Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Oslovování žáků na druhém stupni ZŠ

Od: adamr odpovědí: 11 změna:

Zdravím, mám dotaz ohledně oslovování žáků na druhém stupni ZŠ (přibližně ve věku 13-14 let). Používají ve školách učitelé častěji základní jména nebo jejich hovorovou (rodinnou) podobu? Mám na mysli následující jména Terezo - Terko (Teri), Simono - Simčo, Barboro - Barunko (Barčo), Petře - Péťo. Čemu by jste dali přednost u starších dětí a jak se dnes oslovuje ve školách? Své jmeno můžeme vnímat různě, zajímá mě váš názor. Díky za odpověď.

 

 

11 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

rexona*
hodnocení

1x

Normální je "základní" jméno - a to i preferuji :)

 

ria*
hodnocení

1x

Tykat a celá jména :).. Zachvíli přejdou na střední a tam už to bude běžné :)

 

hodnocení

1x

Terezo, Simono, Barboro, Tomáši

Preferuji pravopisně správnou formu jména.
Zdrobněliny na druhém stupni nejsou na místě.
school

Já také. Na střední mi někteří učitelé říkají křestním jménem, někteří mi vykají a někdo z učitelů dokonce mé jméno zdrobňuje na druhém stupni, takže si občas připadám jak ve školce, je to zvláštní, nicméně nemám srdce to onomu učiteli říct, abych si to u něj nějak nepohnojil :D

 

dusger*
hodnocení

1x

Ještě by se, podle mě, daly použít vžité zkrácené tvary dlouhých jmen (např Jaroslav-Jarda), ale zdrobněliny už nejsou na místě.

 

majsterjoe*
hodnocení

0x

Někde i příjmením.

 

hodnocení

0x
avatar anzionka

Nejde to generalizovat. Je to učitel(ka) od učitele(lky). Mě zdrobňoval jméno, a to pokaždé, bez výjimky, od šestky do devítky na ZŠ učitel na češtinu a zeměpis. Ostatní moc nezdrobňoval, jenom občas nějakou holku, ale ne s takovým pravidlem jako mě. Na gymplu, opět od prváku až do čtrvťáku, tentokrát žena, češtinářka, opět pokaždé zdrobňovala, nikdy mě neoslovila jinak než zdrobněle. Jinak obecně zdrobňovala častěji než ten učitel ze základky, ale u ostatních to prokládala, někdy zdrobněle, někdy normálně, jenom u mě pokaždé zdrobněle. Oba, když se s nimi potkám, zdrobňují doteď.

 

anazuz
hodnocení

0x

Já když byla na 2. stupni ZŠ, oslovovali nás jednou normálně a někdy ,,podomácku. Ale spíše ten druhý případ. A alespoň mně se to více líbilo, a i nadále líbí, když mi neosloví tak, jak je to v kalendáři,ale hovorově. Přijde mi to, že na mě není zrovna tak naštvaný, a tak trochu přátelštější. Ale jak tu píší už ostatní. Záleží na daném vyučujícím, jakou má povahu, jak je mezi nimi oblíben a jací ty žáci jsou.

 

kajka*
hodnocení

0x

Chodím na 2. stupeň (7. třída) a většina učitelů nám říká příjmením. Např. Pořízková, pojď k tabuli, Novák, ukaž mi sešit. Křestními jmény nás oslovují asi jen 3 učitelé

 

luck45678f
hodnocení

0x
Jak na 2.stupni, tak teď na střední mě oslovují ,,Lucko,, Lucie jsem snad skoro vůbec neslyšela od učitelek.

 

hodnocení

0x
avatar naufrago

Katdý učitel i dítě to má jinak. Když je slečna roztomilá, dětsky vypadající, s dvěma culíčky, učitelka je typ "ťuťu ňuňu" nebo "opatrující maminka", tak je to Barušinka, pro nerudného zeměpisáře to bude Nováková. Dost záleží, jak si učitel sedne se žákem. Ženy-učitelky mají tendenci více používat zdrobněliny, zvlášť pokud jsou uvolněné a jejich vztah ke třídě je přátelský a děti malé. Dá se to ale také měnit se situací, Terka si asi všimne, že ji najednou oslovuji "Terezo" v příkrejším tónu a ucítí výstrahu.

Měla jsem ale také kolegu, který (ačkoliv si jména pamatoval) z legrace dětem říkal "ty tam v tom zeleným", "ty s tím králíkem kolem krku", "hej fotbalisto". Ten si směl dovolit hodně, děcka ho milovaly a všechno mu prominuly.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]