Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Pravidla ve škole

Od: asdfgh odpovědí: 4 změna:
Dobrý večer, chtěl bych se zeptat, jestli má učitel/ředitel základní školy právo na prohledání mých osobních věcí? Na internetu jsem našel toto: ustanovení § 248 odst. 2 zákona č. 262/2006 Sb., zákoníku práce, v platném znění, ve kterém se doslova uvádí: "Zaměstnavatel je z důvodu ochrany majetku oprávněn v nezbytném rozsahu provádět kontrolu věcí, které zaměstnanci k němu vnášejí nebo od něho odnášejí, popřípadě provádět prohlídky zaměstnanců. Při kontrole a prohlídce podle věty první musí být dodržena ochrana osobnosti. Osobní prohlídku může provádět pouze fyzická osoba stejného pohlaví.", ale najsem si tím jistý. Ve školním řádu o kontrolách osobních věcí nic není. Pro jistotu sem přikládám jeho kopii: (předem děkuji za odpověď)Školní řádVydaný v souladu s § 30 zákona č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon).Na začátku školního roku jsou žáci prokazatelným způsobem seznámeni se Školním řádem Základní školy Zlín, Kvítková 4338, příspěvková organizace, řády odborných učeben,problematikou BOZ, požárními poplachovými směrnicemi a s evakuačním řádem prostřednictvím třídních učitelů aučitelů odborných předmětů (nepřítomní žáci jsous pravidly seznámeni dodatečně).1 Práva a povinnosti žáků, zákonných zástupců a pedagogických pracovníků, vztahy žáků, pedagogických a nepedagogických pracovníkůa zákonných zástupců1.1 Práva žákůŽáci školy mají právo:na vzdělání podle školního vzdělávacího programuna rozvoj osobnosti podle míry nadání, rozumových a fyzických schopnostína individuální přístup v rámci možností školy, jedná-li se o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, či s podpůrnými opatřenímina informace o průběhu a výsledcích svého vzdělávánízakládat v rámci školy samosprávné orgány žáků, volit a být do nich voleni, pracovatv nich a jejich prostřednictvím se obracet na ředitelku školy nebo školskou radu s tím, že ředitelka školy nebo školská rada jsou povinni se stanovisky a vyjádřeními těchto samosprávných orgánů zabývat a své stanovisko k nim odůvodnit,Vypracovala:Mgr. Jaroslava Müllerová, Ph.D.Pedagogická rada projednala dne:30. 8. 2018Školská rada informována dne:30. 8. 2018Školská rada schválila dne:30. 8. 2018Školní řád nabývá platnosti ode dne:1. 9. 20181vyjadřovat se ke všem rozhodnutím týkajícím se podstatných záležitostí jejich vzdělávání, přičemž vyjádřením musí být věnována pozornost odpovídající jejich věkua stupni vývoje, své připomínky může vznést prostřednictvím zákonných zástupců nebo přímo ředitelce školy,na informace a poradenskou pomoc školy v záležitostech týkajících se vzdělávání podle školního vzdělávacího programu,na ochranu před vlivy a informacemi, které by ohrožovaly jeho rozumovou a mravní výchovu a nevhodně by ovlivňovaly jeho morálku,na ochranu osobních údajů,na ochranu před diskriminací,na ochranu před fyzickým a psychickým násilím a nedbalým zacházením,na svobodu ve výběru kamarádů,na svobodu pohybu ve školních prostorách, jež jsou k tomu určeny,na to, aby byl respektován žákův soukromý život a život jeho rodiny,na volný čas a přiměřený odpočinek a oddechovou činnost odpovídající jeho věku,požádat o pomoc či radu třídního učitele, učitele nebo pracovníka školního poradenského pracoviště, jestliže se cítí z jakéhokoliv důvodu v tísni, mají problémy.1.2 Povinnosti žákůŽáci školy mají povinnost:dodržovat školní řád, předpisy a pokyny školy k ochraně zdraví a bezpečnosti, s nimiž byli seznámeniplnit pokyny pracovníků školy a školských zařízení vydané v souladu s právními předpisy a školním řádemřádně docházet do školy, řádné se vzdělávat a účastnit se činností organizovaných školou, dodržovat rozvrh hodin a řídit se pokyny vyučujícíchdodržovat pravidla slušného chování k dospělým i jiným žákům školy, chovat se tak,aby neohrozili zdraví svoje, ani jiných osobpravidelně sledovat informace v elektronické žákovské knížce,zacházet s učebnicemi a školními potřebami šetrně, udržovat své místo, třídu i ostatní školní prostory v čistotě a pořádku, chránit majetek před poškozením,chovat se mimo školu v souladu s pravidly slušného chování tak, aby nepoškozovalidobré jméno školy,vcházet do školy a vycházet hlavním vchodem s použitím elektronického vstupního systému, po příchodu do školy se přezout v šatně (přezůvky nesmí mít barvicí podešev, která zanechává na podlaze šmouhy),po skončení vyučování odcházet v doprovodu vyučujícího do šatny, poté na oběd do školní jídelny (žáci, kteří se ve škole nestravují, se ve škole dále nezdržují),vstupovat do kabinetů vyučujících po zaklepání bez dalšího vyzvání, v kanceláři školysi vyřizovat své záležitosti jen v úředních hodinách2odkládat si své věci do uzamčené šatní skříňky (za ztráty z neuzamčené skříňky škola neručí, rovněž neručí za volně odložené cenné předměty a peníze)na všech akcích pořádaných školou se řídit pokyny pedagogického dohledu, bez povolení se nesmí vzdálit od ostatních žáků nebo z určeného místadobu po skončení dopoledního a začátku odpoledního vyučování (11.55 – 12.30, 12.50– 13.25, 13.45 – 14.20 – liší se rozvrhem jednotlivých tříd v jednotlivých dnech) trávitpouze v prostorách pavilonu B (1. podlaží – šatny) nebo na školním hřišti. Opuštění areálu školy je žákům v době mezi dopoledním a odpoledním vyučováním povoleno jen na základě písemného svolení zákonných zástupců. V tomto případě pak za své děti přebírají odpovědnost.1.3 Práva zákonných zástupcůZákonní zástupci mají právona informace o průběhu a výsledcích vzdělávání svého dítěte,na zdůvodnění hodnocení apodstatných záležitostí týkajících se jejich dítětea kázeňských opatření, uplatněných vůči dítěti, seznámit se s podklady, kterék danému hodnocení vedly,na informace a poradenskou pomoc školy nebo školního poradenského pracovištěv záležitostech týkajících se vzdělávání podle školského zákona,u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami na vzdělávání, jehož obsah, formya metody odpovídají jejich vzdělávacím potřebám a možnostem, na vytvoření nezbytných podmínek, které toto vzdělávání umožní, a na poradenskou pomoc školya školního poradenského pracoviště,na základě doporučení školských poradenských zařízení požádat o vzdělávání podle individuálního vzdělávacího programu,volit a být voleni do školské rady,na ochranu svých osobních údajů podle zákona č. 101/2000 Sb. (zákon ochraně osobních údajů),vyjadřovat se ke všem rozhodnutím týkajícím se podstatných záležitostí jejich dětí.1.4 Povinnosti zákonných zástupcůZákonní zástupci jsou povinnizajistit, aby jejich děti docházely řádně do školy, dokládat důvody nepřítomnosti svých dětí ve vyučování nejpozději do 3 kalendářních dnů od počátku nepřítomnosti žáka, podmínky pro uvolňování žáka z vyučování a omlouvání neúčasti žáka ve vyučování stanoví školní řád následovně: odchod žáka zvyučování před jeho ukončením je možný pouze na základě písemné omluvy zákonných zástupců, kterou žák předloží vyučujícímu hodiny (při uvolnění na jednu hodinu), nebo třídnímu učiteli – při uvolnění na více hodin,informovat školu o případných změnách způsobilosti, o zdravotních obtížích nebo jiných závažných skutečnostech, které by mohly mít vliv na průběh vzdělávání,dostavit se na vyzvání ředitelky školy nebo pedagogického pracovníka k jednáním týkajícím se řešení kázeňských a jiných přestupků jejich dětí,3pravidelně kontrolovat elektronickou žákovskou knížku,oznamovat škole údaje (podle § 28 odst. 2 a 3 školského zákona č. 561/2004 Sb.) nezbytné pro školní matriku a další údaje, které jsou podstatné pro průběh vzdělávání nebo bezpečnost dítěte a žáka, a změny v těchto údajích.1.5 Práva pedagogických pracovníkůPedagogičtí