Nejste přihlášen/a.
Minulý týden jsem si zapomněl převlečení na tělocvik. Učitel mě přesto nutil cvičit s tím, že mi zadá náhradní cvičení, které nebude nebezpečné bez úboru. To jsem jednoduše odmítl a učitel mi řekl, že mám tedy počítat s trestem za neuposlechnutí učitele. Následně jsem měl pohovor s ředitelkou, která mi tvrdila, že vztah žák - učitel na střední škole je přípravou na zaměstnání, takže žáci jsou vlastně podřízení učitele a musí plnit jeho příkazy. Nemyslíte si, že tohle přirovnání je naprosto vycucané z prstu?
Tak ředitelka s Vámi měla zřejmě dobrou vůli a snažila se Vám to vysvětlit tak, abyste to pochopil. Bohužel, výsledek je Vaše otázka zde.
Vážený pane, svět se vážně netočí jen kolem Vás a Vašeho dotčeného majestátu. Na škole Vám takové frackování projde. V zaměstnání bych Vás s takovým přístupem poslal zpátky na pracák.
Vysvětli mi, prosím tě, proč jsi neposlechnul a náhradní cvičení neabsolvoval. Ubylo by tě? Nebo jsi všem jen chtěl ukázat, jak máš školu na háku? Nebo proč?!
Tak třeba my jsme "za trest" museli dělat kliky.Každý 60 a každé zastavení 10 navíc.Po hodině jsme kolikrát leželi jak chcípáci,ale nikdo neprotestoval.Třeba něco takového chtěl učitel také a protože by to chlapec nezvládl a utrpělo by jeho ego tak odmlouval.To jsou ti dnešní chlapci a chlapi.Raději pantem než rukama.
Podstatné slovo tvého příspěvku je " neuposlechnutí", dál to netřeba rozvíjet. Pokud někdo někoho neuposlechne, musí očekávat následky, to je tvůj případ. No a ještě taky musíš počítat taky s postihem za "zapomněl jsem si". Očekáváš snad, že pro tebe pravidla neplatí? Je to vysvětlení pro tebe dostatečné, nebo se ještě chceš dovolávat svého práva i přes to, že nectíš povinnost?
S postihem bych počítal, kdyby byl dopředu stanovený. Nemyslím si, že jsem ve škole od toho, abych slepě poslouchal všechno, co si učitel náhle usmyslí. Že je prvotní chyba na mé straně, to jsem nepopíral. V dotazu jde hlavně o to, jestli má ředitelka pravdu v tom, že vztah učitel - žák je vlastně vztah nadřízený - podřízený, s čímž nesouhlasím.
Víš co si neuvědomuješ? Vůbec ti nedošlo, že tě ve škole nikdo nedrží. Ty tam vůbec nemusíš být. Je to tvoje volba, ty jsi přijal školní řád. Když se ti to nelíbí, sbal si své věci a jdi pryč. Můžeš. Je to tvoje věc, tvoje volba, tvoje zodpovědnost. A k tvému rozhodnutí ti přeji hodně štěstí.
ad parth: Jestli tomu dobře rozumím, nelíbí se ti, že bys měl byt podřízený vyučujícího. Nevím ale přesně, jestli se ti nelíbí to slovo, nebo ten faktický stav. Pokud slovo, zkus mi nabídnout výstižnější pojmenování toho vztahu. Pokud jde o ten faktický obsah, pak si myslím nejen to, že jsi vůči učiteli podřízený, ale dokonce on má za tebe zodpovědnost, což je možná ještě vyšší level, než že je jen tvůj nadřízený.
Škola by měla být přípravou na budoucí život, zaměstnání, zodpovědnost, respektování autorit. Vztah učitel - žák je klasický vztah mezi nadřízeným a podřízeným. Bohužel toto je na školách velice málo zdůrazňováno a vyžadováno. Každý žák by si měl uvědomovat, jak to v životě funguje. Slovo nadřízeného by mělo být zákonem, to znamená, že podřízený je nejprve povinen splnit příkaz a pak teprve si může jít stěžovat, pokud cítí nějakou křivdu. Vzhledem k tomu, že tohle je na školách zdůrazňováno jenom minimálně, ať už z jakýchkoli důvodů, pak se není čemu divit, že absolventi škol pak narazí na realitu, která je pro ně často nepřekonatelná.
