Nejste přihlášen/a.
ahoj mohla bych se zeptat když je u turbo motoru turbomychadlo tak proč se používa u všech naftových a u většiny benzínových motoru jaký to ma jako na to vliv jestli to aut jezdí na naftu nebo na benzín
a pak ještě co je turbo efekt nějak stručně a ne moc odborně jsem holka v devate třídě takže se moc v tomhle nevyznam
děkuju moc za odpověd a ochotu
Aby se zvýšil výkon motoru, musíme zvýšit spalovací tlak ve válci, musíme mu dodat víc paliva. Ale toto palivo mu taky musíme umožnit dokonale spálit. Proto abychom motoru umožnili spálit víc paliva, musíme mu dodat i víc vzduchu. Pokud motor není schopen nasát potřebné množství vzduchu sám, musíme mu je nuceně dodat buďto mechanickým dmychadlem/kompresorem poháněným přímo spal. motorem, nebo turbodmychadlem,kde turbína využívá energie výfukových plynů k pohonu plnící - dmychadlové části. Plnící vzduch se ale stlačením dmychadlem zahřívá, což je nežádoucí, proto se u výkonných motorů mezi dmychadlo a sací potrubí motoru montuje chladič stlačeného vzduchu.
U dieselova motoru se turbem zlepšuje poměr výkonu a váhy motoru a taky se upravuje nevýhodný průběh točivého momentu. Do současných zážehových motorů je turbo tlačeno potřebou udělat motor malého obsahu s lepší dinamikou a hlavně emisemi.
Turboefekt - výkon narůstá postupně, protože nejdřív se musí výkon vydat aby se torbodmychadlo roztočilo "víc", to vede k nárůstu tlaku v sání a nárůstu výkonu který roztočí dmychadlo "vic" a tak to jde ve smyčce.
Stručně pro děvčata řečeno:
Do výfuku odchází splodiny pod dost velkým tlakem a dost horké. Nesou tedy dost energie. Je škoda ji nevyužít. Použije se jí ke stlačování vzduchu na vstupu do motoru. Výfukové splodiny roztáčejí turbínu a ta roztáčí dmychadlo (jsou na jednom hřídeli).
Problém je v tom, že takle jednoduše provedené turbodmychadlo má "turboefekt". Když "přidám plyn" Začne motor produkovat více slodin, tím začne postupně víc roztáčet turbodmychadlo a tím dále stoupá výkon. Tento nárůst se ale může konat v průběhu několika sekund. U závodního vozu, který má využívat plný výkon by to třeba znamenalo přidávat plyn před zatáčkou a doufat, že nárůst výkonu správně načasuji. Protože pustit něco takového na silnici by byl problém, jdou dnešní turbodmychadla různě regulovaná a reagují rychle a nečiní ovládájí motoru obtížnějším.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.