pracovníci mají při výkonu své pedagogické činnosti právona zajištění podmínek potřebných pro výkon jejich pedagogické činnosti, zejména na ochranu před fyzickým násilím nebo psychickým nátlakem ze strany žáků nebo jejich zákonných zástupců a dalších osob, které jsou v přímém kontaktu s pedagogickým pracovníkem ve škole,aby nebylo do jejich přímé pedagogické činnosti zasahováno v rozporu s právními předpisy,na využívání metod, forem a prostředků dle vlastního uvážení v souladu se zásadamiacíli vzdělávání při přímé vyučovací, výchovné, pedagogické nebo speciálně pedagogické činnosti,volit a být voleni do školské rady,na objektivní hodnocení své pedagogické činnosti.1.6 Povinnosti pedagogických pracovníkůPedagogičtí pracovníci jsou povinnivykonávat pedagogickou činnost v souladu se zásadami a cíli vzdělávání,chránit a respektovat práva žáka,chránit bezpečí a zdraví žáka a předcházet všem formám rizikového chování ve školách a školských zařízeních,svým přístupem k výchově a vzdělávání vytvářet pozitivní a bezpečné klima ve školním prostředí a podporovat jeho rozvoj,ve smyslu evropského nařízení ke GDPR zachovávat mlčenlivost a chránit před zneužitím data, údaje a osobní údaje a zaměstnanců školy, citlivé osobní údaje,informace o zdravotním stavu žáků a výsledky poradenské pomoci školského poradenského zařízení aškolního poradenského pracoviště, snimiž přišel do styku, shromažďovat pouze nezbytné údaje a osobní údaje, bezpečně je ukládata chránit před neoprávněným přístupem, neposkytovat je subjektům, které na ně nemají zákonný nárok, nepotřebné údaje vyřazovat a dál nezpracovávat,poskytovat žákovi nebo jeho zákonnému zástupci informace spojené s výchovoua vzděláváním.1.7 Pravidla vzájemných vztahů žáků, pedagogických a pracovníků a zákonných zástupcůŽáci, pracovníci školy azákonní zástupci se navzájem respektují, dodržují zásady společenského chování.41.7.1 Vztah žák – pracovníci školya) Žáci zdraví všechny dospělé osoby.b) Žák může v případě nejasností v učivu požádat o pomoc vyučujícího.c) Žák může požádat opomoc či radu třídního učitele, učitele, výchovného poradce, preventistu rizikového chování či jinou osobu, jestliže se ocitne z jakéhokoliv důvoduv tísni, má problémy apod.d) Žák může využívat schránku důvěry a služby školního poradenského pracoviště.1.7.2 Vztah pedagogický pracovník – zákonný zástupcea) Zákonní zástupci apedagogičtí pracovníci se vzájemně podporují aspolupracují na výchově a vzdělávání žáků.b) Případné spory a konflikty řeší věcně, bez emocí. V případě potřeby vyhledají pomoc při řešení sporu u vedení školy.a)1.7.3 Vztah pedagogický pracovník – pedagogický pracovníkPedagogičtí pracovníci se vzájemně respektují, dodržují zásady společenského chování, spolupracují při všech pedagogických záležitostech.1.7.4 Vztah žák - žákŽák musí být ohleduplný k ostatním, starší respektují mladší spolužáky. Za zvlášť hrubé porušení školního řádu se považuje používání hrubých a vulgárních slov, šikanování, krádeže, podvody, fyzické útoky vůči ostatním žákům a pracovníkům školy. Za tyto přestupky může být žák klasifikován v chování až stupněm neuspokojivý.2 Provoz a režim školy2.1 Režim činnosti ve školeBudova školy se otevírá pro žáky od 6,30 do 17.00 hodin. Vstup do budovy a odchod z budovy je žákům povolen jen hlavním vchodem v rámci jejich rozvrhu hodin, což umožňuje elektronický vstupní systém (slouží k prevenci záškoláctví, k evidenci pohybu osob). Do školy vstupují ukázněně. Po vstupu do školy se přezují v šatně. Je zakázáno chodit ve škole bez přezůvek.Žáci přicházejí do své třídy nejméně 10 minut před začátkem vyučování. Po příchodu do třídy se žáci připravují na vyučování. Dodržují určený zasedací pořádek.Žáci se řídí stálým rozvrhem, případně jeho změnami, které jsou vyvěšovány předchozího dne na nástěnce ve škole a na www stránkách školy.Žáci udržují místa v učebnách v čistotě. Do odborných učeben vstupují jen za přítomnosti vyučujícího. Pro tyto učebny platí zvláštní pokyny, se kterými budou žáci seznámeni vyučujícími.Po skončení výuky opouštějí žáci za dohledu vyučujícího učebnu ukázněně a zanechají jiv naprostém pořádku. V případě poslední vyučovací hodiny v dané učebně odcházejí žáci až po úklidu třídy (zvednutí židlí, úklid lavic, mazání tabule, zavření oken).5V době školního vyučování (včetně přestávek) není žákům dovoleno používat mobilnítelefony, tablety, PSP hry, přehrávače, notebooky a podobná zařízení. Mobilní telefony budou mít vypnutý zvuk a budou uloženy v uzamknutých šatních skříňkách. Kontakt sezákonnými zástupci vpřípadě nutné potřeby zprostředkuje třídní učitel nebo jeho zástupce. Vzhledem k možnému zneužívání výpočetních a komunikačních přístrojů má žák zakázáno pořizovat v prostorách školy jakýkoliv zvukový i obrazový záznam bez souhlasu učitele. O přestávce se žák musí řídit pokyny dohlížejícího učitele.Žáci mají zakázáno vycházet o přestávkách z budovy školy. Tento zákaz se netýká volných hodin. Ovelké přestávce (9.40 – 10.00 hodin) mohou žáci za vhodných podmínek a za dohledu učitele využít školního sportovního areálu.Žákům je zakázáno vyrušovat ve vyučování, napovídat při zkoušení, při písemných zkouškách opisovat a používat nedovolené pomůcky.Ve vyučovací hodině je žákům zakázáno jíst.10.Pít mohou žáci během hodiny pouze vnezbytných případech, ato zlahve (nikoli z kelímku) způsobem, který nebude narušovat výuku.11. Žák nesmí mít během vyučování žvýkačku v ústech, je přísně zakázáno žvýkačky lepit na nábytek a veškeré vybavení školy.2.2 Povinnosti žákovské službyTřídní učitel stanoví na každý týden službu dvou žáků. Před zahájením výuky připraví služba pomůcky, které jsou vyučujícím požadovány, napíše na tabuli datum a na začátku každé vyučovací hodiny nahlásí vyučujícímu nepřítomné žáky.Dbá na čistotu a pořádek ve třídě, odpovídá za čistě umytou a utřenou tabuli, větrá třídu pomocí malých ventilačních oken, zavírá je při odchodu z učebny a zhasíná světla.Hlásí nepřítomnost vyučujícího nejpozději 10 minut po zahájení výuky vedení školy.2.3 Režim při akcích mimo školuPři akcích konaných mimo místo, kde škola uskutečňuje vzdělávání, nesmí na jednu osobu zajišťující bezpečnost a ochranu zdraví žáků připadnout více než 25 žáků. Výjimku z tohotopočtu může stanovit s ohledem na náročnost zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví žáků ředitel školy. Škola pro plánování takovýchto akcí stanoví tato pravidla:Každou plánovanou akci mimo budovu školy předem projedná organizující pedagog s vedením školy zejména s ohledem na zajištění BOZ.Při akcích konaných mimo místo, kde škola uskutečňuje vzdělávání, zajišťuje organizující pedagog bezpečnost a ochranu zdraví žáků na předem určeném místě 15 minut před dobou shromáždění. Po skončení akce končí zajišťování bezpečnosti a ochrany zdraví žáků na předem určeném místě a v předem určeném čase. Místo a čas shromáždění žákůaskončení akce oznámí organizující pedagog nejméně 2 dny předem zákonným zástupcům žáků a to zápisem do elektronické žákovské knížky, nebo jinou písemnou informací.Při přecházení žáků na místa vyučování či jiných akcí mimo budovu školy se žáci řídípravidly silničního provozu a pokyny doprovázejících osob. Před takovýmito akcemi doprovázející učitel žáky prokazatelně poučí o bezpečnosti. Pro společné zájezdy tříd, lyžařské a další kurzy, ozdravné pobyty platí zvláštní bezpečnostní předpisy, se kterými6jsou žáci předem seznámeni. Při pobytu v ubytovacích zařízeních se účastníci akce řídí vnitřním řádem tohoto zařízení.Základní plavecká výuka se uskutečňuje pro žáky 1. a 2. tříd. Mohou se jí účastnit pouze žáci zdravotně způsobilí, jejichž rodiče o tom dodají škole písemné potvrzení.Chování žáka na mimoškolních akcích