Nejste přihlášen/a.
Zdravím. Přesto, že nevím, jak se dá "ceknout brvou", tak vím, že mít pokrývku na hlavě ve společnosti jiných lidí v místnosti, v naší kultuře znamená pohrdání těmi ostatními, je to vůči nim neslušné. Stejně, jako plivat, vypouštět větry, vymočit či vykálet se mezi ostatními v místnosti; přesto, že by se to některým primitivům líbilo a chtěli by to dělat. Jsou na to pravidla slušného chování (bonton) a jejich dodržovaní (hlavně znalost) znamená mít úroveň, mít společenskou inteligenci. (Ještě před několika málo desetiletími pánové i na ulici smekali klobouk i v třeskutých mrazech, jako projev úcty a slušnosti). Školní řád samozřejmě pokrývku hlavy nedovoluje. Pokud by někdo z jiné kultury chtěl u nás doma, v naší vlasti, nosit na hlavě pokrývku mezi námi v místnosti, dává nám tím najevo svou nadřazenost, ukazuje, jak námi pohrdá. Vysvětluje to jejich chování ve své (muslimské) vlasti, kde od nás tvrdě vyžadují, aby naše ženy měly všude u nich pokrývku na hlavě – nemají-li, jsou z jejich země vyhoštěny či přísně potrestány podle jejich zákonů a zvyklostí. Tedy si význam vlasti, zákonů a kultur velmi dobře uvědomují. Předpokládám, že ty taky, a že si znalost bontonu naší kultury rychle doplníš. Ida
Přirovnávat to, mít na hlavě čepici v místnosti k tomu, že někdo plive nebo močí na zem, to je docela "silné kafe".
Co se týká smeknutí klobouku, tak je rozdíl, sundat kloubouk na několik vteřin a je rozdíl, nemít na hlavě kloubouk třeba půl hodiny.
Školních řádů jsou v ČR stovky, logicky, protože v ČR jsou stovky škol. Není jeden univerzální školní řád. Stáhnul jsem náhodně jeden školní řád. Tady je odkaz na ten školní řád.
Můžete začít číst a je otázka, jestli tam najdete vyloženě ustanovení, že žák nemůže mít na hlavě čepici.
Podstatou té otázky je skutečnost, že v dané učebně je určitý rozsah teplot. Jaký rozsah, to autorka dotazu neuvedla. Jestli vdané škole šetří peníze tím, že jsou málo vytěpěny učebny, tak to je hlavní podstat problému. Nevytápět dostatečně učebnu, to by mohlo být vnímáno jako určité pohrdání .
Co se týká pravidel slušného chování, tak tyto pravidla nejsou "schválena parlamentem". Je to určitý souhrn pravidel, ale ne 100% ujasněný a 100% uznávaný všemi a za všech okolností. To by taky někdo mohl např. napsat, že někdo jiný nemůže vlétě po svém pozemku chodit jen v plavkách a opalovat se, protože by tím mohl být "pohoršen"např. soused.
Jsou lidi, kteří mají potřebu, přehnaně moralizovat.
Přitom se ani podrobně nezamýšlí nad různými možnostmi, jaké můžou nastat nebo jaké nastaly. Je např. nezdvořilé, nezdravit sousedy? Přece je běžné, zdravit známé lidi - dobrý den. Měl by někdo zdravit např. sousedku, která jiné sousedy pomlouvá nebo vyvolává různé rozepře apod.? a proč by jí měl zdravit? Jenom proto, že je nějaká všeobecně uznávaná "norma" , že sousedi se zdraví? Jenže téměř žádná norma není 100% platná , za jakýchkoliv okolností.
Asi se tim rozlisuje vztah mezi jednotlivcem a skupinou. Pokud jedinec neprislusi ke skupine a nevyznava jeji hodnoty a tedy uprednostnuje svoje hodnoty/potreby a ty svoje bere jako nadrazene a tedy podle nich se take ridi. Neprizpusobi se protoze jeho hodnoty se neslucuji se skupinou a on nema potrebu davat najevo, ze k ni patri. Proto lidi jenz nepatri do skupiny se chovaji jinak. A ten kdo ridi skupinu tak miva potrebu tyhle ty lidi bud zaradit, prinutit aby se podridili nebo dát pryc. Takze sundat cepici nebo nesundat?...Ockovat se nebo neockovat?...Vyznavat víru nebo byt ateista? To je asi kazdeho vec ale problemy budou, kdyz bude vyznavat jine pravidla nez skupina, ve ktere se nachazi.
gordon:
co se týká požadavku nasazené čepice v místnosti při určité teplotě, tak to je rozpor mezi žákem a učitelem a ne mezi žákem a ostatními spolužáky.
