdo nevíme, někdo si to vysvětlí tak, někdo jinak, ale jak to myslela paní učitelka, to ví jen ona.,
bimbam - ale tady nejde o rozmazávání. pokud dítě ani matka neví, je na místě se zeptat. právě proto, aby dítě příště neudělalo stejnou chybu.
osobně bych se zeptala i na tu Sochu svobody, protože podle Ústavu pro jazyk český i podle internetových pravidel českého pravopisu je správně socha Svobody, jako ji v diktátu dítě má napsanou.
Lesi2311 - já bych se na odstavce neptala. Sama jsem sice na to dost dlouho koukala a přemýšlela o divné chybě, ale jakmile se zde objevilo slovo odstavec, pochopila jsem hned, v čem je problém. U názvu sochy je to jiné. Pokud měla chlapcova "chyba" vliv na hodnocení známkou, argumentovala bych Ústavem pro jazyk český. Učitelka by zcela jistě argumetovala zde již zmíněnou knihou Příliš hlučná samota. Kniha poprvé vyšla v roce 1989. V té době ještě byly velmi kvalitní korektury vydávaných knih. Nevíme, co napsal sám Hrabal, ale placený odborný korektor pustil do tisku Socha svbobody. Mně osobně už začíná být úplně jedno, která varianta byla(?) a je správná, jestli se názor na správnost v minulosti měnil nebo neměnil. Jen bych učitelku požádala o zlepšení známky a doporučila jí nedávat příště do diktátů podobné chytáky.
bimbam - změna při psaní velkých písmen u názvů proběhla někdy v devadesátkách. já končila střední 1993 a bylo to nějak kolem té doby, protože začaly platit poté, co jsem odmaturovala, co si vzpomínám. buď tedy 1993, nebo 1994.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.