je součástí celkového hodnocení žáka včetně hodnocení na vysvědčení.Při zapojení školy do soutěží bezpečnost a ochranu zdraví žáků po dobu dopravy na soutěže a ze soutěží zajišťuje vysílající škola, pokud se se zákonným zástupcem žákanedohodne jinak.2.4 Nepřítomnost žáka ve školeNemůže-li se žák zúčastnit vyučování z důvodů předem známých, oznámí tuto skutečnost jeho zákonný zástupce prostřednictvím "omluvenky", která je kdispozici na www.zskvitkova.cz v sekci Žákovská knížka.V odůvodněných případech se žák uvolňuje takto:- vyučujícímu z hodiny jeho předmětu- třídním učitelem nejvýše na dva vyučovací dny- ředitelem školy na tři a více vyučovacích dnů na základě žádosti zákonného zástupce, kekteré se vyjádří třídní učitel po konzultaci s ostatními vyučujícími žáka.Nemůže-li se žák zúčastnit vyučování z nepředvídaných důvodů, je to zákonný zástupce povinen nejpozději do 3 kalendářních dnů od počátku jeho nepřítomnosti ve škole oznámittelefonicky v kanceláři školy (577 213 405) nebo prostřednictvím elektronické žákovské knížky. Lékařské vyšetření není důvodem k celodenní absenci žáka. V případě, že žák není nemocen, dostaví se co nejdříve po vyšetření do školy a zapojí se do výuky.Po ukončení absence žáka potvrdí jeho zákonný zástupce její délku v "omluvence". Pokudtakto bezprostředně neučiní, budou pokládány zameškané hodiny za neomluvené.Žáci, kteří reprezentují školu (olympiády, soutěže, atd.) nebo se účastní zájezdů pořádaných školou, jsou zapsáni v třídní knize jako nepřítomní, avšak zameškané hodiny se jim nezapočítávají do celkového počtu hodin absence.Žák, kterému je nevolno, jde domů nebo k lékaři pouze v doprovodu rodičů nebo jiné pověřené osoby. Nevolnost žák hlásí svému vyučujícímu, případně se obrátí na kteréhokoliv zaměstnance školy.Odejde-li žák ze školy během vyučování bez řádné omluvy u vyučujícího nebo třídního učitele, považují se hodiny jeho nepřítomnosti za neomluvené. Totéž platí pro společnáshromáždění a jiné kolektivní akce školy. Oznamovací povinnost žáků je nutná vzhledemk zodpovědnosti školy za jejich bezpečnost po dobu vyučování.Při neodůvodněných absencích podá ředitelka školy podnět na prošetření na sociálníodbor.73 Podmínky zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví žáků a jejich ochranapřed rizikovými projevy chování apřed projevy diskriminace, nepřátelství nebo násilíVe škole i mimo školu musí žáci dodržovat pravidla hygieny, bezpečnosti a protipožární ochrany, se kterými jsou pravidelně seznamováni. Musí chránit zdraví své, svých spolužáků i všech zaměstnanců školy.Dojde-li během pobytu žáka ve škole nebo během jeho účasti na školní akci k úrazu, je žák povinen tuto skutečnost bezodkladně hlásit třídnímu učiteli případně jinému vyučujícímu.Žáci mají zakázáno vyklánět se z oken školy, sedět na parapetech nebo vyhazovatpředměty z oken.Žákům je zakázáno přinášet do školy, areálu školy nebo na školní akce alkohol, omamnéa jedovaté látky, cigarety včetně elektronických a používat je, dále věci, které by mohly ohrozit zdraví, způsobit úraz nebo ohrozit mravní výchovu - zbraně, pyrotechniku, nevhodné časopisy a nahrávky. Pokud žák zjistí, že jeho spolužák nosí do školy jakékoliv návykové látky, musí toto neprodleně oznámit třídnímu učiteli nebo jinému pedagogickému pracovníkovi.V případě podezření na zneužití návykových látek u žáka (alkohol, omamné a jedovaté látky) informuje ředitelka školy neprodleně zákonné zástupce žáka a doporučí jim dalšípostup.Žákům je zakázáno manipulovat s elektrickými spotřebiči, vypínači a elektrickým zařízením bez dohledu pedagoga. Za elektrické zařízení se považuje také nabíječka mobilního telefonu.Při přesunech se žáci v prostorách školy pohybují opatrně a chovají se ohleduplněkostatním osobám. Po chodbách, schodištích avučebnách je zakázáno běhat. Při přesunech mimo budovu školy žáci dbají pokynů vyučujícího.Všichni žáci, jejich zákonní zástupci a pracovníci školy jsou povinni aktivně se podílet na zamezení výskytu šikany, vandalismu, brutality, rasismu, kriminality, nepřátelství nebo násilí. Při každém zjištění těchto jevů nebo podezření na ně jsou povinni okamžitě informovat třídního učitele, výchovného poradce a vedení školy a případné oběti poskytnout podle svých možností a schopností náležitou ochranu. Závažné případy jsou postoupeny orgánům činným v trestním řízení.V případě, kdy se škola o takovém chování dozví, bude tuto skutečnost hlásit zákonnému zástupci (§ 7, odst. 1 zákona č. 359/1999 Sb., o sociálně právní ochraně). Škola je nucena splnit zákonnou ohlašovací povinnost vůči orgánům sociálně-právní ochrany (§ 10, odst. 4téhož zákona).Projevy šikanování mezi žáky a vůči učitelům, tj. násilí, omezování osobní svobody, ponižování, vulgárnost apod., kterých by se dopouštěli jednotliví žáci nebo skupiny žáků vůči jiným žákům nebo skupinám (zejména v situacích, kdy jsou takto postiženi žáci mladší a slabší), jsou v prostorách školy a při školních akcích přísně zakázány a jsoupovažovány za hrubý přestupek proti školnímu řádu. Podle okolností ředitelka školy uváží možnost dalšího postihu žáků, kteří tento zákaz přestoupí, a bude o svých zjištěních informovat jejich zákonné zástupce.8Všichni pedagogičtí pracovníci průběžně sledují konkrétní podmínky a situaci ve školez hlediska výskytu rizikových projevů chování, uplatňují různé formy a metodyumožňující včasné zachycení ohrožených žáků.Školní metodici rizikového chování zajišťují spolupráci se zákonnými zástupci v oblastiprevence, informují je opreventivním programu školy adalších aktivitách. Školní metodici prevence spolupracují na základě pověření ředitelky školy s dalšími institucemi.Pedagogičtí pracovníci jsou povinni vykonávat dohled nad žáky během jejich daného pobytu ve škole.4 Podmínky zacházení s majetkem školy nebo s osobním majetkem ze strany žákůŽáci šetrně zachází se svěřenými učebnicemi, školními potřebami a školním majetkem. Každé svévolné poškození nebo zničení majetku školy, žáků, učitelů či jiných osob hradív plném rozsahu zákonní zástupci žáka, který poškození způsobil.Každé poškození nebo závadu v učebně hlásí žáci vyučujícímu, třídnímu učiteli nebopanu školníkovi.Žáci dbají na dostatečné zajištění svých věcí - uzamykání šatních skříněk. Ztráty věcí žáci hlásí neprodleně svému třídnímu učiteli nebo jinému pedagogickému pracovníkovi.Odcizené a poškozené věci jsou hrazené pojišťovnou nebo školou jen v případě, že byly uloženy na určeném a uzamčeném místě. Při úhradě škody pojišťovnou nebo školou jezákonný zástupce žáka, jemuž škoda vznikla, povinen doložit vhodným dokladem výši vzniklé škody (paragon, stvrzenka apod.).Každý žák odpovídá za čistotu a pořádek svého pracovního místa a nejbližšího okolí a začistotu a pořádek ve své šatní skříňce.5 Závěrečná ustanovení1. Podle § 30 školského zákona č. 561/2004 Sb. ředitelka školy zveřejňuje tento řád na webových stránkách školy a vyvěšením v hale školy.6 Přílohy1 Pravidla pro hodnocení výsledků vzdělávání žáků(Vydaná na základě ustanovení zákona č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), jsou součástí školního řádu školy, podle § 30 odst. (2) školského zákona. Prokazatelným způsobem s nimi byli seznámenizaměstnanci, žáci školy a zákonní zástupci nezletilých žáků).1.1 Zásady hodnocení průběhu a výsledků vzdělávání a chování ve škole a na akcích pořádaných školou, zásady a pravidla pro sebehodnocení žáků1. Pedagogičtí pracovníci zajišťují, aby žáci, zákonní zástupci žáků, popřípadě osoby, které vůči nezletilým žákům plní vyživovací povinnost, byly včas informovány o průběhua výsledcích vzdělávání žáka.9Každé pololetí se vydává žákovi vysvědčení. Za první pololetí lze místo vysvědčení vydatžákovi výpis z vysvědčení.Hodnocení výsledků vzdělávání žáka na vysvědčení je vyjádřeno klasifikačním stupněm(dále jen "klasifikace"), slovně nebo kombinací obou způsobů. O způsobu hodnocení rozhoduje ředitelka školy se souhlasem školské rady.