Teď se koukám, že už jsi patrně zapoměl na tenhle svůj dotaz:
poradte.cz/...
Přirovnání je naprosto v pořádku. A Vy byste si měl uvědomit, že učitel má pro Vás být autorita a tu byste měl poslouchat a respektovat ji! Náplň vyučovací hodiny určuje vyučující učitel a ten Váš se Vám i přizpůsobil. Tak co se Vám nelíbí? Odmítl jste, neste si následky. Je to stejné jakobyste na hodině tv nebyl. Na jednu stranu jste plnoletý, ne tu druhou se chováte jako 15ti leté děcko!
Sice taky píšu pozdě, ale stejně se vyjádřím. Chápu, že ty máš nějakej svůj názor a v podstatě bys mohl mít i pravdu. Faktem ale je, že tohle všechno je pro tebe nesmírně důležitý. Sice máš 18, takže můžeš chlastat, můžeš řídit a dokonce se dívat i na porno, nedělá to z tebe ale dospělého. Chápu, že se ti nelíbí, že je učitel tvůj "nadřízený," ale je to tak. On je za tebe zodpovědný, a on je tam proto, aby tě něco naučil a něco ti předal. A na oplátku se očekává, že budeš dodržovat jeho pravidla a respektovat jeho osobnost a postavení. Ano, představ si, že je to takhle jednoduchý. A i přesto s tím má spousta dětí problém. Záměrně píšu "dětí," protože pokud nedokážu držet zavřená ústa, když bych nepochybně měl, tak dítě jsem. A ty jsi měl držet ústa a být vděčnej učiteli za to, že ti nenapíše neomluvenou hodinu, ale ještě pro tebe hledá náhradní program. A tohle je jen jedn z mnoha případů, který mají zásádní vliv na to, jak se budeš v dospělosti chovat ty a jak budeš potom vychovávat svoje děti. Není to problém jen tebe, ale spusty dětí, protože dneska nemají respekt ani z vlastních rodičů, natož z učitelů. Pokud nikdo nebude mít respekt a ctít autority, tak budeme žít v anarchii, protože si každej bude dělat, co chce. Protože přece není možný, aby někdo někomu rozkazoval. To, že někoho poslechneš ti nijak neublíží. Nezničí ti to sebevědomí, ani postavení ve společnosti. Takže pokud jsi dospělej, tak jdi a učiteli se omluv. Pokud jsi dítě, tak se dál oháněj tím, jak je nespravedlivý, aby byl učitel tvým nadřízeným.
Je mi jasný, že s tím nesouhlasíš, ale zkus se nad tím zamyslet.
Mladý muži, Ty jsi vůbec nic nepochopil, jsi opravdu byť student, tak osvícený až až. Rozhodně nejde o bezmyšlenkové poslouchání, ale o respekt k autoritě. Ty budeš asi nevychovaný fracek nějakého podnikatele a potřebuješ si zvedat ego. On Tě život naučí a buď doposud rád, že není vojna. Nemyslím zrovna někde extra šikanu, ale ta udělala z kluků chlapy. Ne ta dnešní zpovykaná mládež, co má plnou hubu jen svých práv, o povinnostech zbaběle mlčí.
parth dnes 15:57
V dotazu jde hlavně o to, jestli má ředitelka pravdu v tom, že vztah učitel - žák je vlastně vztah nadřízený - podřízený, s čímž nesouhlasím.
Ředitelka má pravdu. To si buďte jist. O jaké jiné variantě přemýšlíte? Anarchie?
Nemyslím si, že jsem ve škole od toho, abych slepě poslouchal všechno, co si učitel náhle usmyslí.
