Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Slovní úloha

Od: jirka04* odpovědí: 27 změna:
Ahoj potřeboval bych poradit se slovní úlohou. Motorová loď projela celkovou dráhu 24km tam a zpět (jednou po proudu a podruhé proti proudu)za 49min. Rychlost proudu vody je 80metrů za minutu. Jaká je rychlost lodi?
Děkuji za odpověď a pomoc.

 

 

27 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

xx*
hodnocení

1x

Přeji všem pěkný den.

Vztahem v = s/t vypočteme průměrnou rychlost. Ovšem v našem případě nelze počítat průměrnou rychlost jako aritmetický průměr (v1 + v2)/2, ale jako harmonický průměr, jak správně @dominikbnp upozorňuje @totaka.

Úlohu číselně vypočetl @amos, ale chybně píše (v + 80) m/min, respektive (v + 80) m/min.

Viz nabla.cz/.... Ovšem ani zde autor nedodržel normu people.fsv.cvut.cz/...

Abychom se vyhnuli počítání s veličinami, lze si číselnou hodnotu veličiny označit např. x.

Takže můžeme sestavit rovnici:

Slovní úloha
Zdravím."Úlohu číselně vypočetl @amos, ale chybně píše (v + 80) m/min, respektive (v + 80) m/min." Já jsem sice nepsal dvakrát v + 80 , ale o to nejde. Jistě jste si všiml, že je nás v poradě řada (tazatelů i rádců), kteří nedodržují dané normy. Prostě nás to ve škole nenaučili. Obávám se, že se Vám nepodaří nás napravit, ale i tak, děkuji.Přeji hezký den.
xx*

Měl jsem na mysli (v + 80) m/min, respektive (v – 80) m/min, zapomněl jsem pouze změnit znaménko.

Smutné je, že normy ohledně psaní veličin a jednotek již platí 40 let, tj. od roku 1980. Po roce se ČSN měnily, nyní snad platí ČSN EN ISO 80000. Výpočty v učebnicích jsou již 40 let psány správně, ale učitelé uvedené postupy nedodržují a nehodlají je dodržovat. Zvlášť když zejména fyziku učí kde kdo, jelikož matematici a fyzikáři jsou nedostatkové zboží. Proč by se tedy mělo maturovat povinně na gymnáziích z matematiky. Já bych se rád zeptal pana ministra, proč se musí maturovat povinně z českého jazyka.

Slovní úloha #2

Zdravím a nevím, nevím, zda se Vám bude líbit stránka z učebnice geometrie pro 8.ročník - i když se to někde snaží vylepšovat závorkami. Učebnice byla 4.7.2003 schválena MŠMT...

Slovní úloha #3
xx*

Tak to se divím, že mohl tuto učebnici někdo schválit, když neodpovídá typografickým pravidlům a normám. Proč někde uvádějí jednotku v závorce, jinde správně za číselnou hodnotou? Je zřejmé, že poslední léta jsou na MŠMT "odborníci".

V je jednotka volt
V (psáno kurzívou) je značka pro veličinu objem

Já uvedl příklad ze starší učebnice pro 6. postupný ročník.

 

hodnocení

0x
avatar totak
Já bych to viděl tak, že je to chyták. O co rychlost proudu vody loď postrčí po proudu, o to ji zase zbrzdí při plavbě proti proudu takže údaj o rychlosti proudu je úplně zbytečný a průměrnou rychlost dostaneš prostým vydělením v=S/t ( pozor na jednotky km/h nebo m/s).
dominikbnp*
A uvažoval jsi o tom, že ten čas tam a zpět nebude stejný?
To zadání je takový... Slušně řečeno neúplný. Já si z něj vybral slova celkovou trasu za určitý čas. Bylo 24 km dolů a 24 km zpátky tak sečtu dráhu a vydelim časem. Pokud chtěl vědět, jak rychle jela loď dolů a jak rychle nahoru tak se blbě ptá na vysledek. Tak, jak je to zadaný mu prostě musí stačit výsledek průměrná rychlost.
@totak: Zdravím."...O co rychlost proudu vody loď postrčí po proudu, o to ji zase zbrzdí při plavbě proti proudu takže údaj o rychlosti proudu je úplně zbytečný..." Na tento Váš názor reaguji příkladem: Vzdálenost míst A a B na řece je 50 km, rychlost lodě v klidné vodě 30 km/h, rychlost proudu 20 km/h. Urči celkovou dobu jízdy při cestě tam i zpět. Váš postup (rychlost proudu zanedbána): t=s/v, takže t=10/3 h (tedy tři a jedna třetina hodiny). Postup při respektování vlivu rychlosti proudu: 50/(30+20)+50/(30-20)=6 . Při respektování vlivu rychlosti proudu na celkovou dobu jízdy je vypočtená doba jízdy delší o téměř tři hodiny (téměř dvojnásobek doby jízdy "bez proudu"!), což je jistě údaj nezanedbatelný...
Nám kdysi ve škole ( a že už je to snad 100 let), říkali, že je u slovních úloh důležité, odpovídat na to, na co se úloha ptá. Pokud je tedy udáno že trasa je 48km a čas za který loď celou cestu projela je taky přesně daný, potom k odpověďi na otázku, jakou průměrnou rychlostí loď cestu projela rychlost proudu nepotřebuju.

