Nejste přihlášen/a.
Zaměstnavatel si neváží vaší plné kvalifikace. Aby měl vůbec kdo obory s výučním listem učit, tak stále snižují laťku potřebného vzdělání a navíc jen málokdo je ochotný učit a navíc si ještě ke své odborné kvalifikaci udělat doplňující pedagogické studium, které vy, jak píšete, máte. Tečka.
Fakta. Podívete se na § 9 Učitel střední školy zákona 563/2004 Sb., MŠMT o pedagogických pracovnících, na odstavec (3) Učitel praktického vyučování získává odbornou kvalifikaci... , kde je popsaná kvalifikace učitelů praktického vyučování, mezi které ještě před novelou patřili i učitelé odborného výcviku, ale aby měl vůbec kdo učit, tak pro ně udělali ještě zjednodušené kvalifikační podmínky v odstavci (5), kde se odkazuje, že mají mít a) kvalifikaci podle odstavce (3) nebo..
b) středním vzděláním s výučním listem získaným ukončením vzdělávacího programu středního vzdělávání v oboru vzdělání, který odpovídá charakteru vyučovaného předmětu, a
1. vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném bakalářském studijním programu v oblasti pedagogických věd zaměřené na přípravu učitelů střední školy nebo druhého stupně základní školy,
2. vzděláním v programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaném vysokou školou a zaměřeném na přípravu učitelů střední školy nebo druhého stupně základní školy, nebo
3. studiem pedagogiky.
Na vás se vztahuje bod 2, protože jste v programu celoživotního vzdělávání absolvovala doplňující pedagogické studium pro učitele praktického vyučování nebo odborného výcviku.
Před novelou se učitel odborného výcviku od učitele praktického vyučování lišil tím, že měl mít stejnou kvalifikaci jako učitel praktického vyučování a k tomu navíc výuční list, což učitelé praktického vyučování mít nemuseli, byli a jsou to jenom teoretikové, kteří mnohdy nemají o praxi ani tušení.
Ať máte proti vašemu nevděčnému zaměstnavateli argumenty, podívejte se na paragrafové znění na msmt.cz/... Nebo že by vám nabídl možnost bakalářského studia a pak byste mohla učit i teoretické předměty a mít větší plat a pouze 20 hodin pracovního úvazku týdně (a ještě jenom po 45 minutách) jako učitelé teoretici, zatímco mistrové (učitelky) odborného výcviku mají normálně 42,5 hodin týdní pracovní dobu a v tom 30 hodin přímé vyučovací povinnosti po 60 minutách za hodinu, což by učitel nesnesl.
Vlastně 2. a 3. ročníky mají 7 hodin denně + 0,5 hodiny na oběd, který se do pracovní doby žáků nezapočítává, 5 dnů v týdnu, což je 7,5 x 5 = 37,5 hodiny přímé vyučovací povinnosti a zbývající čas do 42,5 hodiny vaší pracovní doby ještě děláte přípravy všeho možného na výcvik dalšího dne, zakončujete den, pracoviště, apod. Na rozdíl od stejných učitelů praktického vyučování, jen s tím rozdílem, oni učí obor s maturitou, kde žáci mají jakousi pofiderní zkrácenou praxi snad jen 3 hodiny.
Který bakalář nebo magistr pedagogiky by za těchto podmínek, včetně nižšího platového hodnocení šel vyučovat odborný výcvik jako učitel odborného výcviku. Dost na tom, že tito odborníci ve školství chybějí a ještě jim někdo chce naložit další vzdělávání, aby to mělo větší lesk. Podle výše uvedenéh zákona máte pro svůj obor plnou kvalifikaci, navíc praxi a nejcennější to, že jste ochotná učit.
Vaše práce, učení žáků dovednostem a znalostem ve vašem oboru je jako vzácné koření. Nejvíce ji jistě oceňují a ocení vaši žáci, které jste připravila a připravujete do praktického života. S plnou kvalifikací, praxí, vcítěním do uvažování a přestav žáků a výchovnými metodami, které se nedají na čistě teoretické škole nebo peďáku, kde snad žádný z vyučujících neprošel skutečnou praxí v oborech s výučním listem, naučit. Pro vašeho zaměstnavatele i vaše žáky jste poklad. Bez legrace. Zcela vážně.