@lopezz: Z tebou dodaného řádu: "Žáci jsou povinni ... dodržovat pravidla slušného a společenského chování ve škole i na veřejnosti,...!
Hotovo, dvacet, není dál co řešit.
Otázka zněla proč je neslušné nosit ve škole čepici (tam je to snad jasné) a ty tvrdíš, že ve školním řádu to není. Já to tam vidím.
Otázka teploty je jiná věc, která není předmětem této diskuze.
@genehawkins: hlavně, diskuze s některými lidmi je naprosto zbytečná (bezcenná). Jejich způsob diskutování je v tomto smyslu - Proč? Protože proto. Zajímavý je, že třeba "nošení" piercingu do školy některým lidem nevadí , ale nasazená čepice při nižší teplotě jim vadí.Co se týká slušného chování, tak jsou např. lidi, kteří někomu začnou tykat, aniž by ho znali. Zvyklosti jsou různý. A jsou lidi, kteří si myslí, že soubor zvyklostí, kteří oni uznávají, je ten jediný správný soubor zvyklostí. Možná že "pointa" toho problému je taková, že úspora na vytápění znamená v konečném důsledku možnost vyplatit větší osobní ohodnocení některým pracovníkům školy.
Toto, co jste napsal je ukázka typicky nesolidního argumentu. Takovým způsobem by příslušný pracovník školy mohl argumentovat tak, že když minulý školní rok byla v učebnách teplota 18 stupňů, tak letos by přece mohla být třeba 17 stupňů. Vždyť to přece není takový rozdíl.
Já si myslím, že záleží na tom, v jakém prostředí, v jaké škole jsi. Je potřeba dodržovat pravidla, zásady slušného chování v daném společenství. Nedávno proběhl fajn pořad o dívce se zahalenými vlasy, v šátku, které vzbudilo pozdvižení. Také mě zaujala reportáž, kdy v nějaké škole měli židovští chlapci na vrcholcích hlavy čepičku. Myslím, že se ji říká balík. V jiné škole chlapci bez turbanu nesmí. Každá společnost si dělá svá pravidla, která je potřeba dodržovat. Ty sis vybrala tuhle školu, musíš dodržovat tahle pravidla. Jestli se ti to nelíbí, najdi takovou, ve které ti bude čepice tolerována.
Nedovolit někomu, sedět ve škole v čepici, mě připomněl "kauzu"zabavování tibetských vlajek během návštěvy čínského prezidenta v ČR, viz. článek, na který dávám odkaz
V místnosti by se měla pokrývka hlavy sundat.To by tam mohl zitra sedět spolužák s cedníkem na hlavě,další s pytlem a podobně.
V místnosti by měla být určitá minimální teplota. Pokud je v nějaké učebně teplota např. 15 stupňů, tak je na zvážení, zda dát podnět na hygienickou stanici
V naší společnosti se jedná o neslušné chování, bezohlednost.
Vezměte si čelenku, ta třeba projde a nebudete tak provokovat.
Kolik že tam máte stupňů?
Minimální je 20 °C / podlaha má mít 19 °C/
Požádejte o jiné místo, které je u topení, možná máte špatnou termoregulaci, případně do zadních lavic táhne.
Neřešte čepice a bundy, ale řešte příčinu.
Je to rebel(ka)! A s rebelove se musi postavit do latě. Od toho je prece skola...aby do tebe vtloukala poslusnost k autorite.
Nicmene je slusne sundat pokryvku hlavy v mistnosti...nevim proc je to oficialne podle etikety ale ja bych to delal z duvodu abych dal najevo, ze patrim ke skupine, respektuju obecne chovani...ze nejsem cizák, co se bude chovat jinak..nepredvidatelne...tzn. vsechny hodim do klidu, ze jsem na stejne vlne. ..Si predstav, kdyby jsi tam prisla v burce, nebo s dynamitem u pasu...no tak vsichni budou neklidni, protoze nebudou vedet co od takoveho divne obleceneho cloveka cekat. Proto ta uniformita. Co kdyby ti bylo treba horko v kostele a sla by jsi tam v plavkach...Proste se obleces přimeřeně a budes se chovat jak je slusne aby vsichni byli v klidu a mohli se soustredit na to od ceho tam jsou primarne.
Tak to jsem přehlédla, že spolužáci mají též čepice. Potom by to neměl být problém na to poukázat, když je vícero děckám zima.
Sedíte a nezahřejete se. Zřizovatel nemá peníze, je nějaká havárie? Ptejte se učitele + ředitele + zřizovatele. Ozvěte se, nebo nějaká školní rada, rodiče atd.. nebude stejný problém i v jiných třídách?