Tak si to rychle myslet začněte, dřív než tvrdě narazíte. Jo, máte právo si stěžovat a máte právo nést následky svého jednání. To je vše
S postihem bych počítal, kdyby byl dopředu stanovený.
To si jako fakt myslíte, že ve školním řádu bude napsáno: Zapomněl cvičky, udělá sto dřepů, protože kdyby běhal v ponožkách, nabil by si hubu?! Se probuďte.
Příště zapomenete do práce plášť a budete se divit, že máte pracovat v oblečení co máte. Ano, učitel je jakýsi váš nadřízený, zvykejte si, bude hůř. To, že máte svá práva víte, to, že máte i povinnosti nevíte.
@parth - S postihem bych počítal, kdyby byl dopředu stanovený. Nemyslím si, že jsem ve škole od toho, abych slepě poslouchal všechno, co si učitel náhle usmyslí. Že je prvotní chyba na mé straně, to jsem nepopíral. V dotazu jde hlavně o to, jestli má ředitelka pravdu v tom, že vztah učitel - žák je vlastně vztah nadřízený - podřízený, s čímž nesouhlasím.
Jste na omylu . postih určen je, stejně jako vztah "učitel - žák" - viz ust. z. č. 561/2004 Sb. (školský zákon)
§ 22 Povinnosti žáků, studentů a zákonných zástupců dětí a nezletilých žáků
(1) Žáci a studenti jsou povinni
b) dodržovat školní a vnitřní řád a předpisy a pokyny školy a školského zařízení k ochraně zdraví a bezpečnosti, s nimiž byli seznámeni,
c) plnit pokyny pedagogických pracovníků škol a školských zařízení vydané v souladu s právními předpisy a školním nebo vnitřním řádem.
a
§ 31 Výchovná opatření
(1) Výchovnými opatřeními jsou pochvaly nebo jiná ocenění a kázeňská opatření. Kázeňským opatřením je podmíněné vyloučení žáka nebo studenta ze školy nebo školského zařízení, vyloučení žáka nebo studenta ze školy nebo školského zařízení, a další kázeňská opatření, která nemají právní důsledky pro žáka nebo studenta. Pochvaly, jiná ocenění a další kázeňská opatření může udělit či uložit ředitel školy nebo školského zařízení nebo třídní učitel. Ministerstvo stanoví prováděcím právním předpisem druhy dalších kázeňských opatření a podmínky pro udělování a ukládání těchto dalších kázeňských opatření a pochval nebo jiných ocenění.
Předpokládám, že jako středoškolák chápete výraz "jsou povinni" a "kázeňská opatření".
@parth - střední školy jsou tu přece pro žáky, kteří chtějí získat nějaké vzdělání nebo schopnosti z vlastní vůle. Z toho mi plyne, že takto nerovný vztah, ve kterém žák musí pouze poslouchat, nedává moc smysl
Do zaměstnání většina lidí rovněž chodí "z vlastní vůle" a přesto, podle zákoníku práce
§ 301 Zaměstnanci jsou povinni
a) pracovat řádně podle svých sil, znalostí a schopností, plnit pokyny nadřízených vydané v souladu s právními předpisy a spolupracovat s ostatními zaměstnanci,
b) využívat pracovní dobu a výrobní prostředky k vykonávání svěřených prací, plnit kvalitně a včas pracovní úkoly,
To vám taky "nedává moc smysl", že zaměstnanci "musí poslouchat"?
