Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Co by měl dělat ucen na praxi

Od: roman* odpovědí: 19 změna:

Chodim do druhého ročníku na kuchaře. Loni jsme na praxi čistili zeleninu, umývali nádobí a uklízeli kuchyň. Že by někdo vařil, to se fakt nestalo,jsme sice po pracovištích, ale ani spolužáci se k vaření nedostali, nejsou lidi, tak učni suplují zaměstnance, samozřejmě zadarmo. Neměli bychom se něco učit? Takhle me to fakt nebaví a nechápu to,jasně něco bychom zkazili, ale žádný ucceny z nebes nespadl. Chtěl jsem vařit pro vojáky,ale obávám se,ze takhle budu umět jenom dobře uklidit,

 

 

19 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

radajz*
hodnocení

6x

Já když jsem před dlouhými lety chodil na učňák na Automechanika, tak jsme si první rok a půl k autu na praxi ani nečuchli. A taky jsme nadávali, že to není fér. Když jsme nastupovali do prváku, tak jsme byli natěšení, jak budeme dělat to, co nás nejvíc baví, a přitom jsme jen stáli u ponku a řezali a pilovali. Tohle je věc, se kterou se těžko smiřuje každej učeň. Ale má to význam. Je nejlepší se nejdřív pořádně naučit základní věci, který potřebuješ k tomu svýmu řemeslu. Když si neoškrábeš brambory, tak nebudeš mít z čeho vařit.

Vzhledem k tomu, že už jsi v druháku, tak se určitě brzo dočkáš.

michalverner

Chcete říct že v oboru kuchař je normální rok učit děti škrábat zeleninu a mýt talíře?Ty děti nejsou retardované.

radajz*

Nepřijde mi na tom nic špatného. Každej by chtěl jezdit F1, ale přitom není ochoten si ani nastartovat "stodvacítku."

Podle vás by tyhle práce měli vykonávat jen retardovaní jedinci?

michalverner

Ne,tím chci říct že dítě dokáže pochopit škrábání brambor během 2 hodin.Pokud to škole trvá přes rok musí být nejspíš celá třída retardovaná.Srovnávat automechanika je trošku z cesty.

cernylysak
michalverner Co ti na tom přijde divnýho? Nejdřív se musí naučit všechno co s vařením souvisí, včetně uklízení, aspoň si pak váží práce pomocného personálu a nedělají zbytečněbordel kolem sebe, mytí nádobí a hlavně disciplíně a neremcat když něco nadřízený přikáže a pak teprve to vaření, což částečně může už odkoukávat od kuchařů, nikdo mu nebrání se i na něco ptát a získávat zkušenosti. To je prostě jediný osvědčený postup, aby z nich nevyrostli "borci" s nosama nahoře, kteří kolem sebe dělají jenom bordel a ani si to po sobě neuklidí.
michalverner

cernylysak ...Jasně a pak z těch dětí jsou "kuchaři" co si váží pomocného personálu,mají pořádek a perfektně oškrábou brambory...ale nedokážou uvařit.Z toho co píšete mi připadá že celý obor kuchař je o výchově jak být disciplinovaný,jak uklidit,neremcat do ničeho a sem tam se i na něco zeptat-to zvládne pomocný personál a nemusím zaměstnat kuchaře který chce kvůli výučnímu listu víc peněz.Kde je to vaření?Dítě by po třech letech mělo samo zvládat restaurační kuchyň od A do Z.Psal jsem to v jiném dotazu ale takto to pak dopadá..."V SOU Nymburce elektrikáři-silnoproudaři na praxi chodí škrábat barvu z vlakových vagónů.V Poděbradech na zdrávce zas budoucí sestry myjí podlahy.V Brandýse nad Labem zemědělec s maturitou seděl v traktoru jen při autoškole a lakýrník(premiant třídy) ze Škodovky neumí pracovat se stříkací pistolí,automechanik chodí na linku nasazovat nárazníky...Kuchařka-číšnice s vyznamenáním nezvládne uvařit bez kuchařky.Jak probíhají praktické zkoušky?Dostanete receptury,z nich si vše opíšete včetně postupu(to je povoleno) a jdete s opsaným papírem vařit"...byl by jste ochoten takové dívce svěřit celou svou hotelovou kuchyň?

