Nejste přihlášen/a.
To samozřejmě nesmí a je na to "zákon na ochranu osobních údajů". Jiná otázka je kdo a proč ony údaje sdělil učitelce.
I když jste součást třídy, do žádných vašich osobních věcí (co se týká zdravotního stavu tak zvlášť) nikomu ze třídy nic není (v podstatě ani té učitelce). Ostatní žáci by teoreticky neměli znát ani Váš prospěch (což je prakticky samozřejmě nesmysl).
Ahoj,
předesílám, že nevím úplně, jaký by měl být postup nyní, je možné, že díky tomu GDPR se to hodně řeší a hodně věcí se změnilo, ale osobně bych asi řešil dvě věci: formu, jakou to ostatním sdělila, a jak se k těmto údajům dostala a podle toho, bych zvolil další postup. S tím, jak už Ti napsali, pokud jsi plnoletá, můžeš to řešit sama, pokud ne, tak můžeš pověřit rodiče, zákonného zástupce. Učitelka má také své nadřízené, kteří by měli zjednat nápravu.
Na druhou stranu zde jsou tyto situace:
- na jednu stranu je pravda, že spolužákům do tvého zdravotního stavu vůbec nic není, podobně jako do známek, na druhou stranu je myslím fér, aby o sobě navzájem věděli, pokud má někdo nějaké specifické zdravotní problémy, které nějakým způsobem mohou zasahovat do chodu třídy, a to zejména pokud máte výuku normálně ve škole, při online výuce může být situace jiná, může jít třeba právě o nějaké specifické reakce, se kterými se tví spolužáci od tebe mohou setkávat, podobně pokud máš nějaké omezení, třeba potřebuješ na nějaké věci více času, tak aby se nedivili, proč můžeš pokračovat v písemce, když oni už skončili a podobně. Jednak se tím předejde tomu, aby vznikala různá nedorozumění mezi tebou a jimi, ale je to důležité pro ně i z toho důvodu, že oni jako spolužáci by zřejmě měli určitě povinnost ti poskytnout případně nějakou první pomoc, kdyby se něco stalo ve třídě, tak je prostě fér vědět, jak se mají zachovat. Samozřejmě vedlejší efekt je, jak to přijmou, samozřejmě se můžeš setkat s reakcí, že si z toho stejně budou dělat legraci, a budou tě kvůli tomu šikanovat, nebudou to brát, to pak vyžaduje další řešení, ale mám s tím bohužel taky zkušenost. My měli třeba ve třídě autistu a vše se třídou probralo, aby všichni věděli, co a jak, jak se k němu mají chovat a podobně.
- z pohledu učitelky si dovedu představit, že je důležité, aby o daných věcech věděla, aby měla podklady pro nějaké své hodnocení, pokud potřebuješ nějaké specifické zacházení. Je to důležité i z toho důvodu, když ona má s vámi hodinu, tak za vás fakticky zodpovídá, že vás předá v pořádku na další hodinu, když to napíšu takto, takže i k ní je fér, aby věděla, že u někoho mohou nastat nějaké situace, které se běžně nestávají.
- když na školu nastupuješ, tak vyplňuješ nějaký formulář, kde bys tyto věci měla uvést, uvést svůj zdravotní stav. Podle toho škola bude postupovat, je třeba ji o tom informovat. Prakticky by pak k danému dokumentu měli mít přístup všichni, kterých se to nějakým způsobem může týkat, pravděpodobně jej má hlavně učitel třídní. Dokumenty, které podepisujete, byste měli mít doma, většinou se to podepisuje na začátku roku. Můžeš se do nich podívat, a zjistit, co je na tam za formulace, a co jsi vlastně podepsala, taky nastudovat školní řád, kde o tom může být taky pojednání. Často se stává, že lidé něco podepíší, ale pořádně si to nepročtou.
Samozřejmě pro nějaké takovéto sdílení musí být nějaký důvod, takže jak už jsem psal, určitě by mě zajímalo, z jakého důvodu se učitelka k této informaci dostala a zda ji opravdu potřebovala vědět, zda nepochybil někdo další, ten, kdo informaci předal jí.
Pak bych určitě řešil tu formu sdělení. Učitelka by měla postupovat profesionálně, určitě to nesdělovat někomu jen tak na potkání, ale opět pokud je k tomu jen nějaký důvod, což může být to, aby o tom věděli spolužáci, jak se k tobě mají chovat. U nás se tedy tyto věci řešily hromadně buď na třídních hodinách a řešil je třídní učitel. Pokud už je řešil někdo další, zřejmě by bylo na místě, aby se s tebou učitel předem poradil, a zjistil danou situaci napřed od tebe, jak k tobě má přistupovat a jak to vidíš v tom ohledu, zda se to smí sdělovat spolužákům. V takových případech vím, že když už se učitel k takovému dokumentu dostal, řešil to většinou opravdu jen mezi čtyřma očima - například tak, že si zavolal po hodině do kabinetu, nebo požádal, aby daný student po hodině ještě zůstal ve třídě a řešil to s ním o samotě, aby on sám věděl, co a jak. Nějaká ta hlavní osvěta byla opravdu hlavně na třídním, protože ten zodpovídá za danou třídu.
Takže určitě bych se ohradil v případech, kdy se učitelka k informacím dostala opravdu neprávem, a nebo si ve třídě jen tak pustila pusu na špacír a podala to ostatním velmi neprofesionálně, pomalu s cílem tě zesměšnit, to je samozřejmě špatně. Na druhou stranu si myslím, že v jiných případech, viz výše, by si svůj postup obhájila.
Určitě by se mi to nelíbilo, ale k řešení bych přistupovala podle toho, CO sdělila.
Sdělila např., že jsem byla na gyn. operaci? - to bych rozhodně hnala výš a řešila s vedením školy.
Nebo jen řekla "Maruška má covid."? - to bych asi neřešila, vlastně to ani nemusí vědět z dokumentace, v podstatě to buď odhadla nebo jí to někdo řekl.
Takže záleží. Samozřejmě to říkat nemá, ať je to, co je to.
Asi bych spíš řešil coby neznalý situace ve třídě, o co konkrétně jde, například je lepší, aby spolužáci věděli o mých problémech s páteří, než abych poslouchal posměch kvůli tomu, že jsem líný běhat, to je jenom příklad z mnoha důvodů, ale jak už jsem psal, záleží konkrétně na tom, co učitelka řekla spolužákům.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.