Máte plnou kvalifikaci, zaměstnavatel vám může nabídnout další studium, ale nemůže vás nutit z důvodu nesplnění kvalifikace. Navíc, co nemá učitel praktického vyučování z odstavce (3) je výuční list. Vy ho máte. Co ví učitel teoretik o praxi, když není vyučený. Jak může vědět, jak probíhá výuka odborného výcviku, když jím nikdy neprošel a to znamená, že ho nemůže učit tak, jako vyučený(á).
Za druhé. Podívejte se na váš §9, odst. 3 na body 2. a 3. cituji
2. vzděláním v programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaném vysokou školou a zaměřeném na přípravu učitelů střední školy nebo druhého stupně základní školy, nebo
3. studiem pedagogiky.
Z toho plyne, že má mít buď vzdělání v celoživotním... tedy doplňující pedagogické studium, což máte, nebo studium pedagogiky, tedy bakalářské studium, které po vás chce zaměstnavatel.
Takže i kdybyste neměla doplňující pedagogické studium v celoživotním vzdělávání nebo jak se to dnes jmenuje, tak byste se mohla rozhodnout zda studovat DPS nebo bc. Jsou to kvalifikační požadavky dané zákonem, ale přesto i dnes na školách učí spousta učitelů, kteří na to, co učí nemají požadované vzdělání, aprobaci, praxi, nebo jí mají a neumějí učit, nebo je to nebaví a dělají to jenom pro peníze, nebo pro jiné výhody školství... Vy kvalifikaci máte a tak můžete zdvořile vašemu zaměstavateli ukázat platný zákon, podle kterého ji máte. Navíc, když byste studovala bc. tak kdo by ba vás suploval?
oprava: citace se týká vašeho ostavce (5) Učitel odborného výcviku. Ale je to stejné jako u odstavce (3). Jediný rozdíl mezi nimi je, že pro vyučování odborného výcviku musí mít učitel i výuční list.
Zdravím, velice nám pomohla Vaše vyčerpávající odpověď, ale stále si nejsme 100% jisté v další záležitosti a tou je odpočet let za nesplněné vzdělání. Co se zařazením UOV, který má výuční list v oboru, maturitní vysvědčení v oboru a snad letošního roku ukončí vysokoškolské studium v oboru, nemá DPS. Kolik let se bude odpočítávat a hlavně kde to jasně a stručně najdeme vysvětleno, mockrát děkujeme za pomoc a rady
.
Zkuste se podívat na stránku MPSV na Příručku pro personální a platovou agendu na mpsv.cz/... snad tam najdete rozuzlení, nebo vám zde na poradně poradí nějaký personalista, nebo někdo, kdo s tím má aktuální zkušenst. Vy máte asi 9. nebo 10. třídu, ..?
Byly doby, kdy technikovi (nebo i učiteli odborného výcviku bez doplňkového pedagogického studia) s 10 lety praxe v nějaké platové třídě po zvýšení kvalifikace dali vyšší platovou třídu, ale jeho praxi mu započítali jenom z poloviny, takže jenom 5 let a ejhle, byl na tom bit, měl menší plat!
Těch záludností v platech už bylo, asi i je a možná i bude dost, dokud budou úředníci.
Citovaný paragraf je z aktuálního znění zákona o pedagogických pracovnících k 1. lednu 2015, tedy dost čerstvé novely. Původní předpis je zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, tedy z roku 2004.
Odkaz na Doplňující pedagogické studium (DPS) v celoživotním vzdělávání (CŽV) je například na it.pedf.cuni.cz/...
Všiměte si například odstavce Školné, cituji " Výše školného za celé studium (2 semestry) je stanovena pro akademický rok 2015/2016 na 18.309,- Kč. Školné se platí jednorázově na začátku studia.".
Teď je otázka, jestli to učiteli (dříve mistrovi odborného výcviku) zaplatí škola nebo si to musí plati sám. A je otázka, kolik by stálo školné při bakalářském studiu, a navíc by bakalář nemusel učit v montérkách odborný výcvik (35 hodin týdně) s pracovní dobou 42,5 hodin týdně, ale dělat učitele v normálním oblečení (asi 20 hodin týdně po 45 minutách) a když neučí, tak nemusí být ve škole, za vyšší plat?
Učitelé a učitelky, dříve mistrové odborného výcviku jsou vzácný úkaz, prakticky na vyhynutí, protože jen málokdo je ochoten žáky učit odborný výcvik a také už nejsou žáci, všichni budou maturanti.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.