Asi tak - všechno by mělo mít své zásady a dodržování určitého chování /ve škole, na pracovišti../, ať se ti to líbí nebo ne. Inteligentní člověk by se tím měl řídit. Když třeba sedíš ve škole s čepicí a hlavě, tak vypadáš prostě divně. Někdo jako člověk, který má namachrované nebo oprsklé chování. Tak to prostě působí a je to neslušné. Např. v půii vyučování si také nevytáhneš svačinu a neláduješ se, protože máš hlad.
Jsem na střední a takovýdle kraviny moc neřešímě
Když ti někdo řekne ať si to sundáš, tak si to sundej a nekecej, vyhneš se zbytečnejm problémum..
Jednou to je čepice, podruhý boty, potřetí třeba plavky. Pak se nemůžeme divit, že je naše školství tam kde je. Tedy v rozkladu. To co leze ze středních škol je až na naprosté vyjimky naprosto nepoužitelné.
Slovy klasika, nástěnky se neudržují, žáci se nepřezouvají, tabule nemyjí, a okna se nestačí zasklívat. Místo aby se trochu přitvrdilo, tak se bude pořád ustupovat. Kam až?
@jenyk:
Obecně, jsou lidi, kteří používají různé fráze, ale mají dost problém popsat komplexněji příčiny a následky. Jsou taky lidi, kteří sice v konkrétní budově nikdy nebyli a ani neví, o jakou školu se jedná, ale přitom mají naprosto jasno v tom, co je tam dobrý, a co je tam špatný a jaké jsou příčiny toho stavu.
Otázka zněla zcela jasně. Proč nemůžu mít ve třídě čepici? Kdyby tam bylo 15 stupňů, bylo by to první, co by holčina napsala. Ovšem tady jde o pouhou frajeřinu, o nic jinýho. Ono to tvý nesmyslný zastávání se žáčků je tady dost velký a naprosto kontraproduktivní. Klasika je počítání příkladů. Co komu přinese, že opíše příklad? Opět se zeptám, i když mě je jasný, že se odpovědi nedočkám, nebo sáhodlouhý kecy o ničem, který s počítáním nemají nic společnýho.
Napovědět, poradit, říci kde dotyčný dělá chybu, to je zcela v pořádku.
Spočítat a dát to sem na zlatým podnose je prostě úplně mimo a je to jen medvědí služba. Žáček z toho nic nemá.
Dám záměrně jiný příklad námětu k úvaze. Proč je ve školách vyučována např.literatura v takovém rozsahu, v jakém je vyučována a proč jsou žáci nucení, učit se nazpaměť jména různých autorů a různých literátních děl atd.? Odpověď některých lidí může být i taková, že je to proto, protože se to tak dělalo mnoho let v minulosti. Sice kdyby se někoho zeptali třeba rok po maturitě na nějakýho autora, tak už by dotyčný člověk nevěděl, co napsal atd., ale ve školském systému je povžováno za důležité, že to věděl v den maturitní zkoušky.
Na hodně otázek - Proč ...? není jednoznačná odpověď.
Na otázku - Proč konkrétnímu člověku vadí ...? , může být obecná odpověď - protože v lidském mozku jsou milardy neuronů a obrovsky obrovsky spojení mezi těmi neurony a proto různí lidi mají různé názory a nechají se názorově různě ovlivňovat (v důsledku výchovy atd.)
Některým poslancům např. evidentně nevadí, že předseda směmovny Vondráček stál na poslaneckém pultu a hrál tam na kytaru, viz. odkaz na článek
Zdravím. @lopezz, došlo vám vůbec do této doby a po 15 vašich příspěvcích, že po vás tazatelka nechtěla žádné příklady námětů k úvahám, ani vaše hodnocení či vyvracení odpovědí jiných, ale odpověď na svůj dotaz? Podařilo se vám pochopit, že nejste v žádné diskusi, ale v rubrice Škola? Napište svou odpověď na otázku, a tazatelka si vybere ty či tu, která jí pomůže pochopit situaci s čepicí ve třídě. Ida
Zdravím,
tady je odkaz na vyhlášku z roku 2001.
Nevím, zda je tato vyhláška ještě platná nbo zda byly schváleny nějaké změny.V § 10 té vyhlášky je uvedeno, že teplota v učebnách nesmí být nižší než 20 stupňů. I kdyby byla v průběhu let schválena nějaká změna, tak pochybuju, že by byla schválena teplota nižší než 16 stupňů. Takže je možnost, vzít si do školy digitální teloměr a začít měřit.
Čepici je nevhodné mít z toho důvodu, že někdo určil, že je to nevhodné.
Stejně jako někdo určil, že kurva se neříká, bo je to prý sprosté slovo.
Staň se kapacitou a třeba si jednou určíš svá pravidla.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.