Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Kombinatorika slovní úloha

Od: nikca* odpovědí: 6 změna:
Prosím vysvětlíte mi někdo tenhle příklad?
Vůbec nechápu jak se k tomu řešením doslova. Děkuji

Kombinatorika slovní úloha

 

 

6 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

hodnocení

1x

To jsou tzv. kombinační čísla. Jsou popsána v souboru, na kterej je tento odkaz

vzdelani.sso.cz/...

Jsou dva zápisy. Např. kombinační číslo (35 17 ) je možné napsat taky jako C 17 (35) , tedy kombinace 17 ti prvků z 35 prvků. Prvky můžou být předměty nebo osoby, zvířata atd. , prostě cokoliv, co je počítatelné celými čísly.

Počet možností, jak vybrat 17 výletníků z 35 je (35 17 ).

Zbývá 18 výletníků.

Počet možností, jak z 18 výletníků vybrat 8 je (18 8 ).

Zbývá 10 výletníků.

Počet možností, jak z 10 výletníků vybrat 6, je (10 6 ).

Zbývají 4 výletníci a těm už zbývá jenom jet na kole, takže z tohoto počtu už se nevybírá a není další kombinační číslo.

Násobení těch kombinačních čísel je proto,že je použito kombinatorické pravidlo součinu.

Je to popsáno na stranách 4 a 5 v souboru, na který je další odkaz

zivnostenska-sokolov.cz/...


doplněno 05.01.20 10:37:

Pro lepší porozumění je možné ten příklad výrazně zjednodušit. Např. takto

Na výletě bylo 5 výletníků. Dva z nich se vrátili vlakem, další dva se vrátili autobusem a jeden se vrátil na kole.

Výběr dvou výletníků z 5 je (5 2) nebo jinak napsáno C2(5).

Na kalkulačce je to funkce nCr - zadat 5 nCr 2 a rovnítko

C2(5) = 10

Tedy je deset možností, jak vybrat 2 výletníky z 5.

Zbývají 3 výletníci, ze kterých dva jeli autobusem.

C2(3) = 3

Jsou tři možnosti, jak vybrat 2 výletníky ze 3

Celkem možností je C2(5) krát C2(3) = 10 krát 3 = 30

Je možný to i rozepsat, např. označit jednotlivé výletníky V1, V2, V3, V4, V5

Možnosti jsou následujcí.

Vlakem jeli buď V1, V2 nebo V1, V3 nebo V1, V4 , nebo V1, V5 nebo V2, V3, nebo V2, V4 nebo V2, V5 nebo V3, V4 nebo V3, V5 nebo V4, V5. To je těch 10 možností.

A při každé z těch deseti možností jsou další tři možnosti "rozdělení"zbylých výletníků.

Např. když by vlakem jeli V1, V2 , tak pak jsou další tři možnosti:

autobusem jeli V3,V4 nebo V3,V5 nebo V4, V5 a ten výletník, který "zůstal", ten jel na kole.

------------

Samozřejmě to původní znění příkladů je zbytečný vyčíslovat, protože výsedkem jsou hodně velká čísla.

 

skola
hodnocení

0x

Víc příkladů nemáš k řešení? Ať je nemusíš zadávat postupně.*zed*

Hoď sem tvůj postup, někdo ti může napovědět, opravit postup či výsledek, ale je to tvoje úloha, ne naše.

Ti 4 tam nensou , ptotože t, už nevyíráme, to jsou ti,co zb,li. Ostatně 4 nad 4 se rovná 1.

 

david1
hodnocení

0x

Čísla tam jsou proto že:

Je jich 35 a sedmnáct se vracelo vlakem

Zbývá jich 18. (Proč --> 35-17 = 18)

8 autobuesem

Zbývá jich 10 (18-8 = 10)

Dalších 6 je na lodi a proč tam nejsou ti 4 nevím.

Jinak taky nechápu jestli to má být dělení nebo ne?

Zkus dojít po prázdnínách za vyučujícím a individuálně se ho zeptat na jednotlivé typy příkladů kterým nerozumíš.

 

hodnocení

0x
avatar kartaginec
Tak já bych snad vysvětlil i použité symboly. Ty závorky označení kombinační čísla. Ta první kupříkladu se čte 35 nad 17 a značí počet kombinací 17 prvků z 35. Je rovno 35! : (17!*18!).
doplněno 04.01.20 22:52: Ta poslední 18 vznikla jako 35-16
Pardon.35-18.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]