Škola převede slovní hodnocení do klasifikace nebo klasifikaci do slovního hodnocenív případě přestupu žáka na školu, která hodnotí odlišným způsobem, a to na žádost této školy nebo zákonného zástupce žáka. Škola, která hodnotí slovně, převede pro účely přijímacího řízení ke střednímu vzdělávání slovní hodnocení do klasifikace.U žáka s vývojovou poruchou učení rozhodne ředitelka školy o použití slovního hodnocení na základě žádosti zákonného zástupce žáka.Nelze-li žáka hodnotit na konci prvního pololetí, určí ředitelka školy pro jeho hodnocení náhradní termín, a to tak, aby hodnocení za první pololetí bylo provedeno nejpozději do dvou měsíců po skončení prvního pololetí. Není-li možné hodnotit ani v náhradním termínu, žák se za první pololetí nehodnotí.Do vyššího ročníku postoupí žák, který na konci druhého pololetí prospěl ze všech povinných předmětů stanovených školním vzdělávacím programem s výjimkou předmětů výchovného zaměření stanovených Rámcovým vzdělávacím programem apředmětů,z nichž byl uvolněn, pokud mu nebylo povoleno opakování ročníku podle § 52 odstavce 6 věty 3 školského zákona. Do vyššího ročníku postoupí i žák prvního stupně základní školy, který již v rámci prvního stupně opakoval ročník, a žák druhého stupně základní školy, který již v rámci druhého stupně opakoval ročník, a to bez ohledu na prospěch tohoto žáka.Nelze-li žáka hodnotit na konci druhého pololetí, určí ředitel školy pro jeho hodnocení náhradní termín, a to tak, aby hodnocení za druhé pololetí bylo provedeno nejpozději do konce září následujícího školního roku. Vobdobí měsíce září do doby hodnocení navštěvuje žák nejbližší vyšší ročník, popřípadě znovu devátý ročník.Má-li zákonný zástupce žáka pochybnosti o správnosti hodnocení na konci prvního nebo druhého pololetí, může do 3 pracovních dnů ode dne, kdy se o hodnocení prokazatelně dozvěděl, nejpozději však do 3 pracovních dnů od vydání vysvědčení nebo výpisuz vysvědčení, požádat ředitelku školy o přezkoumání výsledků hodnocení žáka. Je-livyučujícím žáka v daném předmětu ředitelka školy, krajský úřad. Pokud není dálestanoveno jinak, ředitelka školy nebo krajský úřad nařídí komisionální přezkoušení žáka, které se koná nejpozději do 14 dnů od doručení žádosti nebo v termínu dohodnutém se zákonným zástupcem žáka. V případě, že se žádost o přezkoumání výsledků hodnocení žáka týká hodnocení chování nebo předmětů výchovného zaměření, posoudí ředitelka školy dodržení pravidel pro hodnocení výsledků vzdělávání žáka stanovených podle § 30odst. 2. V případě zjištění porušení těchto pravidel ředitelka školy nebo krajský úřad výsledek hodnocení změní. Nebyla-li pravidla pro hodnocení výsledků zdělávání žáků porušena, výsledek hodnocení potvrdí, a to nejpozději do 14 dnů ode dne doručení žádosti. Ředitelka školy může povolit žákovi na žádost jeho zákonného zástupce a nazákladě doporučujícího vyjádření odborného lékaře opakování ročníku ze závažných zdravotních důvodů, a to bez ohledu na to, zda žák na daném stupni již opakoval ročník.10.Pokud žák, který byl rozhodnutím soudu svěřen do střídavé výchovy rodičů, plní povinnou školní docházku střídavě ve dvou základních školách, vydává mu vysvědčení základní škola, v které zahájil vzdělávání dříve, pokud k tomu nebyla dohodou rodičů nebo rozhodnutím soudu určena druhá škola. Při hodnocení výsledků vzdělávání žáka za10pololetí školního roku zohlední škola, která bude vydávat vysvědčení, hodnocení výsledků vzdělávání žáka druhou školou.1.2 Pravidla pro sebehodnocení žákůSebehodnocení je důležitou součástí hodnocení žáků, posiluje sebeúctu a sebevědomí žáků.Je zařazováno do procesu vzdělávání průběžně všemi vyučujícími, způsobem přiměřeným věku žáků.Chyba je přirozenou součástí procesu učení. Pedagogičtí pracovníci se o chybě se žáky baví, žáci mohou některé práce sami opravovat, hodnocení žákova výkonu nelze provést jen klasifikací, musí být doprovázeno rozborem chyb žáka. Chyba je důležitý prostředek učení.Pedagogové vedou žáka, aby komentoval svoje výsledky a výkony.Při sebehodnocení se žák snaží vyjádřit:- co se mu daří- co mu ještě nejde, jaké má mezery- jak bude pokračovat dálPedagogové vedou žáka, aby komentoval svoje výkony a výsledky.Sebehodnocení žáků nemá nahradit klasické hodnocení (hodnocení žáka pedagogem), ale má pouze doplňovat a rozšiřovat evaluační procesy a více aktivizovat žáka.Na konci pololetí žák písemnou nebo ústní formou provede sebehodnocení v oblasti:- zodpovědnost- motivace k učení- sebedůvěra- vztahy v třídním kolektivu9. Známky nejsou jediným zdrojem motivace.1.3 Stupně hodnocení chování a prospěchu v případě použití klasifikace1. Chování žáka ve škole a na akcích pořádaných školou se v případě použití klasifikacehodnotí na vysvědčení stupni:1 - velmi dobré2 - uspokojivé3 - neuspokojivéStupeň 1 (velmi dobré): Žák uvědoměle dodržuje pravidla chování a ustanovení školního řádu. Méně závažných přestupků se dopouští ojediněle. Žák je však přístupný výchovnému působení a snaží se své chyby napravit.Stupeň 2 (uspokojivé): Chování žáka je v rozporu s pravidly chování a s ustanoveními školního řádu. Žák se dopustí závažného přestupku proti pravidlům slušného chování nebo školního řádu; nebo se opakovaně dopustí méně závažných přestupků. Zpravidla se přes důtku třídního učitele dopouští dalších přestupků, narušuje výchovně vzdělávací činnost školy, ohrožuje bezpečnost a zdraví svoje nebo jiných osob. Druhý stupeň z chování ukládá ředitelka školy na základě návrhu třídního učitele po projednání v pedagogické radě.11Stupeň 3 (neuspokojivé): Chování žáka ve škole je ve vážném rozporu s pravidly slušného chování. Dopouští se takových závažných přestupků proti školnímu řádu nebo provinění, že je jimi vážně ohrožena výchova nebo bezpečnost a zdraví jiných osob. Záměrně narušujehrubým způsobem výchovně vzdělávací činnost školy. Pokud se žák i přes udělený druhý stupeň zchování dopouští dalších závažných přestupků, je hodnocen třetím stupněmz chování. Ve zvláštních případech je možno ho udělit i bez předchozího druhého stupně. Třetí stupeň z chování ukládá ředitelka školy na základě návrhu třídního učitele po projednánív pedagogické radě.2. Výsledky vzdělávání žáka (prospěch) v jednotlivých předmětech stanovených školním vzdělávacím programem se vpřípadě použití klasifikace hodnotí na vysvědčení stupni prospěchu:1 - výborný2 - chvalitebný3 - dobrý4 - dostatečný5 - nedostatečnýPři hodnocení touto stupnicí jsou výsledky vzdělávání žáka a chování žáka ve škole a naakcích pořádaných školou hodnoceny tak, aby byla zřejmá úroveň vzdělání žáka, které dosáhl zejména vzhledem k očekávaným výstupům jednotlivých předmětů školního vzdělávacího programu, ke svým vzdělávacím a osobnostním předpokladům a k věku. Klasifikace zahrnujeohodnocení přístupu žáka a jeho přístupu ke vzdělávání i v souvislostech, které ovlivňují jeho výkon.Pro potřeby klasifikace se předměty dělí do dvou skupin:a) předměty s převahou teoretického a praktického zaměřeníb) předměty s převahou výchovného zaměřeníKritéria pro jednotlivé klasifikační stupně jsou formulována především pro celkovou klasifikaci. Učitel však nepřeceňuje žádné z uvedených kritérií, posuzuje žákovy výkony komplexně, v souladu se specifikou předmětu.a) Klasifikace ve vyučovacích předmětech s převahou teoretického a praktického zaměřeníPřevahu teoretického zaměření mají jazykové, společenskovědní, přírodovědné předmětya matematika, praktického zaměření pracovní vyučování a základy techniky.Stupeň 1 (výborný): Žák ovládá požadované poznatky, fakta, pojmy, definice a zákonitosti uceleně, přesně aúplně chápe vztahy mezi nimi. Pohotově vykonává požadované intelektuální a praktické činnosti. Samostatně a tvořivě uplatňuje osvojené poznatkyadovednosti při řešení teoretických apraktických úkolů, při výkladu ahodnocení jevůa zákonitostí. Myslí logicky správně, zřetelně se u něho projevuje samostatnost a tvořivost. Jeho ústní apísemný projev je správný, přesný avýstižný. Grafický projev je přesnýa estetický. Výsledky jeho činnosti jsou kvalitní, pouze s menšími nedostatky. Je schopen samostatně studovat vhodné texty.Stupeň 2 (chvalitebný): Žák ovládá požadované poznatky, fakta, pojmy, definicea zákonitosti v podstatě uceleně, přesně a úplně. Pohotově vykonává požadované intelektuálnía motorické činnosti. Samostatně a produktivně nebo podle menších podnětů učitele uplatňuje osvojené poznatky a dovednosti při řešení teoretických a praktických úkolů, při výkladua hodnocení jevů a zákonitostí. Myslí správně, v jeho myšlení se projevuje logika a tvořivost.12Ústní a písemný projev mívá menší nedostatky ve správnosti, přesnosti a výstižnosti. Kvalita výsledků činnosti je zpravidla bez podstatných nedostatků. Grafický projev je estetický, bezvětších nepřesností. Je schopen samostatně nebo s menší pomocí studovat vhodné texty.Stupeň 3 (dobrý): Žák má vucelenosti, přesnosti aúplnosti osvojení si požadovaných poznatků, faktů, pojmů, definic azákonitostí nepodstatné mezery. Při vykonávání požadovaných intelektuálních amotorických činností projevuje nedostatky. Podstatnější nepřesnosti a chyby dovede za pomoci učitele korigovat. V uplatňování osvojených poznatkůa dovedností při řešení teoretických a praktických úkolů se dopouští chyb. Uplatňujepoznatky a provádí hodnocení jevů a zákonitostí podle podnětů učitele. Jeho myšlení je vcelku správné, ale málo tvořivé, v jeho logice se vyskytují chyby. V ústním a písemném projevu má nedostatky ve správnosti, přesnosti a výstižnosti. V kvalitě výsledků jeho činnosti se projevují častější nedostatky, grafický projev je méně estetický a má menší nedostatky. Je schopen samostatně studovat podle návodu učitele.Stupeň 4 (dostatečný): Žák má v ucelenosti, přesnosti a úplnosti osvojení si požadovaných poznatků závažné mezery. Při provádění požadovaných intelektuálních amotorických činností je málo pohotový amá větší nedostatky. Vuplatňování osvojených poznatkůa dovedností při řešení teoretických a praktických úkolů se vyskytují závažné chyby. Při využívání poznatků pro výklad ahodnocení jevů je nesamostatný. Vlogice myšlení se vyskytují závažné chyby, myšlení není tvořivé. Jeho ústní a písemný projev má vážné nedostatky ve správnosti, přesnosti a výstižnosti. V kvalitě výsledků jeho činnostia v grafickém projevu se projevují nedostatky, grafický projev je málo estetický. Závažnénedostatky a chyby dovede žák s pomocí učitele opravit. Při samostatném studiu má velké těžkosti.Stupeň 5 (nedostatečný): Žák si požadované poznatky neosvojil uceleně, přesně a úplně, máv nich závažné a značné mezery. Jeho dovednost vykonávat požadované intelektuálnía motorické činnosti má velmi podstatné nedostatky. V uplatňování osvojených vědomostía dovedností při řešení teoretických a praktických úkolů se vyskytují velmi závažné chyby. Při výkladu a hodnocení jevů a zákonitostí nedovede své vědomosti uplatnit ani s podněty učitele. Neprojevuje samostatnost v myšlení, vyskytují se u něho časté logické nedostatky.b) Klasifikace ve vyučovacích předmětech s převahou výchovného zaměřeníPřevahu výchovného zaměření mají: výtvarná výchova, hudební výchova a zpěv, tělesnáa sportovní výchova.Žák zařazený do zvláštní tělesné výchovy se při částečném uvolnění nebo úleváchdoporučených lékařem klasifikuje s přihlédnutím ke zdravotnímu stavu.Stupeň 1 (výborný): Žák je v činnostech velmi aktivní. Pracuje tvořivě, samostatně, plně využívá své osobní předpoklady avelmi úspěšně podle požadavků osnov je rozvíjívindividuálních akolektivních projevech. Jeho projev je esteticky působivý, originální, procítěný, přesný. Osvojené vědomosti, dovednosti a návyky aplikuje tvořivě.Stupeň 2 (chvalitebný): Žák je v činnostech aktivní, tvořivý, převážně samostatný na základě využívání svých osobních předpokladů, které úspěšně rozvíjí v individuálním a kolektivním projevu. Jeho projev je esteticky působivý a má jen menší nedostatky z hlediska požadavkůosnov. Žák tvořivě aplikuje osvojené vědomosti, dovednosti a návyky. Má aktivní zájemo umění, o estetiku a tělesnou zdatnost.Stupeň 3 (dobrý): Žák je včinnostech méně aktivní, tvořivý, samostatný apohotový. Nevyužívá dostatečně své schopnosti v individuální a kolektivním projevu. Jeho projev je málo působivý, dopouští se v něm chyb. Jeho vědomosti a dovednosti mají četnější mezery13apři jejich aplikaci potřebuje pomoc učitele. Nemá dostatečný aktivní zájem oumění,estetiku a tělesnou kulturu.Stupeň 4 (dostatečný): Žák je v činnostech málo aktivní a tvořivý. Rozvoj jeho schopnostía jeho projev jsou málo uspokojivé. Úkoly řeší s častými chybami. Vědomosti a dovednostiaplikuje jen se značnou pomocí učitele. Projevuje velmi malou snahu a zájem o činnosti.Stupeň 5 (nedostatečný: Žák je v činnostech převážně pasivní. Rozvoj jeho schopností jeneuspokojivý. Jeho projev je většinou chybný anemá estetickou hodnotu. Minimální osvojené vědomosti a dovednosti nedovede aplikovat. Neprojevuje zájem o práci.3. Celkové hodnocení žáka (prospěch) se na vysvědčení vyjadřuje stupni:prospěl(a) s vyznamenáním prospěl(a),neprospěl(a) nehodnocen(a)Žák je hodnocen stupněm:prospěl(a) s vyznamenáním, není-li v žádném z povinných předmětů stanovených školním vzdělávacím programem hodnocen na vysvědčení stupněm prospěchu horším než 2 - chvalitebný, průměr stupňů prospěchu ze všech povinných předmětů stanovených školním vzdělávacím programem není vyšší než 1,5 a jeho chování je hodnoceno stupněm velmi dobré, vpřípadě použití slovního hodnocení nebo kombinace slovního hodnocenía klasifikace postupuje škola podle pravidel hodnocení žáků podle § 14 odst. 2 vyhláškyprospěl(a) není-li v žádném z povinných předmětů stanovených školním vzdělávacím programem hodnocen na vysvědčení stupněm prospěchu 5 - nedostatečný nebo odpovídajícímslovním hodnocenímneprospěl(a) je-li vněkterém zpovinných předmětů stanovených školním vzdělávacím programem hodnocen na vysvědčení stupněm prospěchu 5 - nedostatečný nebo odpovídajícím slovním hodnocením nebo není-li z něho hodnocen na konci druhého pololetínehodnocen(a), není-li možné žáka hodnotit z některého z povinných předmětů stanovených školním vzdělávacím programem na konci prvního pololetí.Jestliže je žák z výuky některého předmětu v prvním nebo ve druhém pololetí uvolněn, uvádíse na vysvědčení místo hodnocení slovo uvolněn(a).Nelze-li žáka z některého nebo ze všech předmětů v prvním nebo ve druhém pololetí hodnotitani v náhradním termínu, uvádí se na vysvědčení místo hodnocení slovo nehodnocen(a).4. Klasifikaci výsledků vzdělávání žáka v jednotlivých předmětech a chování žáka lze doplnit slovním hodnocením, které bude obsahovat i hodnocení klíčových kompetencí vymezených Rámcovým vzdělávacím programem pro základní vzdělávání.1.4 Výchovná opatřeníVýchovnými opatřeními jsou pochvaly nebo jiná ocenění a kázeňská opatření.1.4.1 Pochvala třídního učiteleTřídní učitel může na základě vlastního rozhodnutí nebo na základě podnětu ostatních vyučujících žákovi po projednání s ředitelkou školy udělit pochvalu nebo jiné ocenění za14výrazný projev školní iniciativy nebo za déletrvající úspěšnou školní práci, aktivní účastv soutěžích, příkladnou práci pro třídu.1.4.2 Pochvala ředitelky školyŘeditelka školy může na základě