Ale žádná škola nevyrobí hotového řemeslníka. Může dát jen základy. Všechno ostatní opravdu dá až praxe.

radajz*

@michalverner: Pokud se někde děje to, co píšete, tak je to jednoznačně špatně. Ale to, že učni hned v prváku neopravují monoposty a nedělají steaky z Šogunovy krávy je normální a je to naprosto v pořádku.
Nevím, jaké máte vzdělání, ale řemeslo to asi nebude, protože kdyby ano, dokázal byste uznat důležitost i těchto zdánlivě pomocných činností ve výuce. K řemeslu totiž neodmyslitelně patří tyto doprovodné práce, které tvoří i 80% celého umění řemesla.

michalverner

radajz...To se pletete...já jsem bohužel jeden z těch elektrikářů o kterých jsem psal.Mám výuční list s vyznamenáním i přes to že jako elektrikář jsem v životě nezapojoval eletřinu v domě(ani neviděl zapojovat).Vše vím pouze na teoretické úrovni .První rok praxe jsme pilovali apod..Druhý a třetí rok jsme párkrát na stole zapojovali elektromotory(mistr přišel,nakreslil nákres a my měli celý den na zapojení-jeden elektromotor stále dokola ) a jinak chodili do místního podniku kde se opravují lokomotivy...mytí keramických isolátorů,škrábání barvy z vagónů,zametání,čištění špinavých motorů.

Zrovna dnes měla žena zapnuto prostřeno.Vaří tam kluk co za 4 dny dělá závěrečné zkoušky.Kuchař-číšník.Neví co je to perkelt,bagety by prý upéci nesvedl a knedlíky rozvařil na kaši.Není to tak dlouho co v tv ukazovali učiliště kde kuchař třetího ročníku neuměl zapnout konvektomat,nesměl krájet maso a nevěděl co je alobal a potravinářská folie.Jinak uklizeno tedy měli to je pravda.

cernylysak
michalverner Pokud se jdu učit řemeslo, tak kvůli tomu, že mám o tu profesi zájem a baví mě. Pokudby tě to bavilo, tak bys praxi získával po návratu ze školy, ptal by ses elektrikářů proč a jak tohle, jak to pozapojovat, jaký kabely kam a k čemu natáhnout, nevěřím, že úplný základy vám nikdo neříkal, spíš nebyl zájem, tak to nikdo nevnímal. Úplný základy elektřiny jsme všichni kdysi brali už na devítiletce ve fyzice, mě to stačilo k tomu, abych se s kamarádem postupně zúčastňoval na jeho kšeftech, nejdřív sekání šliců a krabic, sádrování krabic, tahání kabelů, nejdřív jsem se ptal kam se má co tahat, po čase už jsem to dokázal už sám vymyslet a dneska nemám problém udělat komplet instalace včetně stoupačky v paneláku, propojení do bytového rozvaděče v bytě, roztahání po bytě, pozapojování jističů v bytovém rozvaděči, nakonec kompletace, pak přijde revizák, proměří, dá štempla a hotovo. Vyznamenání v učení nic neznamená, je to většinou za češtinu, chemii, fyziku a matiku, dost často nepotřebné předměty pro NĚKTERÉ profese, tím netvrdím že jsou úplně zbytečné, ale není potřeba z nich mít vyznamenání, za praxi si určitě vyznamenání nedostal
michalverner

cernylisak...Mě připadá že jsem asi nepochopil funkci učiliště.Já vždy myslel že výuční list je jakési potvrzení toho že člověk ovládá ten jistý obor.Z toho co tu čtu je jasné že to neplatí.Např. je normální že elektrikář po vyučení neví co a jak s rozvaděčem jelikož potřebnou praxi musí získat až po škole vyptáváním-se ostatních elektrikářů.Neříkejte že nebyl zájem.Chodilo nás tam 20 a do dalšího ročníku 23 a nikdo zájem neměl?Dobře vím co se na tom učňáku dělalo a nedělalo.To jestli jste někde sekal zdi,něco natahoval nebo se vyptával je naprosto šumák.Jde o to že existují učiliště kde se nic takového nedělá...o to jde.Dítě chodí 3 roky na elektrikářskou praxi kde není třeba dělat elektřinu jelikož základy ze ZŠ stačí a co neví to se naučí po škole?

