Nejste přihlášen/a.
Nerozumím úplně vaší otázce. Jde Vám o příklad 9? To jsou vlastně čtyři příklady, ale ani v jednom zdání nevidím žádné X či y a už vůbec nechápu, kde se tam berou nějací psi. Možná jste měla namyzli řecké písmeno psí, ale amioto mi mocnedává smysl.
Zkusím tedy odpovědět, jak vyřešit pžíklad 9a. Nuře, zápis t = (0;2,5) označuje takzvený volný vektor apředstavuje šipečku, která může být umístěna kdekoliv v prostoru. Jájsem si to pro sebe představoval jako takový mrak šipek, a každá jedna šipka, kterou z tohoto mraku vyberu, je takzvaná vázaný vektor. Výběr realicujeme tím, že zvolíme bod M= M[x,y] , který nazveme psobičtěm tohoto vektor. a který bude představovat počátek tohoto vázaného vektoru. Z něj namalujeme tu šipečku a její koncový bod označíme N = M + t. Takře nepříklad pro M = [0,0] bude N = [0;2,5] a toje jedno umístění. Druhé může být třeba N = [0,1], N = [0;3,5] atd. Ostatně něco podobného báte znázorněno na tom vašem obrázku v předchozím příkladu. Bod b) je tam nakreslen celý, z bodu a) je část uříznuta.
Jen snad ještě doplním k značení. Standardně značíme v = (a,b) a pod., ale v načem příkladu se vyskytují desetinná čísla a tak je čárka meci souřadnicemi nahrazena středníkam.
Dobrý den,
trik je v tom, že autor příkladu je cvok (ano, klasickou geometrii pokládám za didaktické neštěstí, které nakonec dělá největší problém při pozdějším studiu lineární algebry). Vektory tak, jak se učí ve středoškolské matematice, jsou pokládány za volné, tj. je v nich informace pouze o směru a velikosti, nikoliv o poloze. To znamená, že třeba vektor s=(1,1) je jakýkoliv vektor "ukazující" kladným směrem, který leží na ose I. a III. kvadrantu. Tedy může ležet kdekoliv na přímce s rovnicí y=x. Nebo x-y=0, pokud potřebuješ obecnou rovnici.
Pokud ti to není jasné, předvedu zbytečně složitý přístup pro vektor t=(0,2.5). Směr musí procházet počátkem, tedy bodem [0,0]. Když si do tohoto bodu umístíš vektor t, máš druhý bod, který musí ležet na přímce, T=[0,2.5]. No a sestrojit přímku není těžké, např. parametrická rovnice je:
x=0
y=tau, tau je reálný parametr.
Na této přímce zvolíš tři libovolné body a do nich umístíš počátek vektoru t=(0,2.5).
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.