Nejste přihlášen/a.
jednoduchá rada je ta, kterou jste už dostala - texty si zpracovávejte pomocí výpisků (pochopitelně je potřeba to dělat optimálně, tj. tak, abyste nevipisovala zbytečně rozvleklý kraviny, ale abyste co nejstručnější formou (v bodech, kterym ale budete rozumět, co mají znamenat) zaznamenala PODSTATU - asi byste měla ty zápisky strukturovat - tj. zachytávala byste si podrobnější podstatu stránek, ale z tý byste si (hlavně zpětně) vytvořila stručnější kostru (asi jako - kapitola XY = zákl. pár bodů (o čem to je) -- rozvedeno = několik podkapitol (jednotlivý okruhy) -- každej okruh = další, podrobnější body vytažený postupně ze stránek kapitoly XY), na body se pak koukáte, a musíte chápat, o čem jsou, co mají znamenat (pokud nechápete, kouknete do textu a nějak (co nejstručnějc) upravíte danou poznámku, bod, abyste (i po delší době) rozuměla, co má znametat); pochopitelně je to zdlouhavá práce...;
ovšem základní problém je v tom, že i tohle chce samozřejmě umět pracovat s textem... - umět z něj ty podstatný poznámky "vytáhnout" (což není opsat pasáže, ale zaznamenat stručně to podstatný (a k tomu stručnýmu, třeba pětislovnýmu, záznamu si vybavit celej smysl poznámky) - pokud to nedokážete, jste v zřejmě prdeli... (učit se něco nazpaměť (a pak to pochopitelně zas zapomenout) je fatálně špatně, tu látku si musíte umět osvojit - pochopit o co jde, "přeložit" si podstatu do nějaký myšlenkový struktury, kterou si uložíte do mozku, a jste schopná si to z něj (třeba i pomocí těch velestručnejch písmnejch poznámek k zpracovanýmu textu) vybavit);
teoreticky byste mohla začít od jednodušších textů, a postupně si práci s textem osvojit, ale na to možná už během VŠ studia nebude čas...
škoda, že nepíšete, co to je za obor studia, to by se třeba dalo odhadnout, navrhnout jak pracovat s texty o fous víc (takhle je to trošku velký teoretizování; pozor, já teda za sebe neslibuju, že se k vaší otázce eště vrátím, ale třeba se může ozvat někdo jinej, třeba i někdo, kdo by měl i znalosti, a tudíž i rady, k tomu konkrétnímu oboru)
další možnost je zpracovávat informace ne z textu, ale z audio, nebo případně video záznamu, zas nejspíš s vytvářením poznámek, pochopitelně video i audio záznam má tu chybu, že si hůř regulujete rychlost přijímání, ale třeba by to pro vás bylo schůdnější než čtený text;
problém je, že vaše VŠ nejspíš žádný (až skončí distanční výuka) videozáznamy poskytovat nebude, takže když pomineme hodně teoretickou možnost vůbec změnit školu a celej způsob studia, a přejít na nějakej takovej dálkovej, zřejmě cizojazyčnej netovej způsob výuky, tak vám snad zbejvaj audio (video by asi bylo přehnaný a technicky náročný) záznamy z přednášek a seminářů (nemám tušení, jak je (ne)obvyklý si takový záznamy pořizovat, ale snad by to neměl bejt problém(?), z přednášek a seminářů nezachytíte vše potřebný, ale možná aspoň něco, a může to víst k osvojení si dělání poznámek vůbec (ať už z textu, nebo živýho či zaznamenanýho projevu), pokud je to opravdu váš problém (což, podle toho co píšete, asi je)
trochu žasnu, proč s takovým hendikepem studujete na VŠ - to bych jako smysluplnější životní strategii viděl zaměření se na něco, kde tu práci s textem (resp. i schopnost přetáhnout a zpracovat a osvojit si složitější soubor předkládanejch informací do svýho myšlení) nebudete potřebovat (nejen při studiu, ale i v následnejch profesích) - což možná můžou bejt i nějaký specifičtější obory VŠ studia? (nevím), anebo klidně nevysokoškolskej obor, kde jde primárně o nějakou jinou dovednost, schopnost
