Literatura jako stěžejní?

Od: Datum: 16.04.16 17:07 odpovědí: 7 změna: 17.04.16 00:14

Dobrý den,

nedávno mi moje paní učitelka na ČJ říkala, že literární výchova je na střední škole jako stěžejní předmět. Že nemluví pravdu? :(


Seznam odpovědí:
 
moment čekejte prosím, probíhá přenos dat...
Zobrazení struktury odpovědí v otázce
Skrytí struktury odpovědí v otázce
Zobrazení struktury odpovědí v otázce

 

Odpovědi na otázku:
Datum: 16.04.16 17:09
avatar

Určitě nemá, i když mě by se to líbilo, na matiku, která pokračovala algebrou, jsem byla vždy tupá. Nicméně v životě mi to vůbec nevadilo,ale znalosti literury,schopnosti slohových prací, to jsem v životě uplatnila. Záleží na to, čemu se dotyčnmý bude věnovat, jaké práci.

Ohodnoceno: 1x
 
Datum: 16.04.16 17:33
avatar

Nemyslela to paní učitelka tak, že literatura je stěžejní část předmětu český jazyk a literatura? Protože je časté, že na ZŠ se probírá více mluvnice a na SŠ se většinou tyto složky prohodí, více se klade důraz na literaturu... Ale jinak je ČJ povinný maturitní předmět pro všechny (narozdíl od jiných) a tak přirozeně nemůže stát moc stranou. Pak se, pokud je literatura opravdu hlavní složkou předmětu, může leckdy zdát, že literatura je stěžejním předmětem...

Ohodnoceno: 2x
 
Od: ben®
Datum: 16.04.16 17:43
avatar

Dobrý den, nenapíši to asi tak hezky, jak je uvedeno výše, ale základní škola by Vás měla v ČJ naučit psát a číst - pravopis a souvislé čtení. Na střední škole se předpokládá, že psát už umíte vcelku správně, číst také, ale pozornost se věnuje tomu, aby byl čtený text (knihy) i pochopen, vědělo se o čem se čte a rozebírá se to. A k tomu i něco o autorech knih.

Myslím, že je to zábavnější než ten pravopis. Zdravím!

P.S. Pokud je onou střední školou gymnázium, tak si užijete .

doplněno 16.04.16 18:13:

hauu - no, i na průmyslovce se můžete věnovat četbě krásné literatury. I jako technik můžete mít přehled o knížkách i větší slovní zásobu - a to vše uplatníte při hovoru (např.

s děvčaty, které technika moc nezajímá).

Ohodnoceno: 1x
 
Od: hauu®
Datum: 16.04.16 18:03

Díky moc, jednu přihlášku jsem si dal na gymnázium a tu druhou na strojní průmyslovku. Ale že jsem chytrý klučina (:)), tak předpokládám, že udělám přijímačky na oboje a půjdu na tu průmyslovku.

Datum: 16.04.16 21:24

Ahoj, no asi záleží na té dané konkrétní škole, jak výuku českého jazyka obecně pojme, přestože osnovy jsou vcelku dané.

Taky záleží na tom, jak dalece jste se češtině - gramatice a literatuře věnovali na základní škole.

V podstatě paní učitelka pravdu má, protože co si pamatuju já, tak na základní škole jsme probírali hlavně pravopis, rozbor vět a podobně a na literaturu moc času nezbylo, něco málo se probralo, přečetlo, ale jinak prakticky nic.

Na střední škole jsme mívali 3 hodiny češtiny týdně, kdy to bylo jak kdy, ale často byly opravdu dvě hodiny literatura a jedna čeština. V rámci literatury jsme probírali vše opravdu docela podrobně, začali jsme úplně od historie a skončili na konci maturitního ročníku prakticky tou nejnovější, současnou literaturou. Probrali jsme spoustu nových věcí, o kterých na základní škole řeč nebyla, v čítánkách si četli spoustu ukázek, důraz byl kladen na pochopení toho textu, jak už je zde zmíněno, také testy, zkoušení z literatury mívalo větší váhu než písemky z gramatiky a podobně. S tím samozřejmě souvisela povinná četba a rozbor daných knih k maturitní zkoušce z čj.

V rámci češtiny jsme se věnovali pak hlavně dost slohu, protože opět příprava na maturitu - slohové práce.

V rámci rozboru, pravopisu, prakticky nic nového - procvičovala se skladba souvětí, druhy vět, věci ze základní školy, moc nového vlastně ne, ne-li nic. Také tyto testy měly většinou nižší váhu než literatura. V rámci pravopisu jsme se zaměřovali spíš na takové ty "chytáky", to se dost provičovalo, protože takové úlohy máš třeba i v didaktických testech z čj.

Většinu češtiny čtvrťáku jsme se pak věnovali cvičným příkladům z didaktických testů, případně psaní cvičných slohových prací + něco nového bylo vlastně jen z té literatury, kde se ale taky hlavně bral rozbor knih k maturitě.

Takže ano - z hlediska gramatiky, skladby vět a podobně Ti střední škola toho už vlastně moc nedá, dozvíš se tam spíš hodně o literatuře, případně slohu, slohových útvarech, které bývají na zš také hodně často upozaděny.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: balzerka
Datum: 16.04.16 22:44

Je to její předmět. Každý učitel si ten svůj předmět trochu upřednostňuje. Češtinářku ber v tomhle s rezervou. Gympl bys měl volit, pokud chceš jít potom na VŠ / medicína, přírodověda, humanitní obory.../ I matiky je tam víc. Po průmyslovce budeš mít zúžený výběr jen na technické obory.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: ctenar
Datum: 17.04.16 00:14

Učitelka mluví pravdu.

Z češtiny se povinně maturuje a proto je stěžejní.

Asi 80-90% náplně výuky češtiny na gymnáziu tvoří literatura (autoři a jejich díla).

Jako technický pracovník jsem to v životě k práci nepotřeboval. Dnes si z toho pamatuji méně než 10% a zajímá mě velice okrajově méně než 1%. Jako součást všeobecného vzdělání a přehledu něco z toho mělo něco do sebe. Z gymnázia se hlásí lidi na nejrůznější vysoké školy. Většina absolventů VŠ je z netechnických VŠ oborů.

Ohodnoceno: 0x
 

 

 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz

 
Copyright © 2004-2016 Poradna Poradte.cz. Všechna práva na poradně Poradte.cz vyhrazena.