Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Příklad z přijímacích zkoušek 2017 - procenta

Od: leona odpovědí: 9 změna:

Ahoj, nedávno jsem si zkoušela minulé testy přijímaček a tento stále nemohu vypočítat. Výsledek má být 160 dívek, jenže já vůbec nemohu přijít na to, jak se k výsledku dopočítat.

Ve sportovním gymnáziu hraje 20% chlapců hokej a zbývajích 192 chlapců florbal. Chlapci tvoří 60% všech žáků tohoto gymnázia.

Kolik dívek navštěvuje sportovní gymnázium?

 

 

9 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

hodnocení

5x
avatar elisa24

Nejdřív vypočítáš, kolik je 20 % chlapců. Tím dostaneč celkový počet chlapců a tím můžeš vypočítat počet dívek. Ještě to můžeš počítat přes 1 %. Tou trojčlenkou mi to přijde názornější.

Příklad z přijímacích zkoušek 2017 - procenta
leona
hodnocení

Děkuju mockrát. Jen se ještě chci zeptat. Jak počítáte nejdříve těch 20% chlapců, tak jsem myslela, že chlapci tvoří 60% toho gymnázia, takže poté vlastně těch 192 chlapců je 40% a počítáme těch 20%. Jak jste zjistila, že tam musí být 80%?

A můžete mi prosím poradit, mám dost problém zjistit, jestli trojčlenku počítat přímou či nepřímou, jak se k tomu dopočítáte prosím?

Jinak moc děkuju za foto, i teď je mi příklad jasnější.

Procenta jsou vždy přímá úměra. V téhle úloze musíš ta procenta použít dvakrát.

Ve škole jsou chlapci - bereš je jako celek (100 %) - chlapci se dále dělí do dvou skupin - v jedné je 20 % chlapců, v druhé 80 % chlapců.

Ve škole je určitý počet dětí (100 %) - dělí se do dvou skupin - 60 % chlapci a 40 % dívky.

A těch 80 % jsem zjistila: 100 % - 20 % = 80 % (ten zbytek, co nehraje hokej - co hraje florbal).

Obecně k té přímé a nepřímé úměře: máš dvě hodnoty a vždycky se zamysli, jestli obě stoupají/klesají, nebo jestli jedna klesá/stoupá a druhá stoupá/klesá.

U procent (přímá úměra) si můžeš říct - čím víc procent, tím větší hodnota (čím méně procent, tím menší hodnota).

Počet zaměstnanců a čas (nepřímá úměra) - čím víc zaměstnanců, tím kratší dobu jim bude práce trvat (čím méně zaměstnanců, tím déle jim bude práce trvat).

leona
hodnocení

Ahá, dobře děkuju moc! Takže tu druhou trojčlenku jsem pochopila, ale tu první moc ne. Myslela jsem, že když se tedy počítá s procenty, je úměra vždy přímá. Proč jste tedy v té první trojčlence dala šipky dolů? Myslela jsem, že čím více je to procent, tak tím více chlapců.

leona
hodnocení

Jo ahaaaa, až teď jsem to celé pochopila, děkuju moc, konečně to chápu. :)

A způsoby počítání trojčlenek, podle šipek, je na to nějaké pravidlo, které pomůže k tomu, abych zjistila, co s čím vynásobit a podobně a nebo to musím znát nazpaměť prosím?

 

hodnocení

4x
avatar amper

A Váš postup? Třeba s chybami?

192 chlapců = (100%-20%) chlapců = 80% chlapců, z toho celkový počet chlapců atd. ...

Tak a teď vy

@elisa24: Už i Vy? *tyty*


doplněno 11.04.18 11:44:

leona: Přesně tak. Musíte dávat pozor, k čemu se ta procenta vztahují. 100% je 1 celek, ale 100% žáků je 400 osob, kdežto 100% chlapců je 240 osob a 100% dívek je 160 osob. Což na začátku nevíte, ale víte, kolik % z celku chlapců tvoří kteří sportovci...

leona
hodnocení

Já jsem dělala chybu už od začátku, vždy jsem si řekla, že ti chlapci tvoří 60%, takže jsem poté těch 60% rozdělila na těch 20% a 40% a ne na 80% a 20%, to mi moc nejde do hlavy, jakože ti chlapci jsou jeden celek - 100%?

 

leona
hodnocení

A moc se omlouvám, omylem jsem otázku zařadila do špatné kategorie *alene*

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]