vlastního rozhodnutí nebo na základě podnětu jiné osobyžákovi po projednání v pedagogické radě udělit pochvalu nebo jiné ocenění za mimořádný projev lidskosti, občanské nebo školní iniciativy, záslužný nebo statečný čin, za mimořádně úspěšnou práci nebo reprezentaci školy.1.4.3 Jiná oceněníPochvaly mohou být vyjádřeny různými formami (např. knižní odměnou, ...). Mohou být uděleny formou ústní (oznámením žákovi, spolužákům ve školním rozhlase) nebo písemnou(pochvalným listem, dopisem, zápisem do elektronické žákovské knížky). Pochvala ředitelky školy může být provedena v pololetí nebo na závěr školního roku zápisem na vysvědčení, pochvala třídního učitele a ředitelky školy může být vyjádřena také pochvalným listem.Při porušení povinností stanovených školním řádem lze podle závažnosti tohoto porušení žákovi uložit:napomenutí třídního učiteledůtku třídního učiteledůtku ředitelky školy1.4.4 Napomenutí třídního učiteleUděluje třídní učitel za méně častá drobná porušení školního řádu (za vyrušování, lhaní,zapomínání nebo nepřipravení učebních pomůcek, úmyslné znečištění nebo poškození prostor školy). Tomuto napomenutí předchází domluva. Kázeňské opatření zapíše bezodkladně doelektronické žákovské knížky třídní učitel.1.4.5 Důtka třídního učiteleUděluje třídní učitel za méně závažné porušení školního řádu nebo za opakovaná drobná porušení školního řádu, která pokračují i po napomenutí (za nevhodné zacházení s učebními pomůckami, nekázeň, záměrné poškozování školního majetku, za ohrožování zdraví žáků, vulgární a hrubé vyjadřování). Třídní učitel neprodleně oznámí ředitelce školy uložení důtky třídního učitele a zapíše ji žákovi do elektronické žákovské knížky.1.4.6 Důtka ředitelky školyUděluje ředitelka školy na návrh třídního učitele nebo jiného pedagogického pracovníka poprojednání v pedagogické radě v případech, kdy dosavadní výchovná opatření byla neúčinná nebo za závažné porušení školního řádu (svévolné opuštění školy před koncem vyučování nebo ze školních akcí, hrubé slovní a fyzické útoky vůči spolužákům, úmyslné poškození školního majetku, padělání podpisů, obtěžování spolužáků, krádeže).1.5 Pravidla pro výchovná opatřeníUdělení pochvaly a jiného ocenění a uložení napomenutí nebo důtky se zaznamenává do dokumentace školy. Udělení pochvaly ředitelky školy a jiného ocenění se zaznamenává na vysvědčení za pololetí, v němž bylo uděleno.Postihy jsou komplexně pedagogicky diagnostikovány. S jejich důvody je žák a jeho zákonný zástupce včas seznámen. Pedagogové preventivně žákům opakují pravidla chování,15individuálně s nimi rozmlouvají, spolupracují mezi sebou a zákonnými zástupci. Kázeňská opatření se posuzují individuálně u každého žáka. Uděluje se maximálně jedno napomenutí, maximálně jedna důtka třídního učitele a maximálně jedna důtka ředitelky školy za jedno pololetí za stejný přestupek.Škola se vždy aktivně snaží spolupracovat se zákonnými zástupci žáka v případě jeho dlouhodobého, opakovaného či závažného porušení pravidel chování. Děje se tak formoupohovoru s rodiči, jednání výchovných komisí, na něž mohou být přizvány odborné institucea úřady.Hrubé slovní a fyzické útoky žáka vůči pracovníkům školy a spolužákům se vždy považují za závažné porušení povinností stanovených tímto školním řádem.Ředitelka školy nebo třídní učitel neprodleně oznámí uložení napomenutí nebo důtkyadůvody uložení prokazatelným způsobem žákovi ajeho zákonnému zástupci. Toto sezaznamená do dokumentace školy. Udělení pochvaly a jiného ocenění se zaznamená na vysvědčení za pololetí, v němž bylo uděleno.1.6 Zásady pro používání slovního hodnocení včetně předem stanovených kritériíO slovním hodnocení výsledků vzdělávání žáka na vysvědčení rozhoduje ředitelka školypo projednání v pedagogické radě.Třídní učitel po projednání s vyučujícími ostatních předmětů převede slovní hodnocení do klasifikace nebo klasifikaci do slovního hodnocení v případě přestupu žáka na školu, která hodnotí odlišným způsobem, a to na žádost této školy nebo zákonného zástupce žáka.Je-li žák hodnocen slovně, převede třídní učitel po projednání s vyučujícími ostatních předmětů slovní hodnocení do klasifikace pro účely přijímacího řízení ke střednímu vzdělávání.U žáka s podpůrnými opatřeními rozhodne ředitelka školy o použití slovního hodnocení na základě písemné žádosti zákonného zástupce žáka.Při použití slovního hodnocení se výsledky vzdělávání žáka v jednotlivých předmětech stanovených školním vzdělávacím programem hodnotí tak, aby byla zřejmá úroveň vzdělání žáka, které dosáhl zejména ve vztahu k očekávaným výstupům jednotlivých předmětů školního vzdělávacího programu, ke svým vzdělávacím aosobnostním předpokladům a věku. Slovní hodnocení zahrnuje posouzení výsledků vzdělávání žákav jejich vývoji, ohodnocení přístupu žáka ke vzdělávání i v souvislostech, které ovlivňují jeho výkon, a naznačení dalšího rozvoje žáka; obsahuje také zdůvodnění a doporučení, jak předcházet případným neúspěchům žáka a jak je překonávat. Výsledky vzdělávání žáka na konci prvního pololetí lze hodnotit souhrnně za všechny předměty. Slovní hodnocení lze použít i pro hodnocení chování žáka.16Zásady pro vzájemné převedení klasifikace a slovního hodnoceníProspěchÚroveň vzdělání, kterého bylo dosaženo zejména ve vztahu k očekávaným výstupům jednotlivých předmětů školního vzdělávacího programu:Ovládnutí učiva1 – výborný2 – chvalitebný3 – dobrý4 – dostatečný5 - nedostatečnýÚroveň myšlení1 – výborný2 – chvalitebný3 – dobrý4 – dostatečný5 - nedostatečnýÚroveň vyjadřování1 – výborný2 – chvalitebný3 – dobrý4 – dostatečný5 - nedostatečnýÚroveň aplikace vědomostí1 – výborný2 – chvalitebný3 – dobrý4 – dostatečný5 - nedostatečnýAktivita a zájem o učeníovládá bezpečněovládáv podstatě ovládáovládá se značnými mezerami neovládápohotový, bystrý, dobře chápe souvislosti, samostatný uvažuje celkem samostatněmenší samostatnost v myšlenínesamostatné myšlení, pouze s nápovědouodpovídá nesprávně i na návodné otázkyvýstižné a poměrně přesnécelkem výstižnémyšlenky vyjadřuje ne dost přesněmyšlenky vyjadřuje se značnými obtížeminedokáže se samostatně vyjádřit, ina návodné otázky odpovídá nesprávněspolehlivě a uvědoměle užívá dovedností a vědomosti, pracuje samostatně, přesně a s jistotoudovede používat vědomosti a dovednosti při řešení úkolů, dopouští se jen menších chybřeší úkoly s pomocí učitele a s touto pomocí snadno překonává potíže a odstraňuje chybydělá podstatné chyby, nesnadno je překonává praktické úkoly nedokáže splnit ani s pomocí učitele171 – výbornýaktivní, učí se svědomitě a se zájmem2 – chvalitebnýučí se svědomitě3 – dobrýk učení a práci nepotřebuje větších podnětů4 – dostatečnýmalý zájem o učení, potřebuje stálé podněty5 - nedostatečnýpomoc a pobízení k učení jsou neúčinnéChování1 – velmi dobréUvědoměle dodržuje pravidla chování a ustanovení školního řádu. Méně závažných přestupků se dopouští ojediněle. Je však přístupný výchovnému působení a snaží se své chybynapravit.2 - uspokojivéChování je v rozporu s pravidly chování a s ustanoveními školního řádu. Dopouští se závažného přestupku protipravidlům slušného chování nebo školního řádu nebo se opakovaně dopouští méně závažných přestupků. Zpravidla se přes důtku třídního učitele školy dopouští dalších přestupků, narušuje výchovně vzdělávací činnost školy. Ohrožuje bezpečnost a zdraví svoje nebo jiných osob.3 - neuspokojivéChování je ve vážném rozporu s pravidly slušného chování. Dopouští se takových závažných přestupků proti školnímu řádu nebo provinění, že je jimi vážně ohrožena výchova nebo bezpečnost a zdraví jiných osob. Záměrně narušuje hrubým způsobem výchovně vzdělávací činnost školy. Zpravidla se přes důtku ředitele školy dopouští dalších přestupků.1.7 