Nejste přihlášen/a.
Zadání prvního příkladu mně není jasné, takže to řešit nebudu.
---
Druhý příklad je možná tak, jak to spočítám (ale jistej si nejsem):
Trajektorií letadla je svislá kružnice - proč je v zadání pojem smyčka, to mně není jasný.
Myslím si, že to je tak, že v nejvyšším bodě té kruhové trajektorie je pilot "tlačen"do pásů sedadla letadla větší silou než v nejnižším bodě trajektorie, protože je rozdíl ve směru gravitační síly púsobící na pilota.
Tady je odkaz na soubor, kde na str. 2 je vzorec pro velikost odstředivé/dostředivé síly:
FD = m krát v2 / R
FD je dostředivá síla pilota, působící na pásy sedadla letadla
m ... hmotnost
v ... obvodová rychlost
R ... poloměr trajektorie pohybu
R = 1800 m
m = 80 kg
v = 1000 km/h = 277,8 m/s
FD = 80 krát 277,82 / 1800
FD = 3429,9 N
Fg je gravitační síla působící na pilota
Fg = m krát g
Fg = 80 krát 9,81
Fg = 784,8 N
Tedy asi je to tak, že:
v horním bodě trajektorie na pásy sedadla letadla působí součet sil FD , Fg
FD + Fg = 3429,9 + 784,8 = 4214,7 N
v dolním bodě trajektorie na pásy sedadla letadla působí rozdil sil FD , Fg
FD - Fg = 3429,9 - 784,8 = 2645,1
To přetížení bývá udáváno v násobcích g
V horní části trajektorie by mělo být přetížení (4214,7 děleno 784,8) krát g tedy 5,37 krát g
V dolní části trajektorie by mělo být přetížení (2645,1 děleno 784,8) krát g tedy 3,37 krát g
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.