Docela se mi líbí způsob tvé argumentace, ale mám problém s jednou věcí a zjevně i ty - "To (rozuměj náhradní cvičení), jsem jednoduše odmítl...". A proč, ptám se? Proč jednoduše? Nebylo jednodušší poslechnout? Z mého pohledu ano. Asi to ale ani pro tebe nebylo tak jednoduché, když pak řešíš přirovnání vztahu mezi učitelem a žákem k vztahu nadřízený x podřízený. Co ti tedy na tom příkazu vadilo? Jednoznačně mi z toho vyplývá jediná věc - že ti vadilo, že ti někdo něco přikázal a to by podle tebe neměl. Tedy neměl by si to dovolit. Ale proč? Bylo to něco ponižujícího, nad tvé síly, nemožného...? Myslím si, že každý na tvém místě by ocenil, že vyučující měl dobrou vůli zvolit pro tebe náhradní řešení, když jsi selhal a nepřinesl sis cvičební úbor. Proč si toho nevážíš a naopak zpochybňuješ jeho kompetenci k tomu udělat to? Co tedy udělal špatně? Nebo v čem vidíš neadekvátnost vztahu nadřízený x podřízený v tomto případě. Fakticky to tak je, ať se ti to líbí, nebo ne, ať to pojmenuješ takto, nebo jakkoli jinak, ten vztah tam tuto podobu má. Proč si to nechceš připustit?
Cvičit bez úboru je opravdu hloupost Kdyby se cokoliv stalo, pojišťovna vám nic nezaplatí (vlastní zkušenost). \b) dodržovat školní a vnitřní řád a předpisy a pokyny školy a školského zařízení k ochraně zdraví a bezpečnosti, s nimiž byli seznámeni\. Určitě jste na začátku roku podepisovali takovej ten papír že vás seznámili s nějakou bezpečností, kde jasně stojí že cvičit bez úboru nemůžete tak jako by jste nemohli v praxích do dílen bez pracovních bot, ochraných brýlí etc.. My v tělocviku nemůžeme hrát ani ping pong bez úboru.. Všichni tady píšou jak kdyby někdy něco nezapomněli
A srovnávat zaměstnání a školu, no mám dost
Cvičit bez úboru abych pak po zbytek dne byl zpocený a smrděl bych taky odmítl. Za vaším neuposlechnutím učitele bych si stál a řešil to s rodiči.
@parth - Používal k tomu 2 otázky. Je morální vždy respektovat zákony? Jsou to absolutní normy? Třída: ano. Bylo tedy morální respektovat zákony nacistického Německa?
Hezky jste na to panu učiteli skočili. Jestlipak vám vysvětlil proč?
@hoho - Všichni tady píšou jak kdyby někdy něco nezapomněli A srovnávat zaměstnání a školu, no mám dost.
Tazatel nemá potíže proto, že něco zapomněl, ale protože se odmítl podřídit. Z čehož současně plyne, že srovnání školy a zaměstnání není od věci - ani v jednom místě nelze na vlastní chybu reagovat odmítnutím příkazu nadřízeného. Tedy - lze, ale pak není možno se divit následkům.
Na začátku školního roku (snad) všechny střední školy seznamují žáky se školním řádem (bude k dispozici také na webu a/nebo v sekretariátu Vaší školy). Ještě jsem neviděla školní řád, v němž by nebyla žákům stanovena povinnost uposlechnout pokynů všech zaměstnanců školy ► nejen učitelů.
Přirovnání k zaměstnání ► nadřízený × podřízený je podle mne docela výstižné, vztah učitele (zaměstnance školy) a žáka je v mnohém podobný.
Fakticky máte asi pravdu, ale střední školy jsou tu přece pro žáky, kteří chtějí získat nějaké vzdělání nebo schopnosti z vlastní vůle. Z toho mi plyne, že takto nerovný vztah, ve kterém žák musí pouze poslouchat, nedává moc smysl. Podotýkám, že jsem ve třetím ročníku a že už mi bylo 18. Chápu, že u nezletilých jde i o zodpovědnost školy, ale to na tom tolik nemění.
Školní řád platí nejen pro žáky (včetně zletilých), ale i pro zaměstnance školy.
A střední školy tu jsou pro žáky, kteří se chtějí něco naučit, a kteří jsou schopni dodržovat stanovená pravidla. S přístupem, který tu zatím předvádíte, můžete docílit i předčasné ukončení (vyloučení) školy.
Nerovný vztah je i mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem...
