Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Tvar přídavného jména

Od: qwer odpovědí: 11 změna:
Dobrý den,
chtěl bych požádat o radu, jaký by měl být tvar přídavného jména v daném sousloví (v 7.p.; č.mn.):
1. verze: "s oběma milými dívkami"
2. verze: "s oběma milýma dívkami"
Osobně se přikláním k 1. verzi, ale v jednom testu jsem viděl i 2. verzi jako správnou. Kde je tedy pravopisná pravda?
Děkuji za odpověď.

 

 

11 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

hodnocení

1x
avatar naufrago

1. verze je správně, jestli jste někde viděl druhou, tak tam mají chybu.

 

ladinpraha*
hodnocení

1x

1. verze: "s oběma milými dívkami"

 

iz*
hodnocení

0x

Zajímal by mne odkaz na test s druhou variantou (nebylo tam něco jiného, nepřehlédl/a jste se?). Správná je 1. varianta.

Nevím, jestli se tazatel nepřehlédl, ale to, že někdo udělá v testu (v zadání) chybu, nepovažuji za nepravděpodobné. Viz. testové otázky z pátečních LN, určené pro přípravu k přijímacím zkouškám na SŠ. Skutečně dnes může kdokoliv dělat cokoliv!

Doufám, že to bude čitelné.


doplněno 12.02.17 23:42:

@ildika: Já budu mít asi do smrti problémy. Opět jsem nepochopil zadání. A upřímně řečeno, ani manželka a dcera. Domnívali jsme se (vzhledem k volbě slov v zadání), že máme určit, kde jsou slova vyjmenovaná a kde pouze slova k vyjmenovaným příbuzná. Jak vidno, vhodnou volbou slova se z toho dá udělat pěknej chyták. A já to sežral i s návnadou. Díky za vyvedení z omylu. Tvůrcům testu se omouvám, ale určitě šlo zadání formulovat lépe.

Tvar přídavného jména

To nic, takové věci se občas stávají. :) Ovšem co se týče tzv. vyjmenovaných slov: je nutné si uvědomit, že ten "seznam", co dostávají děti na ZŠ, aby se ho naučily, je pochopitelně neúplný (autoři různých učebnic pokládají za důležité různé výrazy, a některé jiné naopak odsouvají). Já jsem končila ZŠ v r. 2003 a moje sestra o tři roky později; obě jsme se učily trochu jiný seznam vyjmenovaných slov, ačkoli se pravopis samozřejmě nezměnil. Tedy slova příbuzná k vyjmenovaným jsou též vyjmenovaná (a bylo by nesmyslné na něčem takovém zakládat zadání testu; je to pouze jistá školská pomůcka, aby se žáci už v útlém věku nemuseli učit etymologii).

 

hodnocení

0x
avatar ildika

Když píšete o tom testu, byl tam opravdu uveden přímo tento příklad? Pokud se totiž shodné přívlastky vztahují k podstatným jménům oči, uši, ruce, nohy, přebírají podle nich v 7. pádě duálovou koncovku -ma.

Čili oběma hlubokýma černýma očima, všema našima ochotnýma rukama apod. je správně; oběma milýma dívkami je špatně (a oběma milýma dívkama je nespisovně).


doplněno 12.02.17 23:00:

Zapomněla jsem na výjimku, a tou je vztažné zájmeno jenž – to duálový tvar nezískává, ani když se vztahuje k výše uvedeným podstatným jménům: oběma očima, jimiž (ne *jimaž) se dívala na nebe. Zájmeno který, ač má analogickou funkci, však tomuto pravidlu normálně podléhá: oběma očima, kterýma se dívala na nebe.


doplněno 12.02.17 23:16:

Ampére, a v čem je problém? Já vidím, že to mají správně – nebo jsem něco přehlédla? V prvních třech variantách jsou všechna slova příbuzná (někoho by mohla zmást pýchavka, ale toto slovo odkazuje na původní význam slova pyšný – totiž nafouknutý, naducaný). V poslední variantě je nepříbuzné slovo povyk, tedy to mají opět správně.

qwer
hodnocení

Zadání otázky:
Na kterém řádku je spojení číslovky, přídavného jména a počítaného předmětu spisovné?
Možné odpovědi:
a) s oběma milýma dívkama
b) s oběmi milými dívkami
c) s oběma milýma dívkami
d) s oběma milými dívkami
Podle klíče správná varianta c).

Můžu se zeptat, co je to za příručku/ učebnici?

Jinak jde pravděpodobně o překlep – jaksi nepředpokládám, že by autoři na tom byli "až tak špatně"... Samozřejmě, překlepy, zejména pak natolik závažné, nemají v učebnicích co dělat!

Tedy nejen v učebnicích – minimálně ještě celá "krásná"literatura by měla člověka vzělávat po pravopisné a celkově jazykové stránce. Ovšem nyní znovu po letech pročítám tzv. Chodskou trilogii J. Š Baara... a nestačím se divit, kolik je v jednotlivých knihách pravopisných chyb. Především v oblasti i/ y (např. mlýt, ale nejen to). Jedná se o 5. vydání z r. 1929, takže nevím, zda nejde o původní mylný pravopis autora, ovšem žádný vydavatel by toto neměl dopustit (v krajním případě by taková slova měl označit hvězdičkami a vysvětlivkami).


doplněno 13.02.17 14:35:

Myslím, že uděláte nejlépe, když autorovi příručky osobně napíšete. Měl by být ředitelem této školy. Slušně bych ho upozornila, že v jeho publikaci je chyba – aby k tomu vydal nějaké prohlášení a upozornění.

qwer
hodnocení

FOLTIN, Karel. Příprava k přijímacím zkouškám na střední školy: český jazyk. Olomouc: Rubico, 2016. Škola (Rubico). ISBN 978-80-7346-193-5.
Jedná se o test číslo 9 (číslovky) a 9. otázku.
iz*

V tom přepsaném zadání je správně varianta d) → s oběma milými dívkami. Jinak souhlasím s Ildikou – i podle mne půjde o překlep v klíči k testům.

Souhlasím i s tím, že takové překlepy nemají v učebnicích co dělat. Ale bohužel jsem ještě "nepotkala" žádnou učebnici bez překlepů.

Podle mne to souvisí s "úsporami na nesprávných místech". Nakladatelství se stále více spoléhají na opravy chyb v různých programech, které samozřejmě nezvládnou všechno. Lidi – korektory podle mne ještě hodně dlouho žádný software nenahradí.

 

qwer
hodnocení

0x

Tak nakonec po řešení s autorem vyplynulo, že v publikaci je daleko více chyb, než je zdrávo.

Děkuji za všechny rady.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]