Vůbec se pak nedivím zaměstnavatelům že takové lidi nechtějí zaměstnat.Zaměstnavatel potřebuje člověka co pojede natáhnout elektriku v bytě.Ne někoho se kterým musí poslat dalšího a ten mu bude vysvětlovat co a jak.Co takový zemědělec co seděl v malém traktůrku Zetoru jen v autoškole?Pošle ho zaměstnavatel samotného do pole se 14-ti tunovým traktorem s pluhem,sečkou,postřikovačem... nebo bude muset zaplatit dalšího co pojede s ním a ukáže mu co a jak?

radajz*

@michalverner: Samozřejmě, že výuční list by měl říkat, že držitel dosáhl určité odbornosti a je schopen pracovat víceméně samostatně. Pokud to na vašem učilišti vypadalo tak, jak povídáte, tak je to špatně a můžeme říkat, že to není dobré učiliště. Ale upřímně se divím, že vás tam bylo 23 a nikdo se neozval a jste teď všichni takoví odborníci, jak popisujete. Učeň by si měl teoretické znalosti i ověřit a vyzkoušet na praxi. Nicméně skutečného řemeslníka z člověka udělá až skutečná praxe a zkušenosti, ne "týden na dílně" na učňáku. A proto je důležitý i ten zájem. Já jsem se komplet elektriku od rozvaděče až po zásuvky a vypínače taky naučil jen tím, že jsem to chtěl umět a ptal jsem se a hlavně to skutečně dělal.

My tady ale máme řešit tazatele, který není spokojen se systémem vzdělávání. Já bych to uzavřel tím, že nevíme, co tam dělají třeba třeťáci, takže tam třeba žádný problém není. A kdyby se tazatel učil na elektrikář, tak by se teď možná ptal, jestli je v pořádku, že jen seká šlice. A odpověděli bysme mu úplně stejně, jako teď.

 

 

hodnocení

3x
avatar jethro

Záleží na škole, jak se k tomu postaví a taky na firmě, kde se praxe dělá. Vím o střední škole gastronomie a služeb, která má vlastní restauraci, kde žáci vaří i obsluhují (a pokud jsem měl možnost posoudit, tak jim učitelé nic neodpustí).

Na druhou stranu, když vařím doma, tak ty věci kolem, příprava a úklid, mi skoro zaberou víc času než samotné vaření - to je vlastně jen taková odměna, "třešnička na dortu" :)

 

smode*
hodnocení

2x
Takhle to dnes je a bude to horší. Dnes už člověka škola nenaučí nic moc. Musíš se starat a učit se sám. Doby kdy škola dala lidem vše co potřebovali k výkonu povolání je dávno pryč. Dnes už i vysokou vystuduje polointeligent - jsou obory kde je to těžké asi jako vyučit se před třiceti lety. Nauč se všechno sám a doma, ostatní odkoukej na place a zkus se nabízet že vždy něco nového uděláš samostatně (i třeba později přesčas) - musíš vyvíjet stále vlastní iniciativu. Po pár letech další praxe s tímto přístupem se o tebe provozy poperou protože budeš vařit jako 1% kuchařů u nás.

 

terr
hodnocení

1x
Ja cele 4 roky skrabala zeleninu, klepala maso, obalovala holandani, jednou jsem smazila vdolky, parkrat michala se svickovou. Na place jsem nosila talir z bodu A do bodu B, ani jsme nemohli objednat

 

pavelpavel*
hodnocení

1x

My celý prvák pilovali. Ke svářečce jsem si čuchnul v druháku a až třetím rokem jsem něco svařoval. Z toho pilování už nám hrabalo.

Vojáci nebudou jíst když bude válka ti se budou jen uklízet.

 

michalverner
hodnocení

0x

Doporučuji vzít rodiče a vyrazit za ředitelem školy.Tam řekněte to co píšete tady.

 

hodnocení

0x
avatar clayman

Ono je to už dlouho, ale myslím, že dřív to bylo tak první půl rok nebyla žádná praxe, ale jen teorie. Další půl rok nějaké základy, ale rozhodně více než mytí nádobí a škrábání zeleniny. Vše je záležitostí konkrétní školy, jak to uchopí.

V případě pochybností lze vyvolat diskuzi třeba na rodičovském sdružení, kde více rodičů řekne svůj názor a podle toho bych pak volil rozhovor s vedením školy...

 

hodnocení

0x

Dřív učni,kteří chodili na praxi na pultovou prodejnu , dělali všechno jako prodavačky. Obsluhovali, markovali na pokladně- pod dohledem určené prodavačky-, uklízeli, doplňovali zboží, učili se i zboží přejímat, na konci prvního ročníku byli normální prodavači a často zůstávali i o prázdninách na brigádě. Myslím, že nějakou odměnu dostávali již v prvním ročníku, ale ne moc, v dalších ročnících se odměna zvyšovala. Jinak záleželo na vedoucí, jak s nimi byla spokojená, často je odměňovala ze svého. Jak to je dnes, nevím, ani nevím, jestli jsou učňovská střediska a kolik je pultových prodejen. Nyní prodavačky kolikrát nejsou ani " podavačky " - neznají zboží a neumí poradit - nejsou vyučené.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]