Hodnocení žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a s podpůrnými opatřeními1. Způsob hodnocení a klasifikace žáka vychází ze znalosti jeho speciálních vzdělávacích potřeb, z doporučení školských poradenských zařízení a uplatňuje se ve všech vyučovacích předmětech, ve kterých se projevuje omezení žáka (na obou stupních základní školy).Při způsobu hodnocení a klasifikaci žáků pedagogičtí pracovníci zvýrazňují motivační složku hodnocení, hodnotí jevy, které žák zvládl. Při hodnocení se doporučuje užívat různých forem hodnocení, jejichž kritéria respektují charakter obtíží nebo specifik žáka(např. bodové ohodnocení, hodnocení s uvedením počtu chyb apod.) Důraz je kladen napodporu rozvoje dovedností avědomostí žáka scílem dosáhnout žákova osobníhopokroku a posílení jeho motivace pro vzdělávání.Při klasifikaci žáků se doporučuje upřednostnit širší slovní hodnocení. Způsob hodnocení projedná třídní učitel a výchovný poradce s ostatními vyučujícími.Třídní učitel sdělí vhodným způsobem ostatním žákům ve třídě podstatu individuálního přístupu a způsobu hodnocení a klasifikace žáka.Vyučující respektuje doporučené způsoby práce a hodnocení žáka, popsané ve zprávěo psychologickém vyšetření. Volí takové způsoby prověřování znalostí žáka, ve kterých18se co nejméně projevuje zdravotní postižení (např. doplňování jevů místo diktátů, ústní zkoušení místo písemných prací či naopak, zkrácený rozsah písemných prací,...).6. Podle druhu postižení využívá speciální metody, postupy, formy a prostředky vzdělávánía hodnocení, kompenzační, rehabilitační a učební pomůcky, speciální učebnicea didaktické materiály.1.8 Způsob získávání podkladů pro hodnoceníHodnocení průběhu a výsledků vzdělávání a chování žáků pedagogickými pracovníky je jednoznačné, srozumitelné, pedagogicky zdůvodnitelné, odborně správné a doložitelné.Podklady pro hodnocení a klasifikaci získávají vyučující zejména:- soustavným diagnostickým pozorováním žáka- soustavným sledováním jeho výkonů a připravenosti na vyučování- zkouškami písemnými, ústními, grafickými, praktickými, pohybovými, kontrolními- písemnými pracemi- analýzou výsledků různých činností žáka- konzultacemi s ostatními učiteli a podle potřeby i s pracovníky školských poradenských- zařízení- rozhovory se žákem a zákonnými zástupci žákaŽák musí být vyzkoušen nejméně dvakrát za pololetí z jednohodinového předmětu, třikrátz dvouhodinového předmětu, čtyřikrát z tříhodinového předmětu a pětkrát ze čtyřhodinového předmětu. Formu získávání klasifikace zvolí vyučující s přihlédnutímk typu vyučovacího předmětu a věku žáků. Pro každého žáka ve třídě musí být formy získávání klasifikace stejné (s výjimkou žáků se specifickými vzdělávacími potřebamia s podpůrnými opatřeními), jasně definované a všichni žáci s nimi musí být seznámeni na začátku školního roku. Není přípustné ústně přezkušovat žáky koncem klasifikačního období z látky celého tohoto období.Kontrolní písemné práce a další druhy zkoušek rozvrhne učitel rovnoměrně na celý školnírok, aby se nenahromadily v určitých obdobích. V jednom dni mohou žáci konat pouze jednu kontrolní celohodinovou práci. Termín konání písemné práce musí být zapsánv poznámce v elektronické třídní knize alespoň týden předem. Za koordinaci písemných prací ve své třídě je zodpovědný třídní učitel.Učitel oznamuje žákovi výsledek každé klasifikace, klasifikaci zdůvodňuje a poukazuje na klady a nedostatky hodnocených projevů, výkonů, výtvorů. Po ústním vyzkoušení oznámí učitel žákovi výsledek hodnocení okamžitě. Výsledky hodnocení písemných zkoušeka prací oznámí žákovi nejpozději do 14 dnů. Učitel sděluje všechny známky, které berev úvahu při celkové klasifikaci, zástupcům žáka a to zejména prostřednictvím zápisů do elektronické žákovské knížky současně se sdělováním známek žákovi.Učitel je povinen vést evidenci o každé klasifikaci žáka průkazným způsobem tak, abymohl vždy doložit správnost celkové klasifikace žáka i způsob získání známek (ústní, písemné a jiné zkoušení). V případě dlouhodobé nepřítomnosti nebo rozvázání pracovního poměru v průběhu klasifikačního období předá tento klasifikační přehled zastupujícímu učiteli nebo vedení školy.19Na konci klasifikačního období se hodnotí kvalita práce a učební výsledky, jichž žák dosáhl za celé klasifikační období. Přitom se přihlíží k systematičnosti v práci žáka po celé klasifikační období. Stupeň prospěchu se neurčuje pouze na základě průměruz klasifikace za příslušné období. Výsledná známka za klasifikační období musí odpovídat známkám, které žák získal a které byly sděleny rodičům.Informace jsou rodičům předávány převážně při osobním jednání na třídních schůzkácha konzultačních hodinách, na které jsou rodiče písemně zváni. Rodičům, kteří se nemohou dostavit na určený termín, poskytnou vyučující možnost individuální konzultace. Údajeo klasifikaci a hodnocení chování žáka jsou sdělovány pouze zástupcům žáka, nikoli veřejně.V případě mimořádného zhoršení prospěchu žáka informuje rodiče vyučující předmětu bezprostředně a prokazatelným způsobem.Vyučující neklasifikují žáky ihned po jejich návratu po delší nepřítomnosti z důvodunemoci do školy. Žáci nemusí dopisovat do sešitů látku za dobu nepřítomnosti. V součinnosti s vyučujícím si zkopírují a vlepí do sešitu tu část učiva, na kterou nebyli ve škole přítomni. Učitel klasifikuje jen probrané, dostatečně procvičené učivo a umožní žákům, aby měli dostatek času k naučení, procvičení a zažití učební látky. Prověřování znalostí je možné provádět až po dostatečném procvičení učiva.Žák má právo opravit si případný neúspěch 1x za pololetí. (Týká se dílčích testůa zkoušení). Opravu je možné provést nejpozději do dvou týdnů od zapsání známky do elektronické žákovské knížky. Žák se dohodne s vyučujícím na formě přezkoušení.Výchovní poradci jsou povinni seznamovat ostatní vyučující s doporučením školských poradenských zařízení, která mají vztah ke způsobu hodnocení aklasifikace žákaa způsobu získávání podkladů. Údaje o nových vyšetřeních jsou součástí zpráv výchovných poradců na pedagogických radách.1.9 Hodnocení žáků, kteří nejsou státními občany ČRPři hodnocení žáků, kteří nejsou občany ČR a plní v ČR povinnou školní docházku, se dosažená úroveň znalosti českého jazyka považuje za závažnou souvislost, která ovlivňuje výkon žáka. Při hodnocení těchto žáků ze vzdělávacího obsahu vzdělávacího oboru českýjazyk a literatura, určeného Rámcovým vzdělávacím programem pro základní vzdělávání, se na konci tří po sobě jdoucích pololetí po zahájení docházky do školy v ČR vždy považuje dosažená úroveň znalosti českého jazyka za závažnou souvislost, která ovlivňuje výkon žáka,a proto k dosažené úrovni jazyka vyučující přistupuje s určitou tolerancí (ohodnocení píle žáka a jeho přístupu ke vzdělávání). Viz vyhláška 48/2005.2 Hodnocení nadaných a mimořádně nadaných žáků a přeřazení do vyššího ročníkuŘeditelka školy může přeřadit mimořádně nadaného žáka do vyššího ročníku bez absolvování předchozího ročníku na základě zkoušek vykonaných před komisí, kterou jmenuje ředitelka školy. Podmínkou přeřazení je vykonání zkoušek z učiva nebo části učiva ročníku, který žáknebude absolvovat. Obsah a rozsah zkoušek stanoví ředitelka školy.1. Komise je nejméně tříčlenná a tvoří ji vždy:c) předseda, kterým je zpravidla ředitelka školy nebo jím pověřený učitel,d) zkoušející učitel, kterým je vyučující předmětu dané vzdělávací oblasti; v prvním až pátém ročníku základního vzdělávání vyučující daného ročníku, ae) přísedící učitel, kterým je vyučující předmětu dané vzdělávací oblasti.20Termín konání zkoušky stanoví ředitelka školy vdohodě se zletilým žákem nebo zákonným zástupcem žáka. Není-li možné žáka ze závažných důvodů ve stanoveném termínu přezkoušet, stanoví ředitel školy náhradní termín zkoušky.