Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Bernoulliho rovnice - teorie

Od: quijta odpovědí: 4 změna:

Zdravím, potřebovala bych vysvětlit tento příklad ohledně Bernoulliho rovnice:

Vztlak (aerodynamickou sílu) působící na křídlo letícího letadla lze vysvětlit na základě:

a)rovnice spojitosti

b) Archimedova zákona

c) Pascalova zákona

d) Bernoulliho rovnice

Jak jsem napsala, je správně odpověď d) Bernoulliho rovnice, jen v tom nemám jasno. Děkuji předem ! :)

 

 

4 odpovědi na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

hm*
hodnocení

2x

Já jsem taky nikdy tomu školnímu výkladu nevěřil, letadlo je drženo ve vzduchu rozdílem tlaků mezi spodní a horní plochou křídla. Koneckonců křídlo s trojůhelníkovým průřezem, které by mělo rovnou horní plochu vodorovně a zadní svisle, jen ta spodní by byla šikmá, by určitě taky letělo, jen ne tak dobře. A papírové vlaštovky létají výborně taky bez "Bernoulliho profilu" křídla.

Ale k otázce:
a) O rovnici spojitosti jsem snad nikdy neslyšel (což neznamená, že někde pro něco neexistuje).
b) Archimédův zákon je "těleso ponořené do kapaliny ..." - to je rozhodující tak pro balón, ne pro letadlo.
c) Pascalův zákon, to je ten "tlak se šíří v kapalině všemi směry stejně"? Tak ten letadlo určitě nenese.
No, zbývá d) a ve škole něco takového tvrdili, zvolil bych d).

 

hodnocení

0x

Křídlo letadla je ve směru letu (proudění) tvarováno (tomuto pomyslnému řezu křídlem se říká profil) a proudu vzduchu nastaveno tak, že po jeho horní straně vzduch proudí rychleji, než na spodní a tedy na horní straně je nižší tlak, než na spodní. Platí to pro nízké rychlosti (pozdvukové) a je to hodně zjednodušené. Paní učitelka bude chtít slyšet něco o tom, že horní strana profilu je delší a to že je důvod. Pro názornost to stačí, pravda je ale na mnoho let studia.

 

host
hodnocení

0x
V článku Dynamický vztlak použití Bernouliho rovnice zpochybňují,citace "Poměrně častým, avšak chybným vysvětlením je zdůvodnění operující s Bernoulliho rovnicí a tím, že rozdíl tlaků na horní a dolní plochu křídla má vznikat z rozdílu rychlostí proudění vzduchu nad horní a pod dolní plochou křídla (v místě rychlejšího proudění je nižší tlak) s tím, že podle tohoto vysvětlení se předpokládá, že molekuly plynu, které byly před křídlem na rozhraní tak, že jedna se pohybuje horním profilem a druhá spodním profilem, se za křídlem opět potkají; kvůli asymetrickému tvaru křídla by to mohly dokázat jen tak, že ta nad horní plochou musí cestovat rychleji než ta spodní. Toto vysvětlení je však z mnoha příčin nesprávné: Přestože se vzduch nad horní plochou křídla opravdu pohybuje rychleji než pod dolní, není pravdou, že by se částice vzduchu rozdělené na náběžné hraně křídla za křídlem opět setkaly; Bernoulliho rovnice navíc není na tento případ vůbec aplikovatelná, neboť staví na jiných předpokladech, než které platí pro křídlo pohybující se volným vzduchem.[1][2][3] " konec citace.

Heledťe se, 99% dnešních absolventů střední školy neví, proč letí horkovzdušný balón. O aerodynamice netuší zbla a nemají šanci něco tušit. Tohle zjednodušení jim alespoň umožní věřit, že let není zajištěn obcováním se silami nečistými ..

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]