((čistě osobní poznámka, kterou si nemůžu odpustit - ano, jistě existujou lidi, co to i tak dokážou zlomit a nejspíš hlavně velkou pílí a cílvědomostí (držení se danýho cíle) VŠ vystudujou - osobně si myslím, že takovej příklad je náš současnej skvělej premiér Andrej Babiš - já si ho už v roce 13 identifikoval coby autentického primitiva, a celý jeho dosavadní působení mě v tomhle hodnocení jen utvrzuje (ten člověk zjevně nedokáže pronýst ucelenější projev v dýlce víc jak dvou minut(!) na trošku složitější téma, to není o tom, že neni nějaký krasořečník, to je o tom, že má s prominutím "v hlavě nasráno", a tudíž prostě není schopnej složitější struktury ze svý hlavy vyprodukovat, a když je neni schopnej vyprodukovat, předpokládám (byť přiznávám, že o psychologii vím naprostý hovno), že tu složitější strukturu ani neni schopnej si do mozku (především z textu - to je pořád rozhodující zdroj komplexnějších informací) nacpat (jedno přece musí úzce souviset s druhým)); ano, Babiš má obrovskej životní úspěch (pozor, hlavně dík době - byl "ve správnou chvíli na správném místě", kdyby mu bylo dneska 25, nejspíš by, co se majetku i vlivu tejče, byl schopnej získat nepatrnej zlomeček toho, čeho dosáhl), z jeho osobního hlediska se mu vystudování ekonomky asi hodně vyplatilo (možná by ale dík svý cílevědomosti (a bezskrupulóznosti) během 90. let dosáhnul i tak slušnýho majetku a společenskýho postavení), ale pro společnost by bylo lepší, kdyby se premiérem nikdy nestal...;
druhej Babiš z tazatelky na 99,9999999% nebude, ale jak třeba bude působit v nějaký profesi, pro kterou vůbec nemá předpoklady? /tak to samozřejmě netuším, protože nevím, co studuje a jaká pracovní zařazení můžou z absolvovanýho oboru vyplývat, na to ať si případně tazatelka zkusí odpovědět sama/))
snažit se naučit číst prostřednictvím co nejpříjemnějších, pro vás nejčtivějších (a taky obsahem pro vás zajímavejch) textů je jistě dobrá rada, ale zas se obávám, jestli na ni není ve vaší situaci pozdě - za prvý vzhledem k věku (ve dvaceti už se začíná zmenšovat schopnost osvojit něco naprosto novýho (to si troufám tvrdit i s tou výše přiznanou neznalostí psychologie)) a za druhý vzhledem k probíhajícímu studiu (výsledky potřebujete hned, ne až po nějaký době)
Zdravím, je dobré si uvědomit, že takových lidí je mnoho a studovali i mnohokrát náročnější školy, než je ta vaše. Jejich výsledek byl takový, že to dokázali: bylo to těžké, ale zvládli to. Asi nejznámější rada je taková, že pokud si něco opisujete/sepisujete, je dobré si to pak napsat ještě jednou, ale jen ve stručnosti. Pokud i stručnost by byla dlouhá, pak nezbývá nic jiného než se pořádně soustředit. Tím myslím, začněte se soustředit na každé slovo, které jste přečetla. Zjistíte, že je to docela namáhavé, ale mně to pomáhá v zapamatování vzorců. Po nějaké době už na tento způsob myšlení zapomenete a texty vám tak polezou do hlavy sami.
Zdravím. Zřejmě máte spíš problém se soustředěním na to, co právě děláte. Koukáte na text, ale myšlenky vám utíkají jinam. Oči koukají do knihy na písmenka, ale mozek z nich netvoří slova a věty, a vy nevnímáte obsah. Snad by vám pomohlo si číst nahlas a poslouchat, co vám vychází z úst. Jako trénink pak používat metodu, kdy si nahlas (později v duchu) komentujete to, co právě děláte: Půjdu ven, tak si nejdřív obléknu mikinu – oblékám ji, teď jdu ke dveřím, beru za kliku a otvírám je, vybírám si boty – vezmu si ty černé, nejdřív si obuju pravou, pak levou, zamykám dveře bytu, klíče dávám do kapsy... => vše nahlas, abyste to nedělala automaticky. Aby se mozek musel plně soustředit. Protože to, co děláme kolem dokola denně, začneme dělat automaticky, a mozek si zvykne se tím nezabývat a ukládá si jiné myšlenky. Zatím si nepamatujete (nevnímáte) co čtete, protože to děláte automaticky, později si nebudete pamatovat, zda jste vypnula sporák či zamkla dveře. Mozek se lépe soustředí a pamatuje si to, co slyší, než to, co jen vidí. Ida
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.