Žák může v jednom dni skládat jen jednu zkoušku.Ředitelka školy stanoví obsah, formu a časové rozložení zkoušky podle § 30 odst. 1s ohledem na věk žáka. Zkouška ověřuje vědomosti a dovednosti umožňující žákovi plynulý přechod do vyššího ročníku a je zaměřena na jednotlivý předmět nebo vzdělávacíoblast.Výsledek zkoušky určí komise hlasováním. V případě rovnosti hlasů rozhodne hlas předsedy.O zkoušce se pořizuje protokol, který je součástí dokumentace žáka ve školní matrice.Ředitelka školy sdělí výsledek zkoušky prokazatelným způsobem zletilému žákovi nebo zákonnému zástupci žáka.Za neabsolvovaný ročník nebude žákovi vydáno vysvědčení. Vnásledujících vysvědčeních se na zadní straně uvede, které ročníky žák neabsolvoval.3 Hodnocení individuálně vzdělávaného žákaIndividuálně vzdělávaný žák koná za každé pololetí zkoušky z příslušného učiva ve škole, do níž byl přijat k plnění povinné školní docházky. Nelze-li individuálně vzdělávaného žáka hodnotit na konci příslušného pololetí, určí ředitelka školy pro jeho hodnocení náhradní termín, a to tak, aby hodnocení bylo provedeno nejpozději do dvou měsíců po skončení pololetí. Ředitelka školy zruší povolení individuálního vzdělávání, pokud žák na konci druhého pololetí příslušného školního roku neprospěl, nebo nelze-li žáka hodnotit na konci pololetí ani v náhradním termínu.4 Podrobnosti o komisionálních a opravných zkouškách4.1 Komisionální přezkoušeníMá-li zástupce žáka pochybnosti o správnosti klasifikace v jednotlivých předmětech na konci 1. nebo 2. pololetí, může do 3 dnů ode dne, kdy byl s touto skutečností seznámen, požádat ředitelku školy o komisionální přezkoušení.Komisi pro komisionální přezkoušení jmenuje ředitelka školy; Vpřípadě, že je vyučujícím daného předmětu ředitelka školy, jmenuje komisi krajský úřad.Komise je tříčlenná a tvoří ji:a) předseda, kterým je ředitelka školy, popřípadě jím pověřený učitel zkoušející školy, nebovpřípadě, že vyučujícím daného předmětu je ředitelka školy, krajským úřadem jmenovaný jiný pedagogický pracovník školy,b) zkoušející učitel, jímž je vyučující daného předmětu ve třídě, v níž je žák zařazen, popřípadě jiný vyučující daného předmětu,c) přísedící, kterým je jiný vyučující daného předmětu nebo předmětu stejné vzdělávací oblasti stanovené Rámcovým vzdělávacím programem pro základní vzdělávání.4. Výsledek přezkoušení již nelze napadnout novou žádostí opřezkoušení. Výsledek přezkoušení stanoví komise hlasováním. Výsledek přezkoušení se vyjádří slovním hodnocení nebo stupněm prospěchu. Ředitelka školy sdělí výsledek přezkoušení21prokazatelným způsobem žákovi a zákonnému zástupci žáka. V případě změny hodnocení na konci prvního nebo druhého pololetí se žákovi vydá nové vysvědčení.O přezkoušení se pořizuje protokol, který se stává součástí dokumentace školy. Za řádné vyplnění protokolu odpovídá předseda komise, protokol podepíší všichni členové komise.Žák může v jednom dni vykonat přezkoušení pouze z jednoho předmětu. Není-li možné žáka ze závažných důvodů ve stanoveném termínu přezkoušet, stanoví orgán jmenující komisi náhradní termín přezkoušení.Konkrétní obsah a rozsah přezkoušení stanoví ředitelka školy v souladu se školním vzdělávacím programem.Vykonáním přezkoušení není dotčena možnost vykonat opravnou zkoušku.Třídní učitel zapíše do třídního výkazu poznámku o vykonaných zkouškách, doplní celkový prospěch a vydá žákovi vysvědčení s datem poslední zkoušky.4.2 Opravná zkouška1. Opravné zkoušky konají:a) žáci, kteří mají na konci 2. pololetí nejvýše dvě nedostatečné z povinných předmětůa zároveň dosud neopakovali ročník na daném stupni základní školy,b) žáci devátého ročníku, kteří na konci druhého pololetí neprospěli nejvýše ze dvouc) povinných předmětů.Žáci nekonají opravné zkoušky, jestliže neprospěli z předmětu s výchovným zaměřením.2. Opravné zkoušky se konají nejpozději do konce příslušného školního roku, tj. do 31. srpna. Termín opravných zkoušek a konzultací žáků s příslušnými pedagogickými pracovníky stanoví ředitelka školy na červnové pedagogické radě. Žák může v jednom dniskládat pouze jednu opravnou zkoušku. Opravné zkoušky jsou komisionální. Komisi proopravnou zkoušku jmenuje ředitelka školy; v případě, že je vyučujícím daného předmětu ředitelka školy, jmenuje komisi krajský úřad.Žák, který nevykoná opravnou zkoušku úspěšně nebo se k jejímu konání nedostaví, neprospěl. Ze závažných důvodů může ředitel školy žákovi stanovit náhradní termín opravné zkoušky nejpozději do 15. září následujícího školního roku. Do té doby je žák zařazen do nejbližšího vyššího ročníku, popřípadě znovu do devátého ročníku.V odůvodněných případech může krajský úřad rozhodnout o konání opravné zkouškya komisionálního přezkoušení na jiné základní škole. Zkoušky se na žádost krajského úřadu účastní školní inspektor.Žákovi, který konal opravnou zkoušku, se na vysvědčení uvede datum poslední opravné zkoušky v daném pololetí.Třídní učitel zapíše informaci o opravné zkoušce do třídního výkazu.4.3 Dodatečné zkoušky4.3.1 Dodatečnou zkoušku koná žák:1. který nemohl být klasifikován pro závažné objektivní příčiny na konci prvního pololetí. Termín dodatečné zkoušky určí ředitelka školy tak, aby klasifikace mohla být provedena22nejpozději do dvou měsíců po skončení prvního pololetí, ve výjimečných případech dokonce klasifikačního období za druhé pololetí.který nemohl být klasifikován pro závažné objektivní příčiny na konci druhého pololetí. Termín dodatečné zkoušky určí ředitelka školy tak, aby klasifikace mohla být provedena do 31. srpna příslušného školního roku, nejpozději do 15. října. Do té doby žák navštěvuje podmíněně vyšší ročník. Žák, který z vážných důvodů nemohl být klasifikován ani do 15. října, opakuje ročník.který podle posouzení vyučujícího nemá v daném předmětu dostatečný počet známek vesrovnání s ostatními žáky třídy z důvodu vysoké absence. O dodatečné zkoušce rozhoduje pedagogická rada na návrh vyučujícího daného předmětu.4.4 Postup do dalšího ročníkuDo vyššího ročníku postoupí žák, který na konci druhého pololetí prospěl ze všech povinných předmětů stanovených vzdělávacím programem s výjimkou předmětů výchovného zaměření stanovených rámcovým vzdělávacím programem apředmětů, znichž byl uvolněn. Do vyššího ročníku postoupí i žák prvního stupně základní školy, který již v rámci prvníhostupně opakoval ročník, a žák druhého stupně základní školy, který již v rámci druhého stupně opakoval ročník, a to bez ohledu na prospěch tohoto žáka.4.5 Ukončení základního vzděláváníDokladem o dosažení základního vzdělávání je vysvědčení o úspěšném ukončení devátého ročníku základního vzdělávání. Tato vysvědčení jsou opatřena doložkou o získání stupně základního vzdělání.4. Podle § 30 školského zákona č. 561/2004 Sb. ředitelka školy zveřejňuje tento řád nawebových stránkách školy a vyvěšením v hale školy.Ve Zlíně dne 30. 8. 2018Mgr. Jaroslava Müllerová, Ph.D. ředitelka školy23

 

 

4 odpovědi na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

skola
30.04.19 20:41
hodnocení

0x

.

 

skola
hodnocení

0x

Může, pokud má podezření na x věcí ... Učitel vás požádá o vyndání obsahu batohu. Odmítnetelii, může zavolat policii a ten batoh vysypete a ještě rád. .Nedávno byl zde stejný dotaz, pohledejte.

 

 

hodnocení

0x
avatar libor007
A v čem je jako problém? Jestli se u vás krade, nebo je v kurzu nějaký fet či jiné zakázané věci, stejně může ředitel zavolat na prohlídku policii. Není lepší to nerozpatlávat a vyřešit bez policie? A nebo úplně ideální varianta - chovat se tak, aby k něčemu takovému vůbec nemuselo dojít?

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]