@totak:

Zdravím.

Jedno úskalí vidím v zadání, zda je celková dráha 24 km nebo 48km a druhé úskalí: v úloze "je pátráno" po rychlosti lodě, slovo průměrná tam není. Je zřejmé, že průměrná rychlost lodě (ovlivněná proudem) je jiná než rychlost lodě bez vnějšího vlivu...

 

jirka04*
hodnocení

Díky za radu, matykář je šílenec ale asi jsem to zvládl
dominikbnp*
Proč je šílenec?

 

jirka04*
hodnocení

Tak jsem to asi dál, vypočítal jsem si čas proudu vody a pak jsem počítal rychlost (v+80)+v=24000: (49+150) no a vyšlo mi to, že loď jela rychlostí 20,3m/min. Tak snad to bude dobře
Když otázka byla, jakou rychlostí loď plula tak se tam ale neptali jakou z kopce a jakou do kopce. Tak myslím že sis jen přidělal práci s tím přičítáním rychlosti proudu. Protože pro cestu zpátky bys ho zas musel odečíst. A výsledek co ti vyšel je při převedení na kmh víc jak 70 a to se mi zdá na normální loď moc.

Zdravím.

Pokud má být vypočtený údaj rychlost lodě v klidné vodě, pak proti proudu nemá šanci...

@totak: kde se vzalo "víc jak 70 km/h"?

No dobře.. Četl jsem to moc rychle. Nevšiml jsem si že tu někdo prosazuje novoty. Rychlost se podle si soustavy uvádí v metrech za sekundu nebo kmh. Tady se jede v metrech za minutu to mě oklamalo.

 

hodnocení

0x

v ... rychlost lodi

12000/v + 12000/(v - 80) = 49

12000 krát (v - 80) + 12000 krát v = 49 krát v krát (v - 80)

12000 v - 960000 + 12000 v = 49 krát v2 - 3920 v

49 krát v2 - 27920 v + 960000 = 0

Vychází mně rychlost 533 m /minuta

Zdravím.

Dovoluji si vyjádřit názor, že pokud je v rychlost lodi v klidné vodě, tak v jednom úseku (po proudu) je rychlost lodi (v+80) m/min a ve druhém proti proudu (v-80) m/min...

To je pravda, to jsem si neuvědomil

 

hodnocení

0x

Zdravím.

Pokud je v rychlost lodě v klidné vodě, pak 12000/(v+80) +12000/(v-80)=49 , z toho v=502,5 m/min...

Pro kontrolu: jízda po proudu potrvá 20,6 min a proti proudu 28,4 min, celkem tedy 49 minut ...

 

jirka04*
hodnocení

Díky za pomoc tohle byl jediný příklad do kterého jsem se totálně zamotal.

 

 

hodnocení

0x
avatar totak
Teda.. Chtělo by se mi odpovědět slovy klasika... Takový práce a přitom je to taková blbost. Otázka v zadání je jakou měla loď rychlost a odpověď pokud nebudu na matfyzu je podle mě úplně dostatečná v =S/t a vy jste se rozhodli k tomu připočítat i kolik listů topolu spadlo kvůli rychlému průjezdu řekou v zatáčce do vody. Proč sáhodlouze řešíte jak rychle jela loď v tom kterém useku, když se na to v zadání nikdo neptal?

v=S/t by platilo pro homogenní rychlost po celou dobu. Pokud se po půlce trasy rychlost změnila, neplatí to.

Poutník šel tam rychlostí 4 km/h, zpátky proti větru rychlostí 3 km/h. Jaká byla jeho průměrná rychlost?

Už několikrát jsem se vyjádřil o tom, že to zadání stojí za ho... Vůbec z něj není jasné jestli dráha je 24 nebo 2x24 ani jestli uvedený čas platí pro celou dráhu. S takovou se tady pak hádáme o prázdný pytel a pan učitel si při hodnocení může vybrat, která odpověď je správně podle něj a z ostatních, kteří pochopili jeho zadání jinak udělat blbce. Já šel nejjednodušší cestou - na blbou otázku, blbá odpověď a místní zastánci matfyzu by nejraději pracovali i s hodnotami tření kapaliny o trup v závislosti na jiné teplotě vody u hladiny a pod kýlem.

Já myslím, že ze zadání je jasné, že je to 24 km tam a 24 km zpět.
A myslím, že ptal.

Váš vzorec by byl pro průměrnou rychlost - ale právě na tu se nikdo neptal.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]