Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Fyzika - příklad

Od: simcakonecna odpovědí: 6 změna:

Dobrý den, pomůžete mi někdo s příkladem?


Fyzika - příklad

 

 

6 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

hm*
hodnocení

4x

Předpokládám, že koule A se má přikutálet vodorovně a obě koule začnou padat ve stejný okamžik. Obě koule pak i dopadnou na dno ve stejný okamžik (víš, proč?), rychlost koule A bude přitom větší (víš, proč?).

 

karelhamouz
hodnocení

0x

První mi přijde nejednoznačné, záleží, v jakém úhlu se přikutálí koule A, mohou nastat všechny varianty, záleží, jestli se přikutálí po rovině, do kopce či z kopce. Příklad 2: s=v0 x t -1/2g x t x t, t bude 1 s - počáteční rychlost je 10 a zrychlení taky 10

 

hodnocení

0x

Na měsíci je tzv. gravirační zrychlení asi 8 krát menší než na Zemi, takže rychlost dopadu koulí na měsíci je menší, než by při stejné výšce byla na Zemi.

Obecně, rychlosti se sčítají jako vektory. Tedy směr dopadu obou koulí bude jiný, ale rychlost pádu stejná. Tedy kouole dopadnou na dané dno ve stejný okamžik.

Správně je odpověď b),

protože koule sice dopadnou na dno ve stejný okamžik, ale celková rychlost pohybu koule A by byla větší (i když tato celková rychlost pohybu koule A by nebyla kolmá k povrchu). Bylo by to tak stejné i na Zemi.

Skládání a pohybů je popsáno např. na stránce, na kterou dávám odkaz

sites.google.com/...

Na té stránce je to popsáno na příkladu plutí loďky. Ale platí to samozřejmě i pto případ volného pádu, i když v případě volného pádu je příčinou pohybu tělesa gravitace a ne např. síla vody.

oprava překlepu:

gravitační zrychlení

 

hodnocení

0x

Koule B padá volným pádem, tedy rovnoměrně zrychleným pohybem (se zrychlením g). Dráha roste s časem jako s = (1/2)gt2 a rychlost v = gt. Vezmeme-li celkovou dráhu jako výšku (s = h), dostaneme odtud dobu pádu (t) a rychlost dopadu (v).

Koule A vykonává vodorovný vrh. Ten lze rozložit na volný pád a pohyb dopředu stálou rychlostí v0. Dobu volného pádu vypočítáme stejně jako u koule B, tedy doba pádu bude stejná. Rychlost rozložíme na vodorovnou složku vx = v0 a na svislou složku vy = gt (rychlost volného pádu). Platí v2 = (vx)2 + (vy)2, tedy koule A dopadne větší rychlostí.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]