Já si myslím, že to je naprosto zbytečná diskuze. Tazatel je dospělý člověk, má splněnou zákonnou školní docházku 9 let. A jestli se bude chtít vzdělávat nebo ne, to je jeho věcí. Totéž platí o zaměstnání. Buď bude respektovat pravidla nebo ne. Je v jeho zájmu se vzdělat a pak pracovat. Když nechce, nemusí. Jeho vůle, jeho rozhodnutí, jeho zodpovědnost. Nikdo ho nikde nebude ani držet ani přesvědčovat.
Jasně, že ho nechci zrazovat, ale mladý muž si už musí uvědomit, že je za své činy zodpovědný sám. Nic nedělá pro učitele a rodiče, ale sám pro sebe. Nevětší zákon života je: Za svůj život zodpovídáš pouze ty sám.
pro parth... Ty potřebuješ vojnu jak řemen. Tam si to dovolíš jednou a pak nestíháš. Nikoho pak nezajímá, jestli se Ti chce nebo ne. Tam dostaneš pár vostrejch a je pokoj. Nebo stačí dostat deku.
Škoda že už neni.
To jste mi to nandal, gratuluji. Jen mi řekněte, k čemu ve svém důsledku slouží úspěšný produkt takové výchovy? K čemu jinému než poslušnosti a bezmyšlenkovitému plnění rozkazů?
Tady je krásně vidět, jak jste vůbec neporozuměl situaci - ať už ve škole, nebo ten odkaz, možná obojí. Srovnávat cvičení o tělocviku s Milgramovým experimentem, to už je dobrý kus blbosti.
Pozor, nic takového jsem nesrovnával. Reagoval jsem na komentář o potřebe vojenského brainwashingu.
Produkt výchovy založené na vojenské šikaně. Ke škole jsem to nevztahoval, omlouvám se za nejasnost.
fff napsal, že potřebujete trochu té vojenské šikany, abyste se naučil poslouchat toho, koho poslouchat máte. Nikdo se ani slůvkem nezmínil o tom, že by výchova ve škole - a už vůbec ta situace, kterou uvádíte - byla, nebo snad měla být, založená na vojenské šikaně!
Jinými slovy, pokud nám bude někdo vybočovat a neposlouchat, pak je ta vojenská šikana ospraveditelná? Chápu to správně?
Já po přečtení zdejších reakcí uznávám, že učitel - žák je v podstatě nadřízený - podřízený, takže žák prostě musí poslechnout příkaz učitele. Ano, mýlil jsem se. Nicméně to není nějak apriori dáno a věřím, že to může být i jinak. Na tom snad není nic špatného, nebo ano?
To jsem upřímně rád. Jen mě mrzí, že komentář od "fff" jasně neodmítnete, protože právě to je jeho obsahem.
@parth - Proč nejste ochoten akceptovat platné zákony?
Argument, že vám nekonvenují, potažmo jsou takové či jiné, neberu.
Já nechci respektovat platné zákony? Z čeho tak soudíte? Pouze mi nesedělo chápání vztahu žák - učitel jako ekvivaletního k vztahu nadřízený - podřízený.
Jinak zákony je třeba samozřejmě respektovat, ovšem zůstat kritický, a to vždy. Je nutné pochybovat. K tomu mě nejvíce přivedl oblíbený učitel základů společenských věd. Používal k tomu 2 otázky. Je morální vždy respektovat zákony? Jsou to absolutní normy? Třída: ano. Bylo tedy morální respektovat zákony nacistického Německa? Vzhledem k charakteru některých zdejších přispěvatelů rovnou říkám: NE, toto není srovnání s tělocvikem a původním dotazem.
Je vidět, že jsi úplný ucho a o životě nic nevíš. Uvidíš to brzo, až si nabiješ čumák. Přeju ti to, nic víc si nazasloužíš. Hraješ si na dospělýho a jsi úplný batole, co chce jen svou hračku, co mu jí vzali.
Nemá s tebou cenu diskutovat. Jsi ještě dítě co dupe kolem sebe.
Dylin: Fakt jo? Jako že si přijdu na hodinu tenisu (600,- trenér, 200,- kurt) bez převlečení a bez rakety. Trenér na to, že tedy budu dělat dílčí cvičení, která se mohou dělat i bez převlečení. A já budu odfrkávat (jsem přece nadřízený!), zaplatím 800,- a půjdu domů?
Houbelec o tom víte; právě ti, kteří si výuku (výuku, vzdělání, ne titul! brezina to trochu pomotal...) platí, jsou ti nejspolehlivější žáci, kteří udělají každý úkol, přijdou připraveni na každou hodinu, v hodině dávají pozor a dělají, co jim učitel řekne. Protože jinak jsou to vyhozené peníze
Až si budete platit 800,- na hodinu, tak Vás ani nenapadne zapomenout věci. A když už se to náhodou stane, tak budete ještě rád, že trenér je ochoten Vám dát náhradní cvičení. Protože tam chodíte, abyste se něco naučil.
Tady to postavení je poměrně zlváštní myšlenka, zavánějící dobou minulou.
Vzpomínám si na studijní léta, kdy náš mistr říkal pravdivé "Hoši, jsme na sobě závislý, já bez Vás nedostanu plat, Vy beze mě nedostanete papír"... čím jsem starší, tím více si uvědomuji hloubku a pravdivost celé této fráze, aneb lidové "chovej se k ostatním tak, jak chceš aby se chovali oni k tobě".
Taktéž naprosto souhlasím s parth.
Školství je postaveno tak, že učitel je "nadřízený" a žáci ho musí "slepě" poslouchat. Souhlasím, že tazatel je v tomto případě naprosto mimo, ale přirovnání ředitelky se mi nelíbí. Učitel a student by měli být "partneři" (neříkám že to se všemi jde).
Nemyslím si, že učitel je "něco" víc než žák. Jeho práce je učit a pokud někdo dělá problémy nebo se neučí, potvrdí se to nedostatečnou z daného předmětu.
Taktéž nechápu povinnou procentní docházku - pokud se zvládám naučit danou látku, aniž bych byl přítomný na hodině a jsem schopný to dokázat u zkoušení nebo u písemky, nevidím jediný důvod proč by to měl být problém.
Analogie z práce: V práci mám přiřazenou práci dle mých hodin týdně. Stihnu-li práci, co mám zadanou za poloviční čas, mám tedy poloviční pracovní dobu. Je na mě, jestli si nechám naložit další nebo se půjdu radši ven proběhnout.
Měl jsem s učiteli 2 "vážnější problémy"
1. Šel jsem po chodbě a učitel (smýšlením typu "jsem šéf a vy jste nic") šel po chodbě. Šel za mnou (vedle mě šel ještě kamarád) a naprosto neurvale nás rozrazil se slovy "uhni". Na mojí (podotýkám slušnou (!)) otázku, zda by mohl říct aspoň zdovolením zařval "cože?" a když jsem otázku se stejným tónem zopakoval, tak si frknul a odešel.
2. Na hodinách francouzštiny jsme měli francouzštinářku, která se k žákům chovala šíleně povýšeně. Včetně mě. Řvaní a zesměšňování vyvrcholilo tím, že mě "oznámila", že jako jediný kluk ze skupiny s ní mám tancovat na maturitním plese. Šel jsem po hodině za ní a v klidu jí vysvětlil, že s ní tancovat nebudu, že se oba dva nemusíme a nevidím jediný důvod, proč hrát nějakou přetvářku na plese. Skoro se rozbrečela a ptala se z čeho pramení ten pocit. Řekl jsem jí že mi přijde, že se k nám (specificky ke mě) chová povýšeně, ale že důvod proč jí to říkám nejsou školní problémy (respektuji vztah učitel-žák), ale ten maturitní ples. Od té doby spolu vycházíme naprosto perfektně, zastavíme se na chodbě a normálně se bavíme. Jsem rád, že jsem to udělal (v té době jsem z toho měl rozporuplné pocity), ale pokud člověk přijde slušně a řekne že se mu něco nelíbí, tak to u inteligentních lidi se zdravým sebevědomím projde.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.